Lars H Posted September 16, 2006 Share Posted September 16, 2006 Här är lite bilder på mitt bygge. Jag har i dag plastat bakskärmar och slipar nu på formen till motorhuv och torpeden. Jag använer en Volvo 2.0t motor på 160hk och med lite trimm ska den vara på ca 200hk. frammvagnen är från 140 och 240 medan bak vagnen är från Ford skorpion med diffbroms i. Lådan blir en M47 låda från Volvo. Motor komplett med adapterplatta och låda väger 178kg så jag hoppas att bilens vikt ska stanna vid ca:650kg. Jag startade bygget i Februari och ska försöka ha en körklar bil nästa sommar. Lars H. :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted September 16, 2006 Share Posted September 16, 2006 Verkligen ambitiöst bygge. Jag blir alltid imponerad av dem som bygger allt själva. :notworthy: Blir finishen lika bra på resten som på bakskärmarna kommer du att få en toppsnygg bil! Lycka till med bygget! :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted September 16, 2006 Share Posted September 16, 2006 (edited) bak vagnen är från Ford skorpion med diffbroms i 1 från vilken (typ) skorpio kommer klumpen.. 2 hur är resten av ``bakvagnen´´ gjord?? 4 ledad , de dion, eller original pendel sving bärarmar :D :racesmile: Edited September 16, 2006 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
otto zx-7r Posted September 16, 2006 Share Posted September 16, 2006 bra då har vi valt samma låda o samma motor ok hur har du löst elen ???????? till motorn nu då???? har du kört motorn löst ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted September 16, 2006 Author Share Posted September 16, 2006 Bakaxelkumpen kommer från en scorpio 2.8. Jag har inte provat motorn "löst" men jag använder rattsången med rattlås och orginal nyckel och jag har även det kompletta elsystemet till motorn/bilen från donatorn. Med orginal elektronik box och boxen för stöld skydd ska det nog vara ok att få den att starta. Jag har varit i kontakt med en kille på volvos elektronik labb som kunde hjälpa mig att avprogramera en del i boxen som jag inte behöver. bakvagnen är bygd med fyrledade stag som ser ut som ett H, bussning mot ramen och länkhuvud mot hjulen. Lars H. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted September 17, 2006 Share Posted September 17, 2006 Bild skrek den galne...(på bakvagnen)... alltid ql att se olika :blink: lösningar av liknande problem... gärna bilder på uprights oxå om finnes (bild vill säga) :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted September 17, 2006 Author Share Posted September 17, 2006 :) Här är lite bilder på bakvagnen, hoppas at du ser\förstår konstruktionen för det är svårt att få till några bra bilder. Uprights ska bearbetas lite till innan ytbehandling och bussningar är nu tillfälligt svarvade i aluminium för att bytas efter ytbehandling. Jag har ett par uprights för Sierra och trummbroms över efter som ja ändrade mig under byggnationen till att använda skivor bak. de är elförzinkade och klara att användas om någon är intresserad ge mig ett skammbud så kanske någon slipper att göra egna. Lars H. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted September 25, 2006 Author Share Posted September 25, 2006 :) Nu börjar motorhuv och noskon ta form. Det är slipdamm i hela garaget men om allt går bra ska jag plasta på pluggen i slutet av veckan. Sedan är det bara att slipa vidare på pluggen för torped/instrument brädan och försöka få den färdig innan det blir för kallt så att man inte kan plasta med dörrarna i garaget öppna. Lars H. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted September 25, 2006 Share Posted September 25, 2006 Jag gjorde åxå egna karossdelar. Hur tänker du göra, skall du kapa upp pluggen i tre delar eller gör du huv och nos som en del? Ett tips bara: när du gör form till huven, hellre en extra längsgående förstärkning än en för lite. Inget kul med svank i plasten. Och det gäller inte bara översidan..... Happy sliping! :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted September 25, 2006 Share Posted September 25, 2006 Ska du göra även sidorna och bakstammen i plast? