Jonas H Posted October 18, 2006 Share Posted October 18, 2006 HEJ! Vad skall jag köpa för att slippa soppa doften från avluftningen ??? :blink: :mad: Har ett 8mm rostfritt rör ur tanken. En backventil är ju såååå dyr 400-7500:- :angry: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted October 18, 2006 Share Posted October 18, 2006 Ska det inte vara en kolkanister på avluftningen? Om det är så borde den ta bort lukten. Vi hade tänkt använda kanistern som satt på donatorn (Scorpio 2,9). Antas i ett kyligt Luleå (+3,6c) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted October 18, 2006 Share Posted October 18, 2006 Jag köpte min från Burton i england, monterades direkt på tanken. Men tydligen har dom slutat med den artikeln, för den dinns inte i deras katalog längre. Den jag hittar är på NBMs sida --> http://www.nbmhydraulic.com/kat_1005_sv_062.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted October 18, 2006 Share Posted October 18, 2006 Jag tog min backventil från bromsservot? Den kanske inte pallar bensinångorna men den var billig :) /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted October 18, 2006 Share Posted October 18, 2006 På cross och enduro mc brukar man ha en backventil på en slang bit på locket. Kostar nog inte mer än ett par tior hos mc handlarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 18, 2006 Share Posted October 18, 2006 jag tog donatorkolkanistern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conco Posted October 19, 2006 Share Posted October 19, 2006 Tror bl.a. att AUDI har en backventil/övertrycksventil sittandes i chassi/tak nånstans. Kan vara ide att kolla. Kan ev. även vara inertia. Dock osäker på det men kolla upp. Conco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ormen Posted October 19, 2006 Share Posted October 19, 2006 Är det krav på nåt annat än en slang rakt ner? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted October 19, 2006 Share Posted October 19, 2006 Har ingen aning! Om jag inte missminner mej tror jag mej ha läst eller hört att man måste ha en kolanordning på avluftningen på tanken.Detta beroende på att bränslegaser inte ska komma ut i det fria. Kan även bero på vilken bil som är donator(äldre donator=ingen kolkanister).Såvitt jag förstår ska utsläppen (förbränningsgaser+bränslegaser)från donatorn vara i överenstämmelse med bilbygget. Kan någon av SFRO´s besiktningsmän skingra bränsledimman? Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted October 19, 2006 Share Posted October 19, 2006 Jag bessade min Locost i våras och då hade jag bara en slang från toppen av tanken. Slangen gick i en liten båge och sen vidare ut under bilen. Bågens topp är 20 cm över tanken för att inte soppan skall rinna ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted October 19, 2006 Share Posted October 19, 2006 Glömde en sak. Systemet (Scorpio 2,9-88) innehåller en magnetventil som öppnar tankventilationen (till kolkanistern) när tändningen slås på. Kan ju vara läge att kolla om en sådan magnetventil är det enda som behövs. Utan tvekan bättre än att måste "klämma in" en kolkanister. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 19, 2006 Share Posted October 19, 2006 När avgasdispensavgiften försvann så hände lite saker. Tidigare kunde man ju slippa dispensavgiften genom att använda en kattad motor och den skulle då ha styrd tankavluftning via kolkanistern. Eftersom man numera ger alla dispens kostnadsfritt så finns det heller inget riktigt krav på kolkanisteravluftning. Självklart är det ju så att det är bäst att använda både katalysator och kolkanisteravluftning. Vi har tidigare diskuterat hur avluftningen funkar, men i princip så leder man tankens avluftning till kolkanistern, och en slang från kolkanistern via magnetventil till insugsröret. Styrdatorn öppnar magnetventilen emellanåt för att "tömma" kanistern på ångor som då förbränns i motorn. Har man kvar original styrdator som kontrollerar kolkanisterventilen så kopplar man förslagsvis in allt som det ska vara. Då slipper man massa bensinlukt och är snäll mot sig själv och miljön. Har man ingen styrdator som klarar av saken, kan man ändå dra en avluftningsslang till kolkanistern. Den blir visserligen mättad så småningom men då kan man byta den. Alternativt kan man ju koppla magnetventilen så man kan lufta ur manuellt, eller så att det luftas ur emellanåt ändå (koppla den till tutan, helljuset, backljus eller något annat som man använder ibland). /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted October 19, 2006 Share Posted October 19, 2006 Intressant! Hur fungerar tömmningen av kolkanistern? Om gasen sugs ut och in i insugningsröret så måste det ju finnas något inlopp med backventil (på kanistern?) som gör att "ren" luft kommer in i kanistern. Eller fungerar det som ett insprutningssystem med en returledning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 19, 2006 Share Posted October 19, 2006 Ja, kolkanistern har normalt sett ett "inlopp" också, se http://www.autoshop101.com/forms/h62.pdf /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mickebo Posted October 29, 2006 Share Posted October 29, 2006 Ok Har sluten cirkulation på sprutet, men hur ska jag "slanga" luftningen på tanken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 29, 2006 Share Posted October 29, 2006 Hur menar du? I länken ovan visas väl hela tankavluftningen? /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mickebo Posted November 4, 2006 Share Posted November 4, 2006 När vi bytte tank på rallybilar (typ 10-20 år sen) så skulle vi ha en slang som gick i en slinga för att eliminera läckage vid takparkering. Som jag har förstått behövs inte kolkanister och katalysator med nya avgasreglerna. Och då behöver jag inte dra luftningsslang till motorrummet, visst kan jag sätta magnetventilen vid tanken men varför? Kommer då inte något krav på "slinga" in? Eller hur ska jag annars lufta tanken? genom tanklocket? kan bli fina fenomen då (erfarenhet) Eller ska jag dra en 3:e slang från tanken till insuget genom magnetventilen? Skulle kanske varit tyst och hängt en slang vid sidan? /m Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted November 4, 2006 Share Posted November 4, 2006 En pryl till att skruva loss från donatorn...kolkanistern. Tror jag har lokaliserat den på höger framskärm. Två fyrkantiga burkar med bokstavsmärkta in/ut-lopp.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted November 4, 2006 Share Posted November 4, 2006 Det enklaste är ju en "vanlig" tankavluftning, genom en slang som bara går i slinga för att minska risken för läckage. Gärna med en "roll olver valve" som stänger om bilen hamnar upp-och-ned. Men det är inget formellt krav att bygga så. Kolkanisteravluftning är inget krav med nu gällande regler men det är trevligt att ha, bland annat för att minska doften av bensin. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.