Super-seven Posted November 3, 2006 Author Posted November 3, 2006 Jo tack, skall inte klaga. Vi hade ruskigt tur att få detta som projektarbete. Många av våra kompisar har projektarbete med endast teoretiska inslag, vilket jag o david inte orkade med. :racesmile: // Johan & David Quote
Acke Posted November 4, 2006 Posted November 4, 2006 ser ju lysande ut dedära.. :D liten fråga/fundering... Hur tänker ni sätta övre fästena till stötarna bak ?? sitter inte "stöttorna" som går ner till bakersta rambiten i vägen ?? Quote
Super-seven Posted November 6, 2006 Author Posted November 6, 2006 Tackar Acke! Vi har diskuterat fram och tillbaka under en tid med våran lärare Anders ang. de övre fästena. Anledningen till att vi valde att göra stagen så som de sitter nu, är att minimera risken för att de skall åka upp i cockpiten (rakt i bakhuvet) vid en kollision. Det kommer dock heller inte bli några problem att fästa stötdämparna, antingen sätter man dem innanför eller ytanför stagena. // Johan & David Quote
Super-seven Posted November 6, 2006 Author Posted November 6, 2006 Uppdate! Idag fick vi lite "gratis" tid, dvs ej schemalagd tid. Vi jobbade på och fick gjort följande, - Snedstag i bakvagn - Stagen i motorrummet - Fortsatte med helsvetsning - Bakaxelfästena klara och monterade på axeln. Skall bara helsvetsa bärarmarna bak och köpa bussningar sen är det bara att slänga upp den. Kommer även att jobba imorgon ca 2 h och eventuellt på onsdag efter skolan. Hoppas hinna med att få upp bakaxeln, samt förstärkningsplåtar etc. (Finns att göra :P ) Men det känns som det går frammåt. Kan även tillägga att vi ligger i fas enligt våran projektplan, vilket känns bra. Kan dock känna av våran kära kompis "stressen" som flåsar oss i nacken. Var allt för ikväll. Over and Out! // Johan & David Quote
Super-seven Posted November 7, 2006 Author Posted November 7, 2006 Bilder från gårdagen! // Johan & David Quote
Super-seven Posted November 10, 2006 Author Posted November 10, 2006 Uppdatering! Veckan är slut och vi har åstadkommit mycket med bilen. Vi har hunnit med följande, - Helsvetsa klart - Förstärkningsplåtar i fronten - Påbörjat arbetet med upphängningen fram, i form av att kapa fjäderbenen ifrån donatorvolvon som Signehill Bilservice sponsrade oss med. Har även börjat arbeta med bärarmarna. - Monterat golv - Monterat torpedväggen - Förstärkningsplåtar bak - Hämtat aluminiumplåtar till Karossen, som Förenade Skyltar sponsrade oss med. - Bärarmar bak är klara - Hängt upp bakaxel - Vår lärare anders gjorde även en vagn till sitt chassi, vilken vi har fått låna. Han tyckte vi var för sega med att plocka fram chassit nu när det inte står på jiggen. Så nu går det väldigt smidigt att förflytta chassit. // Johan & David Quote
Super-seven Posted November 24, 2006 Author Posted November 24, 2006 (edited) Uppdatering allihopa!!! Vi har gjort följande, - Panhardstag - Störtbågsfästen - Undre bärarmar + Lite justeringar så att bakaxeln går fritt Status: Vi ligger nästan i fas, har halkat efter lite grann på senare tid. Har väntat på hydralbock så att vi kan bocka de övre bärarmarna, våran gamla på skolan var för klen. Men nu har vi fått upp tempot igen så snart står den förhoppningsvis på hjul. Har en fråga till er alla! Vi håller som sagt att på att bygga framvagnen och skall ju använda avkapade fjäderben från en volvo 740. Vi vet inte riktigt vilken längd vi skall ha på dem bara, för längden påverkar lutningen på den övre bärarmen. Så frågan är följande, hur skall bärarmarna vara vinklade när bilen står still på marken? Skall den undre bärarmen vara parallell med marken och den övre bärarmen luta uppåt? Om det är någon som vet, så får ni gärna skriva :) Tack på förhand! // Johan & David Edited December 5, 2006 by Super-seven Quote
Thomas Posted November 25, 2006 Posted November 25, 2006 som rekommendation .. mät upp bakaxeln efter svetsning för de slår sig. rikta med motsvets funkar. Quote
Super-seven Posted December 1, 2006 Author Posted December 1, 2006 Tack för tipset thomas! :) Uppdatering! - Undre och övre stötdämparfästen bak + stötdämpardummies - Undre och övre stötdämparfästen fram + dummies - Börjat arbeta på den övre bärarmarna. Rören är bockade, skall endast göra en jigg sen är det bara att punkta ihop dem Allt för oss // Johan & David Quote