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted September 25, 2006 Author Share Posted September 25, 2006 (edited) Noskon och huv ska bli i ett styck och den ska förstärkas med två "spant". ett vid kylet så att all luft går i genom kylet och ett bakom motorn. Torpeden med instrument bräda blir en form som är delad fär att det ska gå att gjuta hela lådan i ett stycke. Efteråt att jag är färdig med formen till motohuv/noskon tar jag bort pluggen till huven och fin slipar torped/instrument brädan innan jag gjuter formen till den. Jag tänkte att jag ska prova med att lägga in en kolfiber matta i instrumentbrädan så att den är färdig vid gjutningen. Lars H. :huh: Edited September 25, 2006 by Splash Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted September 25, 2006 Author Share Posted September 25, 2006 Bakskärmar har jag redan plastat och i bak ska det bara bli plast på toppen. det blir som ett lock och en lucka som går att låsa i mitten så att man får ett litet lastutrymme som är torrt. (bra för lite extra kläder) Skärmarna ska slipas/kapas till rätt form innan de är färdiga. Skärmen på bilen är med utag för fyrkantiga lampor men jag tror att jag ska ha runda platta lysen så det behövs inte göra några stora "låder" i skärmarna så att hjulen kan gå mera tight in i skärmen. LarsH. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted October 22, 2006 Author Share Posted October 22, 2006 Hej..... Lite bilder från bygget. I torsdags var formen för noskon/huv klar. Det har tagit längre tid än väntat på grund av försenad leverans av glasfiber. På lördagen fick jag besök från Trollhättan av Jörgen Bock och han kompis (han bygger McSorley7+4 med delar från Saab) Det är alltid skoj att snacka med någon mer som bygger Seven. :P Lars H. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alverby Posted October 24, 2006 Share Posted October 24, 2006 Lars H Alias Splash Har du någon bra bild på den undre bärarmen? Sitter och funderar på konstruktionen av dom undre bärarmarna. När jag tittar på en spindelled från 240 så är den lutad, ej 90 grade mellan fästblatan och konan. Funderar bara på hur andra gjort med fästplattan i bärarmen. Är den rak eller lutad. Är orolig för att spindelleden bottnar vid upfjädring. MVH Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted October 24, 2006 Share Posted October 24, 2006 Dom där två har varit i mitt garage också och kollat. Alltid lika kul med besök av likasinnade. Jag är för dålig på att åka och kolla på andras byggen. När snön kommer så slipper man ju trädgården... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted October 24, 2006 Share Posted October 24, 2006 Glöm inte snöskotningen :515: Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted October 24, 2006 Share Posted October 24, 2006 :doh: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted October 24, 2006 Share Posted October 24, 2006 Fredrik, det är bara att plinga en signal så är du välkommen. :racesmile: Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted October 25, 2006 Author Share Posted October 25, 2006 Hej Anders A. Mina 240 leder sitter rakt monterade och det funkar på mitt bygge. Jag kan fixa ett foto men det får bli lite senare (slutet på November) för jag sitter i Australien och gottar mig med en kall Foster öl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted October 25, 2006 Share Posted October 25, 2006 Det är inte helt ovanligt att lägga rörelseområdet för fjädringen osymetrisk, 1/3 neråt och 2/3 uppåt. Då stämmer en horisontell platta till under leden bättre. Över armen brukar ge mer problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted November 10, 2006 Author Share Posted November 10, 2006 Hej...... Har akt runt i oknen i Australien och letat donator for mitt bygge. Tror nagon att dessa bilar kan vara till nytta ?. B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted November 10, 2006 Share Posted November 10, 2006 Absolut !!! Fyll ryggsäcken .... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted November 10, 2006 Share Posted November 10, 2006 (edited) tar du hem en eller flera av pickisarna så är jag spekulant... är ba så häftiga :racesmile: ford -46 an ?! ser något sliten ut... mera bilder tack !! Edited November 10, 2006 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted November 10, 2006 Share Posted November 10, 2006 ja e duktigt sugen på att köpa polarens farsas pickup... Ford F-250 nånting från tiden då jesus fortfarande gick i lekskolan eller nått liknande... gammel e den iaf.. :D edit: exakt en sådanhär fast i betydligt sämre skick... ( fast inte lika dålig som på splachs bilder.. :P ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted November 10, 2006 Share Posted November 10, 2006 när vi, frun och jag var och hämta mitt 7a schassie på gotland, så hade pappan till grabben jag köpte 7:an av en F100 ??!! pickis.. med drivlina från en diesel van från 80 talet.. han hade tagit hela framvagnen med bromsar styrning motor låda och bakaxel från vanen ... Utsidan mattgul med lite bucklor här och där... :racesmile: både jag och frugan vart sålda direkt.. tyvärr var pickisen INTE till salu... men men SKALL hitta en .. någon gång.. gärna med patina... bromsar och styrning drivlina Måste man ju uppgradera med nyare