Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jo tack, skall inte klaga. Vi hade ruskigt tur att få detta som projektarbete. Många av våra kompisar har projektarbete med endast teoretiska inslag, vilket jag o david inte orkade med. :racesmile:

//

Johan & David

  • Replies 115
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

ser ju lysande ut dedära.. :D

liten fråga/fundering... Hur tänker ni sätta övre fästena till stötarna bak ?? sitter inte "stöttorna" som går ner till bakersta rambiten i vägen ??

Posted

Tackar Acke!

Vi har diskuterat fram och tillbaka under en tid med våran lärare Anders ang. de övre fästena. Anledningen till att vi valde att göra stagen så som de sitter nu, är att minimera risken för att de skall åka upp i cockpiten (rakt i bakhuvet) vid en kollision. Det kommer dock heller inte bli några problem att fästa stötdämparna, antingen sätter man dem innanför eller ytanför stagena.

//

Johan & David

Posted

Uppdate!

Idag fick vi lite "gratis" tid, dvs ej schemalagd tid. Vi jobbade på och fick gjort följande,

- Snedstag i bakvagn

- Stagen i motorrummet

- Fortsatte med helsvetsning

- Bakaxelfästena klara och monterade på axeln. Skall bara helsvetsa bärarmarna bak och köpa bussningar sen är det bara att slänga upp den.

Kommer även att jobba imorgon ca 2 h och eventuellt på onsdag efter skolan. Hoppas hinna med att få upp bakaxeln, samt förstärkningsplåtar etc. (Finns att göra :P )

Men det känns som det går frammåt. Kan även tillägga att vi ligger i fas enligt våran projektplan, vilket känns bra. Kan dock känna av våran kära kompis "stressen" som flåsar oss i nacken.

Var allt för ikväll. Over and Out!

//

Johan & David

Posted

Uppdatering!

Veckan är slut och vi har åstadkommit mycket med bilen. Vi har hunnit med följande,

- Helsvetsa klart

- Förstärkningsplåtar i fronten

- Påbörjat arbetet med upphängningen fram, i form av att kapa fjäderbenen ifrån donatorvolvon som Signehill Bilservice sponsrade oss med. Har även börjat arbeta med bärarmarna.

- Monterat golv

- Monterat torpedväggen

- Förstärkningsplåtar bak

- Hämtat aluminiumplåtar till Karossen, som Förenade Skyltar sponsrade oss med.

- Bärarmar bak är klara

- Hängt upp bakaxel

- Vår lärare anders gjorde även en vagn till sitt chassi, vilken vi har fått låna. Han tyckte vi var för sega med att plocka fram chassit nu när det inte står på jiggen. Så nu går det väldigt smidigt att förflytta chassit.

//

Johan & David

post-836-1163192303.jpg

post-836-1163192315.jpg

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Uppdatering allihopa!!!

Vi har gjort följande,

- Panhardstag

- Störtbågsfästen

- Undre bärarmar

+ Lite justeringar så att bakaxeln går fritt

Status: Vi ligger nästan i fas, har halkat efter lite grann på senare tid. Har väntat på hydralbock så att vi kan bocka de övre bärarmarna, våran gamla på skolan var för klen. Men nu har vi fått upp tempot igen så snart står den förhoppningsvis på hjul.

Har en fråga till er alla! Vi håller som sagt att på att bygga framvagnen och skall ju använda avkapade fjäderben från en volvo 740. Vi vet inte riktigt vilken längd vi skall ha på dem bara, för längden påverkar lutningen på den övre bärarmen.

Så frågan är följande, hur skall bärarmarna vara vinklade när bilen står still på marken? Skall den undre bärarmen vara parallell med marken och den övre bärarmen luta uppåt? Om det är någon som vet, så får ni gärna skriva :)

Tack på förhand!

//

Johan & David

post-836-1164403681.jpg

post-836-1164403702.jpg

post-836-1164404082.jpg

post-836-1164404098.jpg

post-836-1164404189.jpg

Edited by Super-seven
Posted

som rekommendation .. mät upp bakaxeln efter svetsning för de slår sig. rikta med motsvets funkar.

Posted

Tack för tipset thomas! :)

Uppdatering!

- Undre och övre stötdämparfästen bak + stötdämpardummies

- Undre och övre stötdämparfästen fram + dummies

- Börjat arbeta på den övre bärarmarna. Rören är bockade, skall endast göra en jigg sen är det bara att punkta ihop dem

Allt för oss

//

Johan & David

post-836-1165010210.jpg

Posted

Uppdatering!

- Stötdämparfästena fram är klara, så nu saknas endast bärarmarna innan den står på egna "ben".

Idag var det även öppethus på skolan, så vi ställde ut bilen mitt i skolans verkstad. Hela syftet med bilen är att den skall fungera i marknadsföring, så vi tog vara på tillfället att göra reklam för SKF Tekniska Gymnasium. Nu hoppas vi bara att bilen uppfyllde sitt syfte och gjorde de sökande eleverna nyfikna på skolan.