Super-seven Posted December 5, 2006 Author Posted December 5, 2006 Uppdatering! - Stötdämparfästena fram är klara, så nu saknas endast bärarmarna innan den står på egna "ben". Idag var det även öppethus på skolan, så vi ställde ut bilen mitt i skolans verkstad. Hela syftet med bilen är att den skall fungera i marknadsföring, så vi tog vara på tillfället att göra reklam för SKF Tekniska Gymnasium. Nu hoppas vi bara att bilen uppfyllde sitt syfte och gjorde de sökande eleverna nyfikna på skolan. Bifogar en bild på stötdämparfästet, samt en bild på hur den såg ut när vi ställde ut den i verkstaden. // Johan & David Quote
Super-seven Posted January 5, 2007 Author Posted January 5, 2007 Uppdatering till alla ni intresserde :) // Johan & David (Nu är det på G :515: ) Quote
Super-seven Posted January 19, 2007 Author Posted January 19, 2007 (edited) Nu händer det grejor med Projektarbetet!! Idag var vi hos Specialfälgar i Kungsbacka och fick sponsring på en uppsättning fälgar till bilen. Tack till er på Specialfälgar för att ni tog er tid att träffa oss och tack för er sponsorhjälp :) Tack även Däckforum 2000 för en uppsättnig däck och den kommande monteringen av hjulen :) ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Händer även ganska mycket i verkstaden, såsom: - Hjulupphängning blästrat och lackat. - Även insidan börjar ta form kardan, ryggplåt, intsrumentpanel etc. - Exteriören börjar även den ta form såsom huv, noskon etc. - Styrning av bilen i form av en ford fiesta styrväxel som Signehill Bilservice sponsrade oss med :) Tack till dig Börje! ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Det är inte lång tid kvar nu till Redovisningsdagen, men vi SKALL klara av att ha bilen klar till dess :515: // Johan Lundgren & David Carlson Edited January 19, 2007 by Super-seven Quote
Super-seven Posted February 5, 2007 Author Posted February 5, 2007 (edited) 170 timmar och 3000 sek senare (inkl. motor) :prop: // Johan & David Edited February 5, 2007 by Super-seven Quote
Rikard Larsson Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 Bara att gratulera! :thumbsup: Se nu till att få i motorn i bilen! Vad är det för motor förresten? Quote
Super-seven Posted February 5, 2007 Author Posted February 5, 2007 Tack så mycket! Motorn som du ser i bakgrunden är en Volvo V8, kommer förhoppningsvis att passa med hjälp av skohorn. :wacko: // Johan & David Quote
Michael Th Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 volvo v8 :unsure: är det någon som har mycket bra kontakter ??? nu blev jag avundsjuk... ja ja kul för er.. fint jobb hitintills... misstänker det behövs lite bly för att vikta ner bilen, för att klara effekt gränsen vid ev SFRO besiktning... :racesmile: Quote
Acke Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 om inte jag minns helt fel skall bilen inte reggas.. det är ett skolprojekt och skall "bara" ställas ut på mässor m.m imponerande bygge och mer locost får man nog leta efter.. :) Quote
Michael Th Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 vid ev SFRO besiktning... att jag skev så beror på att Alvenby sa att han beställt schassiet. och det ev kommer säljas till någon som vill bygga sjua av det.. iofs går ju motorn att plocka ut i ett sådant fall.. synd tycker jag i sådant fall.. är iofs förespråkare för lätta 7:or..men detta är inte min bil så åsikten faller åt sidan. blir säkert rolig. lycka till (och min åsikt få bilen besiktigad :eclipsee_steering: ) :racesmile: Quote
apex Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 Motorn som du ser i bakgrunden är en Volvo V8, kommer förhoppningsvis att passa med hjälp av skohorn. Annars kan jag sätta V8:an i min Speedster...... :notworthy: Quote
ezroller Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 Den här bilen har jag sett i verkligheten medan den fortfarande satt fast i jiggen. ;D Quote
Thomas Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 är det gamla lastbils V8:an eller den nya Yamaha varit med o tagit fram? Quote
Michael Th Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 ja inte är det Volvo starke.8:tan...utan Yamaha.. Quote
Super-seven Posted February 6, 2007 Author Posted February 6, 2007 Volvo V8 (Yamaha) 315 hk/ 440 Nm (lite i minsta laget, men får duga tillsvidare :prop: ) 4 överliggande kammar,Aluminiumblock & Mycket annat godis Förresten, vad kör ni med för motorer grabbar? Med Vänlig Hälsning Spolingarna Johan & David Quote
