Acke Posted June 19, 2007 Posted June 19, 2007 väldigt snyggt med guldfärgad ram får jag säga.. :) Haar du märkt något negativt med att låta filtret sticka upp som det gör ?? Jag har funderat på en liknande lösning, men vet inte hur det fungerar bra med det på utsidan så... Quote
Lars H Posted June 19, 2007 Author Posted June 19, 2007 Den "gula" färgen på ramen var bara grund primer. Nu är den tråkigt svart som 99% av alla andra. Angående fågelbadet på huven vet jag inte om det är några nackdelar med det ännu. jag har så dåligt med plats under huven så det fanns bara två alternativ, mellan benen på passageraren eller 90 graders böj och ut genom huven. Att ha insuget mellan benen kunde nog vara en upplevelse vid lite tuff körning................. :wacko: Det tjuter gott vid gaspådrag. Lars H Quote
Magoo Posted June 19, 2007 Posted June 19, 2007 är dina sidor gjorda i kolfiber?Om dom är hur har du gjort dom? Quote
Lars H Posted June 19, 2007 Author Posted June 19, 2007 Vaxad glasskiva, ett lager plast som fått härda och sedan plast+kolfibr 200g. Ett lager 300 glas matta +ett lager 600 glasmatta. Det blev inte 100% då kolfiber mattan var dålig från rullen, troligt det sista på en större rulle. Om jag ska göra nya senare ska jag försöka att köpa tjockare matta som inte är så svår att lägga. Ytan ska sputas med klarlack för att bli uv tålig. Quote
Lars H Posted September 10, 2007 Author Posted September 10, 2007 Nu är ljudprovet fixat men det var nära................ Första försöket var 92db, ca dubbla ljudet mot 84db som är gränsvärdet. Men med halverat brickantal i supertrappen och två trasor runt luftfilltret så slutatde det på 82,2db. Supertrappen måste vara ett bra sätt att dämpa ljudet på ett enkelt sätt. Nu ska det bara smidas till ett par fästen för skärmarna fram och sedan dax för SFRO 2. Lars H. Ps. Tack till alla som jobbat hårt med alla trevliga banträffar i sommar. Quote
Fredrik i Trollhättan Posted September 10, 2007 Posted September 10, 2007 Tur det gick bra. Har du gjort 1000-mila servicen på sjuan än?... :lol: Quote
Lars H Posted September 10, 2007 Author Posted September 10, 2007 Näää......det saknas 968mil :hypocrite: :hypocrite: Quote
Arrowsmith Posted September 11, 2007 Posted September 11, 2007 Supertrapp är ett väldigt effektivt sätt att dämpa bullret. Jag hade det på min hyfsat stressade amazon på mitten av 90 talet. Det var synd att den bara skulle besiktigas varannat år för minen på SBP's personal när co mätarens slang skulle träs in i avgasröret var obetalbar..... :biglaugh2: Quote
Lars H Posted September 26, 2007 Author Posted September 26, 2007 Nu är SFRO 2 klar och godkänd....................bilbrovningen får besök på tisdag och sedan !!!!!!!!!!! Lars H. :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: Quote
Alverby Posted September 26, 2007 Posted September 26, 2007 Grattis och lycka till med Biprovningen!!! Quote
Lars H Posted October 2, 2007 Author Posted October 2, 2007 Nu är det fixat....................bilprovningen är nu klar och det är bara att vänta på plåtar. 10 minuter tog det att besiktiga och ca 30 minuter för pappers jobbet. Det är nog dummt att klaga men 2180kr för 40minuters jobb är rätt bra betalt. Quote
Ozze Posted October 2, 2007 Posted October 2, 2007 Grattis Och visst vet dom hur dom ska ta betalt... typade en bil engång tog max 15min och kostnad 1150:- :) Quote
Alverby Posted October 2, 2007 Posted October 2, 2007 GRATTIS :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: Hoppas nu att vädret håller i sig och är bra ett tag till under hösten så du hinner lägga några mil innan något annat lägger sig på vägen! Quote
Fredrik i Trollhättan Posted October 2, 2007 Posted October 2, 2007 Riktigt stort grattis Lars.... :racesmile: Quote
Toffe Posted October 2, 2007 Posted October 2, 2007 Ber att få gratulera även jag :) Toffe Åkersberga Quote
Rikard Larsson Posted October 3, 2007 Posted October 3, 2007 Instämmer med de andra. Stort grattis!!! :eclipsee_steering: Quote
Acke Posted October 3, 2007 Posted October 3, 2007 Ja instämmer givetvis oxså.. :) Grattis... :D Quote
pontus Posted October 8, 2007 Posted October 8, 2007 Jag sitter och väntar varje dag med hjälmen i knät. P Quote
Daffe Posted October 9, 2007 Posted October 9, 2007 Grattis! Jag tror inte vänta blir så mycket längre. jag besiktigade min bil en Onsdag förmiddag, på eftermiddagen kunde jag ställa på den hos VV med bankid, på torsdagen utnyttjade jag en kund hos polisen för att få ut tillfälliga regskyltar, naturligtvis regnade det den dagen och vek som man är fick bilen stå. på Fredagen när jag kom hem efter jobet låg ett inbetalningskort på vägskatten och ett par skyltar i brevlådan. supersnabba myndigheter (ibland) Quote
pontus Posted October 19, 2007 Posted October 19, 2007 Väntan är över, TACK LARS! det var inspirerande blir sugen på att ha en egen....... /P Quote
Vestax Posted October 20, 2007 Posted October 20, 2007 Är det förkromade A-armar på framvagnen? Ser nästan ut som dom är gjorda i rostfritt.... Quote