Bifogar en bild på stötdämparfästet, samt en bild på hur den såg ut när vi ställde ut den i verkstaden.

//

Johan & David

post-836-1165341784.jpg

post-836-1165341811.jpg

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Nu händer det grejor med Projektarbetet!!

Idag var vi hos Specialfälgar i Kungsbacka och fick sponsring på en uppsättning fälgar till bilen. Tack till er på Specialfälgar för att ni tog er tid att träffa oss och tack för er sponsorhjälp :)

Tack även Däckforum 2000 för en uppsättnig däck och den kommande monteringen av hjulen :)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Händer även ganska mycket i verkstaden, såsom:

- Hjulupphängning blästrat och lackat.

- Även insidan börjar ta form kardan, ryggplåt, intsrumentpanel etc.

- Exteriören börjar även den ta form såsom huv, noskon etc.

- Styrning av bilen i form av en ford fiesta styrväxel som Signehill Bilservice sponsrade oss med :) Tack till dig Börje!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det är inte lång tid kvar nu till Redovisningsdagen, men vi SKALL klara av att ha bilen klar till dess :515:

//

Johan Lundgren & David Carlson

post-836-1169227218.jpg

post-836-1169227235.jpg

post-836-1169227256.jpg

post-836-1169227293.jpg

post-836-1169227308.jpg

Edited by Super-seven
  • 3 weeks later...
Posted

volvo v8 :unsure: är det någon som har mycket bra kontakter ???

nu blev jag avundsjuk... ja ja kul för er..

fint jobb hitintills... misstänker det behövs lite bly för att vikta ner bilen,

för att klara effekt gränsen vid ev SFRO besiktning...

:racesmile:

Posted

om inte jag minns helt fel skall bilen inte reggas.. det är ett skolprojekt och skall "bara" ställas ut på mässor m.m

imponerande bygge och mer locost får man nog leta efter.. :)

Posted
vid ev SFRO besiktning...

att jag skev så beror på att Alvenby sa att han beställt schassiet. och det ev kommer säljas till någon som vill bygga sjua av det..

iofs går ju motorn att plocka ut i ett sådant fall.. synd tycker jag i sådant fall..

är iofs förespråkare för lätta 7:or..men detta är inte min bil så åsikten faller åt sidan.

blir säkert rolig. lycka till (och min åsikt få bilen besiktigad :eclipsee_steering: )

:racesmile:

Posted
Motorn som du ser i bakgrunden är en Volvo V8, kommer förhoppningsvis att passa med hjälp av skohorn.

Annars kan jag sätta V8:an i min Speedster...... :notworthy:

Posted

Den här bilen har jag sett i verkligheten medan den fortfarande satt fast i jiggen. ;D

Posted

är det gamla lastbils V8:an eller den nya Yamaha varit med o tagit fram?

Posted

Volvo V8 (Yamaha)

315 hk/ 440 Nm (lite i minsta laget, men får duga tillsvidare :prop: )

4 överliggande kammar,Aluminiumblock & Mycket annat godis

Förresten, vad kör ni med för motorer grabbar?

Med Vänlig Hälsning

Spolingarna Johan & David

Posted

den bör väl vara på ca. 4,5 liter? är det någon som vet vikten på motorn?

Posted

stämmer bra 4,4 L, vi vet dessvere inte vad den väger än. Tekniska specen på volvocars.se innehåller inte vikt-spec.

Vi skall väga den nu i veckan hade vi tänkt.

//

Johan & David

Posted

Hmm, vi vet inte riktigt ännu. Vi har inte hunnit att jobba så mycket med motorn,har varit fullt upp med redovisningar m.m. Men det vi vet är att automaten skall bort och att en manuell skall på. Vi fick hela framvagnen från en xc90, de hade princip lossat bultarna och släppt ner hela framvagnen på en pall. Orginal så är motorn på tvären, men för att få plats så måste vi ha den på längden så en annan låda e ett måste.

//

Johan & David

Posted

Jösses. Det där är ju en jättemotor. Måste ju väga dryga 200kilo. Får den plats? Får alla grenrör plats?

Tycker ljudkulissen på de där XC90 blir lite underlig när man ser en SUV men hör en raggarbil...

Posted (edited)

Låter som en bil skall låta om du frågar oss, V8-muller vs Moped-surr så är valet ganska enkelt ;)

//

Johan & David

Edited by Super-seven
Posted

Hej alla locostare!!!

Johan och David har ju som ni ser lyckats mycket väl med sitt projektarbeta.

Alla lärare och andra inblandade gör :notworthy: :notworthy: :notworthy: :notworthy: :notworthy: för dom.

Så nu är det bestämt att skolan kommer att behålla bilen och ha den för skolans marknadsföring. Därför har fokuset att få den besiktigad av SFRO och SBP minskat, men dörren är inte helt stängd.

Johan och David har bestämt att dom vill försöka att få V8 på plats i bilen, dom har gjort en del mätingar och det skall gå men det kommer att bli tight! Våran motor sponsor har även erbjudigt killarna att dom kan byta V8 mot en Turbo 5á med M90 låda, men det är i nuläget inte Johan och David intreserade av. Men om inte V8 får plats så blir det nog aktuellt med 5án.

