Jump to content

Svetsning - fylla igen


SteQve

Recommended Posts

Ja, jag vet att en öppninga a 1-2 millimeter är bra vid TIG-svetsning, men hur mycket kan man fylla upp utan att tappa styrka?

Jag har kapat en snedstötta till min ram (ej locost) och där har jag ca 1mm springa överallt utom på en bit av röret där det är en glipa om ca 4mm. Kan en svetsare fylla igen det så pass bra att man kan räkna med att svetsfogen håller lika bra som om röret bättre kapat?

Vad jag undrar är egentligen hur bra tillsatsmaterialet blir när man svetsar. Blir det som fullgott material, eller är det mer sprick benäget, mindre hållfast mm?

Någon med kunskap om svetsning, då gärna TIG och rosfritt :)

Link to comment
Share on other sites

Normalt är svetsfogen starkare än området precis intill fogen, vilket märks på att sprickor oftast sker precis brevid fogen och inte i fogen. Sen är det givetvis upp till fogberedning och fogdjup.

Mvh

MM

Link to comment
Share on other sites

Har du varit båtbyggare? ;) Det var så svetsarna på Kockums fuskade med skrovsvetsningen. Det var endast kryssen som röntgades och därför passade man på att fylla igen fogberedningar med rundstål och diverse annat. Sen att fogarna sprack på jungfruresan är en helt annan historia.

Jag har svårt att tänka mig att man får en bra fog om man försöker addera "kallt" material i en 4mm fogspalt. Jag hade försökt att kapa en ny bit alternativt kompenserat för att få en 2,5mm spalt i båda ändar av snedstöttan.

Mvh

MM

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Ja kallt material är inte bra. Dessutom blir det mer fogyta.

Jag skall försöka öka spalten i andra änden där det är ganska dikt emot. Rören är rent överjävliga att kapa, så står helst och kapar om.... :) Men om svetsaren bedömmer att han inte kan få det starkt så får jag göra om...men det får vi se nästa vecka...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...