Lars H Posted October 20, 2007 Author Posted October 20, 2007 Alla delar i hjulupphägning är el-förzinkade med en skyddslack på toppen. lätt att måla den dagen man vill. Lars H :) Quote
Lars H Posted January 24, 2008 Author Posted January 24, 2008 Hej alla bilbyggare runt om i landet.................. Jag har inte varit så aktiv det senaste månaderna på grund av mycket jobb (inte på 7 ) men en bild från i dag då sjuan fick lite vinterluft måste jag ändå få tid med. 2 mil på fina vintervägar piggar upp i mörkret. Lite nytta av växthusefekten måste det nog vara när man kan köra sjua i slutet av januari. 8 grader varmt men lite för mycket grus på asfalten för att det ska vara 100% bra väglag. Hoppas att det blir många nya sjuor på vägen till sommarens träffar och bankörningar. Kryp ner i garagen och skruva så mycket det går så blir det en toppen sommar med mycket kul på vägen. Jag ska lacka min bil under våren och skruva dit lite godis till motorn, men först blir det en tur till Fillipinerna för att luffa runt på mc i 7 veckor. Jag hoppas att så många som möjligt kommer med till England i maj för att köpa delar och dricka öl. Fick spola bort lite grus........ Lars H :prop: :prop: Quote
B5254T4 Posted February 17, 2008 Posted February 17, 2008 Grymt projekt du lyckats genomföra! Du har ju alla möjligheter i världen om du skulle tröttna på effekten, tokigt bygge... :) Ropa till när du ska lufta den, vore jättekul att se en Sjua live nån gång. En tekniskt fråga, behöll du turbons riktning av pga platsbrist? Jag klockade om och vände en sån turbo för ett tag sen när en gubbe skulle montera en T4-spis i en 240, han ville ha avgassystemet riktat bakåt. Quote
Lars H Posted April 27, 2008 Author Posted April 27, 2008 (edited) Inte händer det mycket i garaget..................men nu har den fått lite färg. Rutor har kommit på och lite annat lull lul. Ska kompletera med det sista i England till nästa helg (om man kommer från pubben) Det som ska göras med motorn är mest i planerings stadiet så det blir nog inte fören nästa vinter. En Rotrex kompressor är inköpt och nya 600 spridare ska beställas, det ska nog få plastbaljan att flytta på sig. Behöver nog en större bensinpump.......................och så blir det E85 i lådan i skuffen. Lars H :racesmile: :racesmile: Edited April 27, 2008 by Lars H Quote
Arrowsmith Posted April 27, 2008 Posted April 27, 2008 En Rotrex! Det var ju kul. Det har jag aldrig sett i en sjua innan En stor tumme upp till dej !! :thumbup: Quote
Olofson Posted April 28, 2008 Posted April 28, 2008 Caterham CSR 500 har en V8 (RST, tror jag) med Rotrex-kompressor. :) Helt vansinnig bil som inte går att ha till något vettigt, enligt de som provkört (det ska vara mittmotor + aerodynamik till sådana vikt/effekt-förhållanden), men ändå... :D Ett lite vettigare alternativ till vettigare pris: Westfield kommer tydligen med ett nytt motoralternativ: Duratec 2L + OMEX motorstyrning + Rotrex-kompressor; 270 hästar. Kompressorkitet verkar gå att köpa separat. Kompakt, lätt och intressant lösning iaf. Rotrex verkar vara den första/enda växlade centrifugalkompressorn som verkligen funkar och håller att köra med. :thumbsup: Kanske skulle satsa på seriösa stakar och kolvar till min V6:a ändå...? (Måste riva den nu i vilket fall som helst: tät oljekanal p g a "slagg" från tillverkningen.) Funderade på att sugtrimma en 3-litrare, men det kostar ju 2-3 gånger så mycket, och jag kan ändå inte ta ut mycket mer än 300 hästar innan det är risk att lådan rasar (Honda S2000; byggd för 9000 rpm), och det får man ju utan större problem ur en 2.5:a med överladdning. Om jag inte bygger om riktigt seriöst så går det ändå inte att varva de här motorerna över 8000, så problemet med moment/låda kommer jag inte runt i vilket fall som helst. Finns ju iofs raka drev, andra lådor osv - men jag är lite skeptisk till 300+ i en bil på 600 kg "utan" aerodynamik. :) Är det värt en massa pengar och jobb? Går det verkligen att köra en sådan bil vettigt på bana, eller blir det bara en "rolig grej"? Efter att ha testat CSR 320 på Ringen i RACE 07 (simulator) kan jag iaf konstatera att det nog inte är någon bra idé att köra den bilen utan nosvinge på snabba banor. Går ju inte att få något grepp alls i framvagnen över 250, och jag höll på att göra en bakåtvolt när bilen lättade över ett backkrön...! Någon som provat IRL? ;) Quote
Jocke4U Posted June 2, 2009 Posted June 2, 2009 Grattis Lars ....lite i efterskott men du njuter väl för fullt nu :) Din Volvo motor, härstammar den från S40/V50 och vilken årsmodell. Den såg nätt och trevlig ut. // Jocke - urspungligen från gannstan (Skara) Quote
vedde Posted June 3, 2009 Posted June 3, 2009 Hej Lars Mycket fin bygge du har, jag trillade på din tråd först nu och inser att du har det jag vill ha när det gäller störtbåge och har en tråd där jag försöker få svar. Vad har du för rör dimension på dina bågar, vilken tjocklek på gods och vilket material? /Fredrik Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.