Jump to content

Bromsar, beräkning av huvudcylinder...


Acke

Recommended Posts

Sitter å försöker spåna på vilken storlek jag skall ha på huvudbromscylindrarna... inte helt rätt verkar det som.. :(

Bilen som väger ca: 750 med mig i har Volvo 240 OK fram ( kolvarea 38? ) samt volvo 240 OK bak ( vet ej kolvarea.. någon som vet ?? )

Pedalstället är en WILWOODKOPIA med utväxling ca: 6:1 ( pedalen e någon/några cm längre på toppen)

enligt detta exeldocumentet ja hittade via rejsa.nu ( Bromsar_revB.xls ) så bör jag ha 19,23 mm på framcylindern.. låter detta vettigt ??

jag har inte hittat mått på bakoken å bilen står 6 mil härifrån så jag kan inte mäta.. :(

Link to comment
Share on other sites

det skall tydligen vara 38mm kolvdiameter ( inte area :icon_oops: ) på bakoken oxså...

stämmer det så vill exeldocumentet ha 13,60mm till bakcylindern... iof efter förfrågan på rejsa så var det någon som tyckte att exeldocumentet inte var mycket att lita på och det är ju ett stort hopp från 13,6 till 19,23 som den vill ha till framoken..

hur har ni som kör bromsvåg valt ?? samma storlek både fram som bak ???

Link to comment
Share on other sites

iof efter förfrågan på rejsa så var det någon som tyckte att exeldocumentet inte var mycket att lita på och det är ju ett stort hopp från 13,6 till 19,23 som den vill ha till framoken..

Vilket exeldokument?

Link to comment
Share on other sites

med den utväxlingen så kulle jag köra med original (trol 22mm) man vill ha lite reserv i pedalen också.

19 mm är det i Amazon till kopplingscylindern allar har du tänkt ha 2 beomscylindrar? med en balansvåg?

ja då kan duå ner i dimension ännu mer.

Link to comment
Share on other sites

thosan: jepps, dubbla cylindrar med bromsvåg.. jag köpte detta eminenta pedalställ som blackbirdseven sålde.. ( http://forum.locostsweden.se/index.php?a...pe=post&id=1442 )

ruskigt fint måste jag säga.. :)

jag har frågat på rejsa.nu oxså, men där får man bara svar som man måste vara ingenjör för att förstå.. :(

( http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=423892#423892 )

så ju lägre mått, detsto mindre behöver jag trampa för att få samma tryck ?

Link to comment
Share on other sites

de e lätt at vara blind på öronen ibland.. :D

hmm.. annant document säger du ?? har du lust att maila över ?? kan va skoj å se om jag får ungefär samma siffror... :)

mailadressen står i min signatur.. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...