Rikard Larsson Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Man kan alltid sätta dit två turbos... Quote
Super-seven Posted February 6, 2007 Author Posted February 6, 2007 Slänger upp några till! / Johan & David Quote
Thomas Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 den bör väl vara på ca. 4,5 liter? är det någon som vet vikten på motorn? Quote
Super-seven Posted February 6, 2007 Author Posted February 6, 2007 stämmer bra 4,4 L, vi vet dessvere inte vad den väger än. Tekniska specen på volvocars.se innehåller inte vikt-spec. Vi skall väga den nu i veckan hade vi tänkt. // Johan & David Quote
Thomas Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 det låter spännande. vad blir det för växellåda? Quote
Super-seven Posted February 6, 2007 Author Posted February 6, 2007 Hmm, vi vet inte riktigt ännu. Vi har inte hunnit att jobba så mycket med motorn,har varit fullt upp med redovisningar m.m. Men det vi vet är att automaten skall bort och att en manuell skall på. Vi fick hela framvagnen från en xc90, de hade princip lossat bultarna och släppt ner hela framvagnen på en pall. Orginal så är motorn på tvären, men för att få plats så måste vi ha den på längden så en annan låda e ett måste. // Johan & David Quote
Fredrik i Trollhättan Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Jösses. Det där är ju en jättemotor. Måste ju väga dryga 200kilo. Får den plats? Får alla grenrör plats? Tycker ljudkulissen på de där XC90 blir lite underlig när man ser en SUV men hör en raggarbil... Quote
Super-seven Posted February 6, 2007 Author Posted February 6, 2007 (edited) Låter som en bil skall låta om du frågar oss, V8-muller vs Moped-surr så är valet ganska enkelt ;) // Johan & David Edited February 6, 2007 by Super-seven Quote
Alverby Posted February 7, 2007 Posted February 7, 2007 Hej alla locostare!!! Johan och David har ju som ni ser lyckats mycket väl med sitt projektarbeta. Alla lärare och andra inblandade gör :notworthy: :notworthy: :notworthy: :notworthy: :notworthy: för dom. Så nu är det bestämt att skolan kommer att behålla bilen och ha den för skolans marknadsföring. Därför har fokuset att få den besiktigad av SFRO och SBP minskat, men dörren är inte helt stängd. Johan och David har bestämt att dom vill försöka att få V8 på plats i bilen, dom har gjort en del mätingar och det skall gå men det kommer att bli tight! Våran motor sponsor har även erbjudigt killarna att dom kan byta V8 mot en Turbo 5á med M90 låda, men det är i nuläget inte Johan och David intreserade av. Men om inte V8 får plats så blir det nog aktuellt med 5án. Dom största problemen med motorn är att den endast finns till automat och att den har elekrtisk kam styrning, så ett svänghjul måste tillverkas och att orginal kabehärva med box måste användas och modifieras. Sedan blir det inte bättre av att Johan och David skall på praktik i Tyskalnd under 9 veckor. Men vi på skolan ser positivt på att dom kommer att lyckas med att få motorn och en växellåda på plats, kanse att det blir en körbart bil innan skolavslutningen :racesmile: MVH SKF Teknikska Gymnasiums personal genom Alverby Ps. Är det tekniskt möjligt att besiktiga en "färdig" super seven bil i SFRO 1 och så vidare ? D.s Quote
Fredrik i Trollhättan Posted February 7, 2007 Posted February 7, 2007 Låter som en bil skall låta om du frågar oss, V8-muller vs Moped-surr så är valet ganska enkelt ;) Mopedsurr låter inte kul. Men 5:an Volvo har låter bra när den varvas... Quote
Acke Posted February 7, 2007 Posted February 7, 2007 Våran motor sponsor har även erbjudigt killarna att dom kan byta V8 mot en Turbo 5á med M90 låda, men det är i nuläget inte Johan och David intreserade av. jag vet ett garage i Askim dit dom kan skicka den om inte ni vill ha den..... :prop: :D då får den iof leva vidare i min Vlovlo 242a från -75 men de gör väll inget.. ;) Quote
Fredrik i Trollhättan Posted February 7, 2007 Posted February 7, 2007 En AC Cobra med Volvo V8..... :thumbup: Quote
Jonte Posted February 7, 2007 Posted February 7, 2007 Sedan blir det inte bättre av att Johan och David skall på praktik i Tyskalnd under 9 veckor.Ps. Är det tekniskt möjligt att besiktiga en "färdig" super seven bil i SFRO 1 och så vidare ? D.s Kul med 9 veckors praktik i annat land, förmodar att det är motorrelaterat. Angående SFRO på en färdig bil så är väl svaret tyvärr nej. I första skedet så ska en ram med hjulupphängningar, drivpaket, styrning presenteras. Då kan SFRO se dels alla svetsar och sedan ifall ram är anpassat till vikt osv. Så alternativet är att plocka ner bilen igen och sedan göra SFRO1, plocka allt på plats och sedan göra SFRO2 + SBP. Men det skadar aldrig att fråga lokala SFRO-gubben om undantag. Projektet är väl noggrannt dokumenterat så chansen kanske finns. Quote
