Gripenland Posted August 20, 2006 Posted August 20, 2006 Efter att ha läst igenom några gamla trådar så verkar det som att man ska stansa in nummer i ramen. Inte på ett plattjärn som man svetsar dit ? Jag provstansade på ett 25x25x1,5mm profil (samma som min ram). Resultatet blev stora bucklor i profilen :doh: Om jag bucklar profilen så försvinner ju hållfastheten alla världens väg :wacko: så det är ju inget jag har lust med. Så jag skulle behöva lite tips om hur jag ska gå tillväga :image018: Quote
Leffe Posted August 20, 2006 Posted August 20, 2006 Tjena Mattias. Jag stansade in mitt nummer på bakre fjäderbens platta. vid störtbågen du vet . och det var godkänt, mvh leffe Quote
therealpinto Posted August 20, 2006 Posted August 20, 2006 Annars kan man välja att stansa nånstans där man kan sticka in ett mothåll i profilen. /Gustaf Quote
Arrowsmith Posted August 20, 2006 Posted August 20, 2006 det är inte många ställen man kan det .... Det rekomenderas nog att göra innan man svetsar ihop ramen helt då.. Quote
error Posted August 20, 2006 Posted August 20, 2006 Lagtexten säger något i stil med att det ska vara på en bit av bilen som är svår att byta. Som vanligt är det en bedömningssak där åsikter hos besiktningsmannen kan slilja sig från byggarens åsikt Quote
Thomas Posted August 20, 2006 Posted August 20, 2006 Hur många tecken ska man ha? är det Max 8 eller ska det vara 8? går det bra med t.ex. 1 bokstav o 3 siffror Quote
Gripenland Posted August 21, 2006 Author Posted August 21, 2006 Tyvärr har jag ingen möjlighet att sticka in ett mothåll i ramen. Jag har satt ett nummer i ett vinkeljärn som är en del av ramen (styrkolumnsinfästning) Jag har en nitat aluminiumplatta i motorutrymmet (orginal Dax). Dekoration :) Sen ska jag försöka stansa ett nummer till i motorutrymmet. Vid ett av motorfästena finns ett plattjärna som jag ska försöka använda. Vi får se vad min SFRO-man säger. I värsta fall får jag försöka stansa något i störtbågen. Quote
Michael Posted August 21, 2006 Posted August 21, 2006 SFRO är det som godkänner det men om du skall besikta i Göteborg Tagene så godkänner de endast nummer i ramrör INGEN annan stans godkänns. Jag löste detta genom att fylla en del av ramröret med gjutepoxy då gick det. Michael W Quote
Gripenland Posted August 21, 2006 Author Posted August 21, 2006 Epoxy var ju inte så dumt :thumbup: Jag ska se efter om det går att lösa på det sättet. Tagene tänkte jag akta mig för ;) Quote
Micael Posted August 21, 2006 Posted August 21, 2006 Jag stämplade mitt nummer i golvet. givetvis hade jag ett mothåll under golvet Men jag har svetsat stålgolv. Det var inga problem i stockholm Quote
Michael Posted August 21, 2006 Posted August 21, 2006 Akta dig inte från Tagene min besiktning utfördes på under 15 minuter inklusive ombesiktning :) Den enda synpunkten var numret. Bosse besiktade i Borås där tog det över tre timmar :wacko: Michael W ps Borra tre hål på typ 3 mm presa in någon typ av fogmassa i de yttre låt torka pressa in gjutepoxy eller styren i det mittre efter att ha borrat två 1mm pilothål för att se när det är fullt. på detta sätt så blir viktökninen försumbar. 3mm hålen var befintliga till popnitar så det enda tillägget var de två 1mms hålen. Men det är bättre att stansa in det på en 2mm plåt ta vinkelslipen och kapa bort en bit lika stor som plåten svetsa och slipa när SBP ser den så är den målad och inget syns. ds Quote
Borken Posted August 21, 2006 Posted August 21, 2006 Det funkar hyfsat att köra in en 20*20*1,5 i ett ramrör, glöm inte å svetsa en hake på rörer innan annars blir det lite kinkigt att få ut röret igen. /Janne Quote
Gripenland Posted August 21, 2006 Author Posted August 21, 2006 Tack för alla finfina tips, mina herrar :notworthy: Nu har jag lite att prova i garaget! Quote
Thomas Posted August 21, 2006 Posted August 21, 2006 Hur många tecken är det minimum man ska ha Quote
Gripenland Posted August 21, 2006 Author Posted August 21, 2006 Vad jag kan komma ihåg är det sex eller åtta tecken minimum. Max 28 tror jag. Quote
heralue Posted August 21, 2006 Posted August 21, 2006 (edited) Jag har oxå sex tecken, mina är stansade på en 5 mm:s plattstång som sedan är helsvetsad på strävan bakom förarsätet. :thumbsup: Edited August 21, 2006 by heralue Quote
Arrowsmith Posted August 21, 2006 Posted August 21, 2006 Jag hade mitt chassinummer stansat i en helsvetsad plåt och det dög INTE. så jag fick slå och delvis rista in det i ramen för profilröret bucklade ju sej som sagt.... Quote
Lozec Posted August 22, 2006 Posted August 22, 2006 Jag slog mitt nummer i golvet framför passagerarstolen. Lätt att få in ett mothåll under bilen och sedan är det bara att banka! :) Quote
conco Posted August 22, 2006 Posted August 22, 2006 Borde det kanske inte vara bra för de som svetsar ramar själva att redan i början tänka på ramnummer så att de kan knacka in det med ett massivtfyrkantsjärn i det andra innan man svetsar fast det så behöver det inte bukta sig. bara en tanke :wacko: Conco Quote
Recommended Posts