Dom största problemen med motorn är att den endast finns till automat och att den har elekrtisk kam styrning, så ett svänghjul måste tillverkas och att orginal kabehärva med box måste användas och modifieras. Sedan blir det inte bättre av att Johan och David skall på praktik i Tyskalnd under 9 veckor.

Men vi på skolan ser positivt på att dom kommer att lyckas med att få motorn och en växellåda på plats, kanse att det blir en körbart bil innan skolavslutningen :racesmile:

MVH SKF Teknikska Gymnasiums personal genom Alverby

Ps. Är det tekniskt möjligt att besiktiga en "färdig" super seven bil i SFRO 1 och så vidare ? D.s

Posted
Våran motor sponsor har även erbjudigt killarna att dom kan byta V8 mot en Turbo 5á med M90 låda, men det är i nuläget inte Johan och David intreserade av.

jag vet ett garage i Askim dit dom kan skicka den om inte ni vill ha den..... :prop: :D

då får den iof leva vidare i min Vlovlo 242a från -75 men de gör väll inget.. ;)

Posted
Sedan blir det inte bättre av att Johan och David skall på praktik i Tyskalnd under 9 veckor.

Ps. Är det tekniskt möjligt att besiktiga en "färdig" super seven bil i SFRO 1 och så vidare ? D.s

Kul med 9 veckors praktik i annat land, förmodar att det är motorrelaterat.

Angående SFRO på en färdig bil så är väl svaret tyvärr nej. I första skedet så ska en ram med hjulupphängningar, drivpaket, styrning presenteras. Då kan SFRO se dels alla svetsar och sedan ifall ram är anpassat till vikt osv. Så alternativet är att plocka ner bilen igen och sedan göra SFRO1, plocka allt på plats och sedan göra SFRO2 + SBP.

Men det skadar aldrig att fråga lokala SFRO-gubben om undantag. Projektet är väl noggrannt dokumenterat så chansen kanske finns.

Posted

Va fasen!!!!

Bygga bil på skoltid! Åka på praktik i tyskland!! Volvo V8 från sponsorer!!!!

Nä annat var det på min tid. ;)

Då fick man vara glad om man bara fick EN smäll av läraren och inte fler. Praktiken gick ut på att legotillverka

sliprondeller åt en galen uppfinnare. Pengarna tog läraren och söp upp.

:prop:

Posted

Jag fick iallafall en slumpmässig men korrekt fortsättning på min grundskolegång.

På syslöjden gjorde jag ett gigantiskt badlakan med loggan från

Depeche Modes skiva "music for the masses" på. Så långt allt väl...

I träslöjden blev det en träbricka att bära all möjlig skit på i stavlimmad furu & den är fortfarande i bruk......

I dag gillar jag fortfarande Depeche gamla låtar och varje vecka ser jag mellan

20-30 tusen kvadratmeter limträskivor lämna min arbetsplats..... (http://www.ess-enn.se/)

Vad fan hade hänt om man fått bygga en sjua på skoltid?

Man kan ju undra.........

Posted

Fröken i hemkunskap sa till mig när jag lagat till nå´t att äta. "ja nån kock lär det aldrig bli av dig".

Jag har försörjt mig på att vara både kock och krögare nästan hela mitt yrkesmässiga liv. :biglaugh2:

Eddy

Posted
Fröken i hemkunskap sa till mig när jag lagat till nå´t att äta. "ja nån kock lär det aldrig bli av dig".

Jag har försörjt mig på att vara både kock och krögare nästan hela mitt yrkesmässiga liv. :biglaugh2:

Eddy

:biglaugh2:

Min tyskalärare sa att jag nog borde byta till nåt annat tillval då tyskan inte verkar vara min grej. Och det kan jag säja, tyska är

fortfarande inte min grej.

Så det kan gå åt olika håll.

Jag böt allafall till "massmediakunskap", det enda tillvalet som man kunde läsa P-tidningar på skoltid :). Sedan hamnade jag på verkstadsmekaniskt gymnasium för att sedan bli IT-konsult redan 1989.

Så hade man byggt en locost i plugget kanske man hade varit florist eller hjärnkirug nu, vem vet

Posted

Just nu håller vi på att leta stolar till bilen. Vi har förstått att det är inte det lättaste eftersom sittbrunnen är så smal. Vi har tittat på några alternativ såsom Cobra roadster seven mm. Den skall gå in med lite våld sägs det. Vi har även sett smala & smäckra kolfiber/glasfiberstolar på diverse länkar vi har hittat på forumet, men bara på engelska sidor. Då e frågan, finns de någon återförsäljare i sverige för dessa stolar? Om inte, finns det erfarenhet av de engelska företagen som säljer dessa stolar?bra/dåligt, leveranser m.m.? Finns de andra alternativ som vi inte har tänkt på, som kan passa vår bil?

MVH

Johan & David

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...