Micael Posted February 7, 2007 Posted February 7, 2007 Va fasen!!!! Bygga bil på skoltid! Åka på praktik i tyskland!! Volvo V8 från sponsorer!!!! Nä annat var det på min tid. ;) Då fick man vara glad om man bara fick EN smäll av läraren och inte fler. Praktiken gick ut på att legotillverka sliprondeller åt en galen uppfinnare. Pengarna tog läraren och söp upp. :prop: Quote
Michael Th Posted February 7, 2007 Posted February 7, 2007 tja jag säger då det..det var heltklart bättre förr :blink: Quote
Fredrik i Trollhättan Posted February 7, 2007 Posted February 7, 2007 Instämmer. Jag fick tälja en smörkniv och sy mig en mössa i slöjden... Quote
Arrowsmith Posted February 7, 2007 Posted February 7, 2007 Jag fick iallafall en slumpmässig men korrekt fortsättning på min grundskolegång. På syslöjden gjorde jag ett gigantiskt badlakan med loggan från Depeche Modes skiva "music for the masses" på. Så långt allt väl... I träslöjden blev det en träbricka att bära all möjlig skit på i stavlimmad furu & den är fortfarande i bruk...... I dag gillar jag fortfarande Depeche gamla låtar och varje vecka ser jag mellan 20-30 tusen kvadratmeter limträskivor lämna min arbetsplats..... (http://www.ess-enn.se/) Vad fan hade hänt om man fått bygga en sjua på skoltid? Man kan ju undra......... Quote
Eddy Posted February 7, 2007 Posted February 7, 2007 Fröken i hemkunskap sa till mig när jag lagat till nå´t att äta. "ja nån kock lär det aldrig bli av dig". Jag har försörjt mig på att vara både kock och krögare nästan hela mitt yrkesmässiga liv. :biglaugh2: Eddy Quote
ezroller Posted February 8, 2007 Posted February 8, 2007 Kanske ett typiskt fall av "Hon ska faen få se!"?? :biglaugh2: Quote
Fredrik i Trollhättan Posted February 8, 2007 Posted February 8, 2007 En krögare häller väl bara upp öl? :515: Quote
Micael Posted February 8, 2007 Posted February 8, 2007 Fröken i hemkunskap sa till mig när jag lagat till nå´t att äta. "ja nån kock lär det aldrig bli av dig". Jag har försörjt mig på att vara både kock och krögare nästan hela mitt yrkesmässiga liv. :biglaugh2: Eddy :biglaugh2: Min tyskalärare sa att jag nog borde byta till nåt annat tillval då tyskan inte verkar vara min grej. Och det kan jag säja, tyska är fortfarande inte min grej. Så det kan gå åt olika håll. Jag böt allafall till "massmediakunskap", det enda tillvalet som man kunde läsa P-tidningar på skoltid :). Sedan hamnade jag på verkstadsmekaniskt gymnasium för att sedan bli IT-konsult redan 1989. Så hade man byggt en locost i plugget kanske man hade varit florist eller hjärnkirug nu, vem vet Quote
Michael Th Posted February 8, 2007 Posted February 8, 2007 florist eller hjärnkirug hu hemska tanke... :lol: Quote
Super-seven Posted February 8, 2007 Author Posted February 8, 2007 Allvarligt killar, ni kankse kan hålla er till ämnet? Känns ganska off-topic att snacka om ens barndom. // Johan & David Quote
Super-seven Posted February 8, 2007 Author Posted February 8, 2007 Just nu håller vi på att leta stolar till bilen. Vi har förstått att det är inte det lättaste eftersom sittbrunnen är så smal. Vi har tittat på några alternativ såsom Cobra roadster seven mm. Den skall gå in med lite våld sägs det. Vi har även sett smala & smäckra kolfiber/glasfiberstolar på diverse länkar vi har hittat på forumet, men bara på engelska sidor. Då e frågan, finns de någon återförsäljare i sverige för dessa stolar? Om inte, finns det erfarenhet av de engelska företagen som säljer dessa stolar?bra/dåligt, leveranser m.m.? Finns de andra alternativ som vi inte har tänkt på, som kan passa vår bil? MVH Johan & David Quote
Michael Posted February 9, 2007 Posted February 9, 2007 Dom här funkar billiga och mycket snabba leveranser under veckan från uk http://www.midlandwheels.com/frameset.asp. Vill ni ha rejsigare så har MK stolar för hyvsat pris finns här http://www.mk-sportscars.fsnet.co.uk/parts.htm. Behöver ni hjälp med köp från MK så meijla mig så fixar jag det. Michael W Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.