Jump to content

Manuell låda till Cheva smallblock


Drake

Recommended Posts

Har testat här förut men provar igen.

Det visade sig att automatlådan jag köpte till mitt Cobrabygge inte passar vilket jag iofs misstänkte.

Och visst ska det vara en manuell låda egentligen, men har inte lust att lägga 15-20 tusen på en begagnad låda.

Vet att nån har parat en Volvolåda till en smallblock, men hur. :wacko:

Tror jag kommer att hamna på 200-250 hästar så det behöver inte vara nån värstinglåda.

Hellre nåt tok-locost! :prop:

Alla tips mottages tacksamt!

Ps. Nån som vill köpa en def. Th700?

Link to comment
Share on other sites

BW T5 från Camaro eller Firebird kostar väl sällan 15-20kkr? Inget under av hållbarhet men ska du inte ha mer effekt än så borde den hålla utan problem.

Annars är det ju "bara" att bygga adapter mellan en Chevasprängkåpa och valfri manuell låda med lös sprängkåpa, exempelvis Volvo. Beskrivingar på sånt finns ju i forumet sedan tidigare.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

therealpinto: --- Annars är det ju "bara" att bygga adapter mellan en Chevasprängkåpa och valfri manuell låda med lös sprängkåpa, exempelvis Volvo ---

DEt är något år sedan denna tråd låg som topp på forumet men nu är det dags igen. Jag vet hur Pareli gjort på sin silverkula vet också hur LOTAB gjort på sin Rover + M90. Om jag vill ha en Cheva sb mot en tex M47 eller annan lämplig Volvolåda utan att ha en hel maskinpark med TIG,fräs och svarv. Jag har fortfarande en extra BW T5 med tillhörande kåpa till cheva sb. När den är använd har jag slut i lagret på BW T5 och då är det Volvo som gäller eller eller en BMW låda som också står i lagret.

Eller om andra har tips bilder mm eller kanske till och med råkar ha en färdig sprängkåpa till salu, till ett rätt pris.

Link to comment
Share on other sites

Jo, den är nog lite klen men med en otrimmad 8:a och en lätt bil så kan det kanske funka. Det är ju billigt att byta i varje fall. Men får man fäste så är nog risken att den sticker, även en orörd 8:a har bra med vrid. T-5:an är normalt specad till ca. 265-330 ft/lbs beroende på modell, tvivlar på att M47:an klarar det. Än så länge håller min T-5:a men nu börjar jag kika på en TKO 600, då blir det bombsäkert.

Link to comment
Share on other sites

Thomas & Drake: Det finns också M46-or. Billigt och enkelt med Volvo lådor och jag har gott rykte om mig att inte vare sig övervarva eller överdriva i hastighet så för mig har M47-or goda möjligheter till ett långt och behagfullt liv. Hos Drake däremot som behöver "bomb-säkra-drivlinor" där skulle en M47 knappt överleva den första timmen.

Jag har sb-kåpor att visa upp på bild. skall ordna det idag.

Adaptrar åt andra hållet dvs från röda eller vita Volvo till TH350 mfl där finns det gott om firmor som säljer efrorderlig utrustning. Verkar kosta cirka 2000 kr plus frakt.

Link to comment
Share on other sites

M45 M46 M47 är i princip samma lådor och det är inte varv eller hastighet utan vridmomentet som knäcker lådorna och rörelse massa energin om du t.ex. varvat upp en tung svängmassa när hjulen står still och "tappar" kopplingen.

Link to comment
Share on other sites

Hör med KL om denna funkar på det sättet också. Den är ju eg, för Volvo motor o Chev, aut pg/350

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/adapterplattor/adapter-plattor/volvo-rod-motor-/volvo-b20_b21_b23_b230-mfl-chevrolet-pg_350-automat-lutande.html

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Hör med KL om denna går att använda. den är ju eg. för Volvo motor för PG/350 låda.http://shop.klracing.se/sv/artiklar/adapterplattor/adapter-plattor/volvo-rod-motor-/volvo-b20_b21_b23_b230-mfl-chevrolet-pg_350-automat-lutande.html

Link to comment
Share on other sites

TonysGarage: Det är en lösning att köpa från bakaxeldelar.se men lösningen kostar 8200.

Thomas: KL mfl har men det blir åt fel håll.

Att fixa sprängkåpor till sb-motorer går rätt bra. Ungefär 1000kr styck eller möjligen några hundra till sedan skall en Volvo låda nå in i vevaxeln på sb och nå fram så lamellerna och glidningen på splinesen passar. Sb-kåpan är så mycket längre. Det är det som ställer till såvida man inte kan på ett smidigt sätt förlänger Volvons ingående axel i växellådan. Då skulle det bli lättare. Men det kanske inte går eller inte håller.

Link to comment
Share on other sites

TonysGarage: Det är en lösning att köpa från bakaxeldelar.se men lösningen kostar 8200.

Thomas: KL mfl har men det blir åt fel håll.

Att fixa sprängkåpor till sb-motorer går rätt bra. Ungefär 1000kr styck eller möjligen några hundra till sedan skall en Volvo låda nå in i vevaxeln på sb och nå fram så lamellerna och glidningen på splinesen passar. Sb-kåpan är så mycket längre. Det är det som ställer till såvida man inte kan på ett smidigt sätt förlänger Volvons ingående axel i växellådan. Då skulle det bli lättare. Men det kanske inte går eller inte håller.

Jo, hela lösningen... men kåpan går ju att köpa lös skulle jag tro och BMW växellådor kan man köpa för "små" pengar eftersom dom sällan går sönder...

/Tony

Link to comment
Share on other sites

Den firman säljer "hela kit" dvs de kapar bort BMW-nosen och syr på en Sb-nos. Annars hade det varit en smidig lösning. Får man ge 1,5 eller kanske 2 kkr för en Sb-Volvo kåpa ihopsatt då är det bara att handla men att hitta dem.......

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju svetsat min låda BMW mot opel.

Jag tycker nästan KL:s skulle kunna gå? Om det passar på Volvo motor så borde det passa på volvos låda och likadant på Chevy.

Förlänga axeln går men fordrar krymppassning, men förlängning kan göra den klenare.

Varför inte en Chevy-låda? M20-22?

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Utrymmesmässigt är det inget större problem med en V8 men den stora svänghjulskåpan och storleken på en BW T5 gör att man måste bygga en stor bil, eller visst kan man "knö" ner allt i en bokram men det blir så trångt. För att hantera kåpan kan man göra bilen lite längre dvs i McSorley 442 längen plus kanske ett par cm då blir det inte trångt längre om man har en Volvolåda efter V8an. Plus att Volvolådor växer på träd för inga pengar alls medan BW T5 aldrig kostar under 5000kr mer normalt är 6 till 9000.

Kort version: Enkelhet, billigt, ger utrymme.

Link to comment
Share on other sites

Jo det är jag med på om Munice lådorna men de har dubbla länkage in för växlingen och i en Sevenbil, nja länkagen är svåra i original. Jag tittade på Munice förut till V8a kärran men avstod.

BW T5 mfl som har en "växelspak" rakt in i lådan är bara att anpassa längden på så funkar det.

Munice lådorna är lite billigare, T10 har jag ingen erfarenhet av alls vare sig växellänkage eller pris men den låter dyrare.....

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...