Jump to content

Mk Indy TOTALKOSTNAD


Guest Frena

Recommended Posts

Hej

Har precis blivit väldigt inspirerad av en kompis som skall börja bygga Locost, helt från grunden. Mina kunskaper är dock mer begränsad. Har läst mycket om MK Indy och tycker dom är grymt fräcka. Framför allt den som är till salu här på sidan. Någonstans läste jag att totalkostnaden för den är strax under 70k, vilket låter väldigt rimligt.

Är det någon mer här som skulle vilja dela med sig av sina räkenskaper på sin Mk Indy. Helst någon form av kalkyl så man kan få en uppfattning om vad varje del kostar.

Tänkte beställa Deluxekitet om det blir aktuellt med bygge även för min del.

Även tacksam om någon kan dela med sig av byggerfarenhet av deras kit om man inte skall göra några modifieringar, utan bara bygga enligt deras instruktioner.

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Frena,

klart du ska bygga och gärna en MK Indy. Har själv precis samma tankar och då blir vi två i samma by.

Hojta till om du bestämmer dig för att beställa så kanske man ordna bättre pris på frakten.

Hade själv tänkt beställa nu i höst (måste "bara" göra mig av med två andra bilar först)....

Mvh

MM

Link to comment
Share on other sites

Jag ska just beställa ett Mk-kit. Min kalkyl, inte så värst detaljerad, är ungefär så här:

Deluxe-kitet med extra godis............................... 50.000

Frakt ....................................................................10.000

Stolar, hjul, instrument, vindruta, lysen mm ..........20.000

SFRO, SBP, ljudprov, vägning, skrotningsavg ...........8.000

Donator + övrigt tillkommande o oförutsett .........10.000

Summa ...............................................................98.000

Det extra godis jag räknat in är sådant som avgassystem, kylare med fläkt, grill, nya hubbar fram, oljesump, kortning av kardan, bagagelåda, bensinlocket typ Aero, p-ändar, styrstångsförlängare. Tillsammans ca 15.000:-.

Jag har räknat med den Pinto som sitter i min donator. Sen vill jag ha lite mer krut i den, och då blir det lätt 10 lakan till.

Att komma ner till 70.000 totalt för en färdig Mk på gatan är nog svårt med tanke på fraktkostnad plus SFRO, SBP mm.

Lycka till! :)

Link to comment
Share on other sites

Morty:

Jag är i ett väldigt tidigt skede, har inte ens bestämt mig än. Kör hoj idag, men har tröttnat lite på det. Främst pga att jag inte är intresserad av bankörning eller har så mycket folk att köra med.

Min plan är att under våren skaffa en donatorbil och slakta den under vår och sommar. Sen påbörja renovering och målning av alla delar som skall användas.

Våren därefter tänkte jag sälja hojen och beställa ett kit. Vår-sommar och höst kommer då att gå åt till montering.

Låter kanske lite märkligt, men eftersom jag pluggar i Lund och har dåligt med tid under veckorna så får jag lägga ner sommaren och lediga helger på att bygga.

Vore trevligt att komma och kika på ditt bygge när du påbörjat.

//Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Wein s uträkning stämmer väl med mina erfarenheter min hamnade strax under 100 pap. Jag har då även räknat med fästelement och hyra av släp kostnader som många glömmer. Men det går att kapa kostnaderna rejält min kompis bosse bygde sin för runt 50 papp. Hur ? plåt i stället för plast MVS stolar i stället för cobra traktorlysen eget elchema original grenrör och hemmasnikrat avgassystem Tanklock till båt. begagnade fägar. Sierans instrument pinto motor ( dock helrenoverad) begagnade webrar. lilla MK kittet osv så det går att bygga biligt och bra.

Michael W

post-31-1158345709.jpg

post-31-1158345718.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...