Magoo Posted August 28, 2006 Share Posted August 28, 2006 Frågor om bump steer... Tips för att på enklaste sätt kolla bump steer hur görs det. Kan man bara justera/minimera med att flytta styrväxeln i höjdled :wacko: om det nu skulle vara tokigt? Hur pass mycket (eller litet :unsure: ) bump steer blir godkänt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted August 28, 2006 Share Posted August 28, 2006 Såg en filmsnutt med en Westfield där dom hoppade på ramen och hjulen fladdrade hejvilt! :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 28, 2006 Share Posted August 28, 2006 jag skulle nog hellre flytta den framåt eller bakåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted August 29, 2006 Share Posted August 29, 2006 jag skulle nog hellre flytta den framåt eller bakåt. Det påverkar väl inte bumpsteer? Magoo, om du kränger av gummidamasken på kuggstången så du ser kulkopplingen så skall den ligga mitt på en tänkt linje mellan övre och undre A-armsleden på chassit. Ta noggranna mått och skissa upp geometrin på ett papper. Ju noggrannare du är desto bättre. Men den slutliga placeringen behöver inte vara tiondels-tolerans. Egentligen så gäller ju att ju mjukare framvagn = större vertikal rörelse på hjulet desto större påverkan från bump-steer. Att flytta kuggstången framåt eller bakåt påverkar hur mycket höger hjul vrider sig relativt det vänstra. Man kan m.a.o förbättra, eller försämra, instyrning i kurvor etc. Mitt tips är att sätta kuggstången så att ledstängerna är så raka som möjligt, d.v.s. mitt för styrarmshålen. När du har kört ett tag och känner bilens egenskaper, då kan du ev. experimentera med att flytta kuggstången. Men innan dess så finns det många andra inställningar som är mycket enklare att ändra på för att testa vad det gör för bilens uppförande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted August 29, 2006 Share Posted August 29, 2006 Det påverkar väl inte bumpsteer? ........................................ Rätt så, det påverkar Ackermann. Kan kanske se ut som bumb om man har toe vid mätningen. Lite framför verkar fördelaktigt men det kan vara svårt att få till på en locost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted August 29, 2006 Share Posted August 29, 2006 På Speedstern, min andra sportbil, motverkar man bumpsteer på sänkta bilar genom att flytta upp styrväxeln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted August 29, 2006 Author Share Posted August 29, 2006 Nu är det så att jag fick ramen med fästen för styrväxeln monterat så det var mest finjusteringen jag var ute efter... Är det någon som har koll på hur mycket rörelse/hjul som är godkänt i ändrade utslag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted August 29, 2006 Share Posted August 29, 2006 Är det någon som fått detta kontrollerat, vid SFRO eller SBP? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted August 29, 2006 Share Posted August 29, 2006 Jag kollar "alltid" på bumpsteer när jag besiktar. Det ska då vara så lite som möjligt inom den fjädringsrörelse bilen normalt har, men någon/några millimeter på hjulen brukar inte vara något problem. Om det sticker lite mer i ytterlägena brukar det också kunna funka ändå. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted August 29, 2006 Share Posted August 29, 2006 Jag fick bumpsteer testat på min bil vid första SFRO av Peder i laholm Vet även att Bosse i landsbro testar vid 1:a SFRO bes. med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted August 29, 2006 Share Posted August 29, 2006 Så sant ! Jag var hos Bosse och han lade 2 st plåtar under varje framhjul, och mellan dessa plåtar hade han smörjt med olja. JAg fick sedan "hoppa" på chassit så att det åkte upp och ner och hade det då varit bump steer så hade detta lätt synts på den övre plåten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted September 1, 2006 Author Share Posted September 1, 2006 En fråga om metod för mätning av bump steer Kan man använda sig av två laserpekare som man sätter fast i en fyrkantsrör (på 40 cm från centrum för vardera pekare) som i sin tur sitter fastbultat i hjulbultarna för fälgen här i centrum av hjulaxeln. jag lägger till ett konstverk signerat av Michelangelo :prop: som skall föreställa det jag menar.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted September 1, 2006 Share Posted September 1, 2006 köp 2 billiga laserpass bind fast på utsidan av fälgarna, med litet spänband. och rikta bakåt.. plocka bort stötdämparna och lossa lite på bultarna så bärarmarna kan röra sig lätt hissa upp och ner med domkraft eller motorlyft så ser man ev bumpstear i rörelsen tipps från Stefan Mumm när vi hade schassie kurs på motorgården med ovanstående.. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted September 2, 2006 Author Share Posted September 2, 2006 köp 2 billiga laserpass bind fast på utsidan av fälgarna, med litet spänband. och rikta bakåt.. plocka bort stötdämparna och lossa lite på bultarna så bärarmarna kan röra sig lätt hissa upp och ner med domkraft eller motorlyft så ser man ev bumpstear i rörelsen tipps från Stefan Mumm när vi hade schassie kurs på motorgården med ovanstående.. :racesmile: billiga laserpass är införskaffade men hur menar du med att rikta bakåt? duger det inte med att låta dom peka neråt i var sin ände av hjulet och där i "nedfällt" markera upp vart punkterna är och sedan jobba sig uppåt givetvis att med punkten mäta mot en fast punkt så man kan se om det blir skillnader mellan den främre punkten och den bakre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted September 2, 2006 Share Posted September 2, 2006 (edited) om du riktar dom bakåt så är du inte i vägen för strålarna :D du får ett större utslag ..och bilen står på däcken man behöver ju inte simulera mer än bilens fjädringsväg.. :blink: och det vet ju alla hur mycket den är :o annars sätt fast en lång linjal på fälgen och gör en linje paralell till denna i ride hight, på golvet.. sedan när man hissar upp/ner schassiet ser man direkt differansen med blotta ögat. lowcost. :thumbup: :racesmile: Edited September 2, 2006 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 2, 2006 Share Posted September 2, 2006 Egentligen borde man nog mäta både framåt och bakåt för när bilen fjädrar så ändras spårvidden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 2, 2006 Share Posted September 2, 2006 och cambervinkeln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Lundblad Posted September 2, 2006 Share Posted September 2, 2006 Hej Skall försöka förklar hur jag mätter bumpster placera en spegel på bromsskivan (jag har en spegel med mgnet på baksidan) placera en skiva cirka en meter rakt ut från bromsskivan ta bort stötdämparen så att navet går att röra upp och ner rikta en laser mot spegelen detta ger en laser prick på skivan markera priken med en blyertspenna höj upp navet prickens rörelse upp och ner är camber bumpster och fram och tillbaka är bumpster toe justera till minsta rörelse om mätvärdet önskas i mm placera en bricka under kanten på spegelen mät hur mycket pricken flyttar sig mätt brickan med skjutmåt och räkna utt förhållandet Se bilder //Kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 2, 2006 Share Posted September 2, 2006 Det var en kanonlösning det, det kan inte bli annat än rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.