komponenter.. men resten ... :D märket egalt, men stepside måste det vara.... fram tills dess får min lilla Triumph Herald pickis duga.... blir nog färdig bara garaget blir klart.... :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted November 11, 2006 Author Share Posted November 11, 2006 :prop: Har ar ett par bilder till fran en skrot mitt ute i oknen. Den har skonheten stog vid sidan av vagen ca 150km vaster om Alice Spring. Australien ar ett underligt land de odlar dack pa gumm tree, formodligen vantar man bara pa att dacken ska fa ratt storlek innan man plockar ner dem fran traden. pa detta tadet har man ympat in en ljudampare sa det borde ga att odla ramar till en 7 om bara sommaren ar tillracklig lang och att det regnar tillrackligt. I sverige ar nog sommaren for kort men i vaxthus i sodra sverige borde det ga bra. Lars H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted November 11, 2006 Share Posted November 11, 2006 Jag tycker inte bara dina australienbilderna var kul att se... Jag tycker de helt enkelt var vackra.. Skulle nog vilja mana dej till att ta fler om du får tillfälle för att sedan när du kommer hem publicera dom i en egen tråd. Jag skulle iallafall vilja ha dom högupplösta som skärmsläckare... Blev lite smått såld på detta med gammalt skrot mot klarblå himmel för länge sedan, och här har vi ju klockrena exempel på just det... Tack väldigt mycket Splash !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted November 11, 2006 Share Posted November 11, 2006 Instämmer !!!! :hyper2: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted November 11, 2006 Author Share Posted November 11, 2006 (edited) Tack for att ni tycker om bilderna....... Skicka mej ett pm om ett par veckor nar jag ar hemma sa kan jag sanda over lite bilder. Har nere har jag ingen bra uppkopling sa det tar lite lang tid men hemma ar det inga problem. Lars H. :notworthy: Ps. Skrotgarden som en del av fotona ar fran har en arg vakt somm gjorde det besvarligt att fota. Om inte han varit sa nitisk skulle det blivit fler bilder och en del detaljer. Edited November 11, 2006 by Splash Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted November 11, 2006 Share Posted November 11, 2006 som foto och bilgalning, kan jag bara instämma med: Mycket trevliga bilder.. :notworthy: som håkan sa högupplösta bilder Ja tack... angående vakthund... om mitt skrot var lika trevligt, skulle våra 2 vakthundar oxå vakta noga :D .. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted November 11, 2006 Share Posted November 11, 2006 ang. F-250: jo samma här.... dom har en komplett framvagn me tillhörande TPI insprutad V8a liggandes å bara väntar på att monteras i... :D fan, börjar bli mycket OT nu... :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted November 11, 2006 Share Posted November 11, 2006 vakthund.... :blink: Jag tycker det ser ut som en "vakt getbock" Kanske skulle göra en egen tråd för Splashs Australienbilder ? "Splash down under - A trip to the outback scrapyard" Så får han lite press på sej att ta mycket bilder med :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted November 11, 2006 Share Posted November 11, 2006 JAAAAAAAA :w00t2: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted November 12, 2006 Share Posted November 12, 2006 Jag håller med, fina bilder, både med och utan vaktget. Ett par passar jättebra på datorns skrivbord. Mera! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted November 12, 2006 Share Posted November 12, 2006 Vilka härliga bilder du har från Australien. Man längtar tillbaka när man ser de där bilderna :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted December 13, 2006 Author Share Posted December 13, 2006 (edited) Jag har nu fått lite fart på byggandet efter att rest runt lite i Australien. I dag öppnade jag formen till torped/instrumentbrädan efter att plastat i två dagar. Resultatet blev godkännt så nu har jag plasten till fronten klar. Motorhuven blev klar förra veckan så nu är det bara sidorna kvar. Alla delar för framm och bakvagn skickade jag för elförzinkning i går så det ska bli skoj att montera alla bussningar och skruva i hop delarna i slutet av nästa vecka. Om det inte blir någon snö till Jul så slipper man åka till fjällen för att bryta benen och kan lägga ner lite mer tid på bygget. Jag måste försöka att få till en SFRO 1 under Januari, så det behövs nog all tid som går att få i garaget om det ska lyckas. Lars H. :prop: Edited December 13, 2006 by Splash Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted December 14, 2006 Share Posted December 14, 2006 Gillar ditt lyftbord eller vad det är. Kan du berätta mer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted