Jump to content

Bump steer for dummies


Magoo

Recommended Posts

Frågor om bump steer...

Tips för att på enklaste sätt kolla bump steer hur görs det.

Kan man bara justera/minimera med att flytta styrväxeln i höjdled :wacko: om det nu skulle vara tokigt?

Hur pass mycket (eller litet :unsure: ) bump steer blir godkänt.

Link to comment
Share on other sites

jag skulle nog hellre flytta den framåt eller bakåt.

Det påverkar väl inte bumpsteer?

Magoo, om du kränger av gummidamasken på kuggstången så du ser kulkopplingen så skall den ligga mitt på en tänkt linje mellan övre och undre A-armsleden på chassit. Ta noggranna mått och skissa upp geometrin på ett papper.

Ju noggrannare du är desto bättre. Men den slutliga placeringen behöver inte vara tiondels-tolerans. Egentligen så gäller ju att ju mjukare framvagn = större vertikal rörelse på hjulet desto större påverkan från bump-steer.

Att flytta kuggstången framåt eller bakåt påverkar hur mycket höger hjul vrider sig relativt det vänstra. Man kan m.a.o förbättra, eller försämra, instyrning i kurvor etc.

Mitt tips är att sätta kuggstången så att ledstängerna är så raka som möjligt, d.v.s. mitt för styrarmshålen. När du har kört ett tag och känner bilens egenskaper, då kan du ev. experimentera med att flytta kuggstången. Men innan dess så finns det många andra inställningar som är mycket enklare att ändra på för att testa vad det gör för bilens uppförande.

Link to comment
Share on other sites

Det påverkar väl inte bumpsteer?

........................................

Rätt så, det påverkar Ackermann. Kan kanske se ut som bumb om man har toe vid mätningen.

Lite framför verkar fördelaktigt men det kan vara svårt att få till på en locost.

Link to comment
Share on other sites

Nu är det så att jag fick ramen med fästen för styrväxeln monterat så det var mest finjusteringen jag var ute efter...

Är det någon som har koll på hur mycket rörelse/hjul som är godkänt i ändrade utslag.

Link to comment
Share on other sites

Jag kollar "alltid" på bumpsteer när jag besiktar. Det ska då vara så lite som möjligt inom den fjädringsrörelse bilen normalt har, men någon/några millimeter på hjulen brukar inte vara något problem. Om det sticker lite mer i ytterlägena brukar det också kunna funka ändå.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Så sant !

Jag var hos Bosse och han lade 2 st plåtar under varje framhjul, och mellan dessa plåtar hade han smörjt med olja. JAg fick sedan "hoppa" på chassit så att det åkte upp och ner och hade det då varit bump steer så hade detta lätt synts på den övre plåten.

Link to comment
Share on other sites

En fråga om metod för mätning av bump steer

Kan man använda sig av två laserpekare som man sätter fast i en fyrkantsrör (på 40 cm från centrum för vardera pekare) som i sin tur sitter fastbultat i hjulbultarna för fälgen här i centrum av hjulaxeln.

jag lägger till ett konstverk signerat av Michelangelo :prop: som skall föreställa det jag menar..

post-208-1157144778.jpg

Link to comment
Share on other sites

köp 2 billiga laserpass bind fast på utsidan av fälgarna, med litet spänband. och rikta bakåt.. plocka bort stötdämparna och lossa lite på bultarna så bärarmarna kan röra sig lätt hissa upp och ner med domkraft eller motorlyft så ser man ev bumpstear i rörelsen tipps från Stefan Mumm när vi hade schassie kurs på motorgården med ovanstående..

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

köp 2 billiga laserpass bind fast på utsidan av fälgarna, med litet spänband. och rikta bakåt.. plocka bort stötdämparna och lossa lite på bultarna så bärarmarna kan röra sig lätt hissa upp och ner med domkraft eller motorlyft så ser man ev bumpstear i rörelsen tipps från Stefan Mumm när vi hade schassie kurs på motorgården med ovanstående..

:racesmile:

billiga laserpass är införskaffade men hur menar du med att rikta bakåt?

duger det inte med att låta dom peka neråt i var sin ände av hjulet och där i "nedfällt" markera upp vart punkterna är och sedan jobba sig uppåt givetvis att med punkten mäta mot en fast punkt så man kan se om det blir skillnader mellan den främre punkten och den bakre?

Link to comment
Share on other sites

om du riktar dom bakåt så är du inte i vägen för strålarna :D

du får ett större utslag ..och bilen står på däcken man behöver ju inte simulera mer än bilens fjädringsväg.. :blink: och det vet ju alla hur mycket den är :o

annars sätt fast en lång linjal på fälgen och gör en linje paralell till denna i ride hight, på golvet.. sedan när man hissar upp/ner schassiet ser man direkt differansen med blotta ögat. lowcost. :thumbup:

:racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Hej

Skall försöka förklar hur jag mätter bumpster

placera en spegel på bromsskivan (jag har en spegel med mgnet på baksidan)

placera en skiva cirka en meter rakt ut från bromsskivan

ta bort stötdämparen så att navet går att röra upp och ner

rikta en laser mot spegelen detta ger en laser prick på skivan markera priken med en blyertspenna

höj upp navet prickens rörelse upp och ner är camber bumpster och fram och tillbaka är bumpster toe

justera till minsta rörelse

om mätvärdet önskas i mm placera en bricka under kanten på spegelen mät hur mycket pricken flyttar sig mätt brickan med skjutmåt och räkna utt förhållandet

Se bilder

post-791-1157229409.jpg

post-791-1157229498.jpg

post-791-1157229438.jpg

post-791-1157229828.jpg

//Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...