Jump to content

Chassinummer/ramnummer


Recommended Posts

Efter att ha läst igenom några gamla trådar så verkar det som att man ska stansa in nummer i ramen. Inte på ett plattjärn som man svetsar dit ?

Jag provstansade på ett 25x25x1,5mm profil (samma som min ram). Resultatet blev stora bucklor i profilen :doh:

Om jag bucklar profilen så försvinner ju hållfastheten alla världens väg :wacko: så det är ju inget jag har lust med.

Så jag skulle behöva lite tips om hur jag ska gå tillväga :image018:

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr har jag ingen möjlighet att sticka in ett mothåll i ramen.

Jag har satt ett nummer i ett vinkeljärn som är en del av ramen (styrkolumnsinfästning)

Jag har en nitat aluminiumplatta i motorutrymmet (orginal Dax). Dekoration :)

Sen ska jag försöka stansa ett nummer till i motorutrymmet. Vid ett av motorfästena finns ett plattjärna som jag ska försöka använda.

Vi får se vad min SFRO-man säger. I värsta fall får jag försöka stansa något i störtbågen.

Link to comment
Share on other sites

SFRO är det som godkänner det men om du skall besikta i Göteborg Tagene så godkänner de endast nummer i ramrör INGEN annan stans godkänns. Jag löste detta genom att fylla en del av ramröret med gjutepoxy då gick det.

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Akta dig inte från Tagene min besiktning utfördes på under 15 minuter inklusive ombesiktning :) Den enda synpunkten var numret. Bosse besiktade i Borås där tog det över tre timmar :wacko:

Michael W

ps Borra tre hål på typ 3 mm presa in någon typ av fogmassa i de yttre låt torka pressa in gjutepoxy eller styren i det mittre efter att ha borrat två 1mm pilothål för att se när det är fullt. på detta sätt så blir viktökninen försumbar. 3mm hålen var befintliga till popnitar så det enda tillägget var de två 1mms hålen. Men det är bättre att stansa in det på en 2mm plåt ta vinkelslipen och kapa bort en bit lika stor som plåten svetsa och slipa när SBP ser den så är den målad och inget syns.

ds

Link to comment
Share on other sites

Borde det kanske inte vara bra för de som svetsar ramar själva att redan i början tänka på ramnummer så att de kan knacka in det med ett massivtfyrkantsjärn i det andra innan man svetsar fast det så behöver det inte bukta sig.

bara en tanke :wacko:

Conco

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...