December 14, 2006 Share Posted December 14, 2006 Plasten ser mycket bra ut. Gillar formgivningen. Du spar väl formarna för framtida bruk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 14, 2006 Share Posted December 14, 2006 Lyftbordet ser ut att vara ett vanligt HYMO-bord som är vanliga inom industrin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted December 14, 2006 Author Share Posted December 14, 2006 Bordet är ett två tons hymo bord som är nersänkt i golvet. Det är 1200x1600 och lyfter ca:1200 högt. Jag har mycke nytta av det vid bygget och i taket har jag en Gis skena som jag kan hänga ca:350 kg i. Med motorn i ett lyftblock i skenan och bilen på lyftbordet är det mycket lätt att lyfta i och ur motorn. Jag har formar för bakskärmar nos/huv och torped/instrument bräda, det har varit ett par månaders jobb med dem och de är för en McSorley7+4 ram så om någon bygger McSorley ram och behöver plast delar så kan ni skicka ett pm. Plugg för form till stolarna är på gång, hoppas att få klart de första efter jul. Lars H. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted January 24, 2007 Author Share Posted January 24, 2007 Lite uppdatering......... Det är snart dax för SFRO1 så i dag grund målade jag ramen för att montera tillbaks alla delarna under nästa vecka för att vara klar till besiktning. Lars H. :racesmile: :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted January 28, 2007 Author Share Posted January 28, 2007 Snart är det dax för SFRO1 så nu monterar jag i hop delarna till bilen. Ska börja med elen efter besiktningen, får se hur det går. Det är mycket sladdar och boxar så det ska klippas friskt. Om det är någon som har erfarenhet av el till Volvo vore det bra med tips. Motorn är en 2404t 1999 Fas 1. Lars H. :P :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 28, 2007 Share Posted January 28, 2007 vad är tjockleken på ?? Durkplåt golvet.. ``ris gryn´´ eller ``five bar´´ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted January 29, 2007 Author Share Posted January 29, 2007 Golvplåten är 2mm och five bar. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 29, 2007 Share Posted January 29, 2007 det ser mycket bra ut nu är det bara resten kvar och tiden går fort snart är det vår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jesper Posted January 29, 2007 Share Posted January 29, 2007 Hur går det med stolspluggen? Vore kul att se en färdig stol. Kanske kunde bli ett par till salu? :hypocrite: Letar efter nått lätt som tål regn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted January 29, 2007 Author Share Posted January 29, 2007 Jag ska försöka att få en stol färdig under februari, det har varit mycket jobb ett tag så tidsplanen för stol har fått flytta lite. När det finns något att visa kommer det en bild. Det blir låga stolar som inte "sticker upp" ovan ramen för att det ska bli smidigt med kappellet över sittbrunnen. Lars H. :D :D :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted February 1, 2007 Author Share Posted February 1, 2007 Har en fråga till någon klok byggare här på forummet, Hur mycket ska en tryck platta till lamellen "spännas" när man monterar på svänghjulet ??? Jag måste svarva en distans ring för att kunna montera tryckplattan på mitt nya svänghjul, men jag vet inte hur mycket man bör komprimera fjädern vid montaget. nu är distansen 28.4 mm utan distans ring så frågan är om ringen ska svarvas till ex 25mm eller mindre ?. Lars H :wacko: :wacko: :wacko: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 1, 2007 Share Posted February 1, 2007 Det brukar vara lite mindre än lamellens tjocklek. det brukar finnas mått att få genom tryckplattetillverkare på hur mycket solfjädern ska tryckas ner vid anliggning för eutrampningslagret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted February 4, 2007 Author Share Posted February 4, 2007 Nu är SFRO 1 klar :prop: :prop: :prop: !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!........................................... Har haft besök av Luigi de Barone, SFROs representant i fån Alingsås. Han kollade mitt bygge och sedan åkte vi till Mats Gustavsson i Tibro. Det känns gött att klarat den första besiktningen på vägen mot en färdig bil. Inga problem men det blev lite funderingar över att använda 240 nedre spindelled i hop med A-armar... klarar den belastningen med tanke på att den är konstruerad för fjäderben ?. Om någon här på forumet har någon data på vilka krafter en sådan spindelled klarar vore jag glad för den infon och om det finns färdiga bilar med en sådan spindelled. Mats bil i Tibro Mitt bygge Lars H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts