Jump to content

Lotus bygge med volvo delar..


Loterus

Recommended Posts

den rymmer 70l :D tänkte att d e ju ett enkelt sätt o få vikt till bilen inför besiktningen..

senast tagna bilden kan ja ju lägga upp här ifs.. har börjat klä plåtarna med konstläder osv..

här e en bild på några utav kardantunnelns plåtar..

driveshafttunnel.jpg

Link to comment
Share on other sites

varmförzinkning.. gick på 1800kr.. o pulverlackningen skulle ha gått på några hundringar mindre så d va ett enkelt val :)

Fräckt!!

Jag har funderingat på något liknande men blev avrådd pga viktökningen. Det jag fick höra var att man måste borra hål i alla rör för att de inte ska sprängas när luften i röret expanderar av värmen. Sen kunde rören i princip fyllas av smält zink genom hålen och ramen bli supertung :o

Förhoppningsvis kan du reda ut om det finns någon sanning i detta påstående :)

Link to comment
Share on other sites

jag tänkte väga den före o efter men han tuvär inte göra det.. vist kan det blir kvar zink i rören om man inte har borrat ordenkligt i hörnen osv.. men annars rinner det bara igenom.. skulle inte tro att det är många kilon som har lagts på.. men supertung är den inte än iaf :D orkar ju fortfarande lyfta den så :P

Link to comment
Share on other sites

vist kan det blir kvar zink i rören om man inte har borrat ordenkligt i hörnen osv.. men annars rinner det bara igenom.. skulle inte tro att det är många kilon som har lagts på.. men supertung är den inte än iaf :D orkar ju fortfarande lyfta den så :P

Ursäkta om jag är trög :rolleyes: men man måste alltså borra hål i SAMTLIGA rör?

Link to comment
Share on other sites

vist kan det blir kvar zink i rören om man inte har borrat ordenkligt i hörnen osv.. men annars rinner det bara igenom.. skulle inte tro att det är många kilon som har lagts på.. men supertung är den inte än iaf :D orkar ju fortfarande lyfta den så :P

Ursäkta om jag är trög :rolleyes: men man måste alltså borra hål i SAMTLIGA rör?

jupp i alla rör.. om det blir en luftficka så kan det smälla rejält i dom stora zink-karen som dom sänker ner prylarna i..

Link to comment
Share on other sites

Det måste ju innebära att chassit blir galvat även på insidan. Det, och det faktum att man sällan kör med bilen på vintern, skulle ju innebära att risken för rost är obefintlig. Så oerhört skönt när man bor i sverige!

Är det meningen att du skall lacka ovanpå galvet, eller skall du ha hela ramen blank?

Link to comment
Share on other sites

den blev faktiskt bara bättre.. förut va den något vriden.. någon cm men det drog sej tillbaka under galvningen.. ända som vart lite draget var bottenplåtarna.. buktar upp på några ställen osv.. men bara o hoppa lite så blev man av med det värsta :P men det är klart att det kan bli värre oxå..

Link to comment
Share on other sites

När det gäller att zinka så finns det 2 metoder som används, den ena är Varmförzinkning och där doppas delen i ett kar med smält zink(ca:400+)

den andra metodenär sk. Elförzinkning där detaljen doppas i ett bad som är basiskt och där detaljen är kopplad som Anod och det som ska läggas på är kopplat som Katod.(bad temp ca: 60-80+)

Vid Elförzinkning så vill dom att man borrar slutna rör därför att detaljen går igenom flera olika bad( rengöring, förzinkning ocg rengöring igen)

Om det finns porer i svetsen till ett slutet rör så kan det rinna in/ut syra(rengöringsbadet) tex efter zinkning och förstöra det man zinkat, det kan även förorena dom andra baden och det tycker dom inte om.

När det gäller Varmförzinkning och att det skulle kunna smälla det vet jag inte om det gör ,kanske skulle kunna stämma.

Själv har jag Varmförzinkat ett chassie till en släpkärra och det blev kanon.

Kostade bara 1400:- inkl Moms och dom garanterade minst 30 års rostskydd.

Zinkskiktet kan självläka skador som är upp till en 25 örings storlek.

Lysezink i Lysekil på Västkusten är dom som kan göra det här , mycket trevliga och relativt snabbt går det.

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Lysezink i Lysekil på Västkusten är dom som kan göra det här , mycket trevliga och relativt snabbt går det.

Caper  :D

Perfekt, bara ett par mil hemifrån. Dit skall jag åka när det är dags!

Link to comment
Share on other sites

Ska man sätta skydsplåtar bakom bromskivorna på bakaxlens respektive spindlarna fram?

Dom som satt på bakaxeln va i så taskigt skick så jag rev loss dom o tänkte köra utan men kom och tänka på att om det kanske flyger massa stenar o skit som kanske landar mitt i trumman o drar sönder bromsklossarna osv så vore det kanske bra med någonslags plåtar där iaf..

fram brukar man väl inte ha några eftersom det är bara skivbromsar, ingen trumma och desutom e det ganska fult med plåten där eftersom den är ganska synlig..? :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Premiär turen blev av idag :wohow: nu kan man sova gott om nätterna när man vet att allt funkar :)

heh 2 bilar stanna på vägen o kolla när jag körde en buss sagta ner full med folk och alla satt o vinka :prop: lite uppmärksamhet man väcker med bilen :)

Link to comment
Share on other sites

Funderar lite på den här bilden. Man ser tydligt att sidoplåten i aluminium längst fram inte ligger an mot ramen, utan är bockad. Är det alltid så här, eller är det något som har gjorts bara på den här bilen? Förmodar att det är för att anpassa till noskonens bredd?

lotus0407-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

det är en slags fejkläder som man använder till båtar blandannat som är fast klistrad på bockade/svetsade aluplåtar..

och jupp batteriet har sin plats där:)

zink2.jpg

finns massor med bilder från byggets början och till sitt kommande slut på sidan i signaturen under projects om du hade missat den.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Min hemsida med bygguppföljning under projects

borde bli klar tills sommarn.. :)

Jävlar, den var fin! Vore intressant med lite detaljer så som motorval, framvagn etc. Ska ju köra mestadels volvo i alla fall (har inte bestämt mig om det blir Saab motor+fordlåda och resten volvo, eller 100% volvo). Men som sagt, jäkla shysst bil du fått till! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

:) tackar.. motorn är en B234F dvs 4växlad 2.3L 16ventilare med överväxel.. har ingen koll på betäkning på bakaxeln men allt är taget från en 745a GLT 89.. förutom spindlar fram som är från en 140..

Kul med fler som kör med volvo delar :) d e ju trots allt billigt o starkt :wub:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Halloj, nu under semestern har man fått lite gjort iaf.. nya bilder finns på min sida

blir o fixa bälte o motorhuv o lite småpill sen är det klart för andra besiktningen o bullerprov vilket jag är lite fundersam över om den kommer och klara.. låter ganska mycket:D

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Lite nya bilder.. har inte gjort någonting under hela vintern men nu verkar man ha kommit igång igen :whip:

lotus04-23-1.JPG

lotus04-23-2.JPG

Nu är det inte mycke kvar.. framblinkers och motorhuven som ska fixas.. + lite smått.

Kanske dags o boka en tid till besiktningen snart:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Bilen gick igenom andra SFRO besiktningen på andra försöket.. ska dock se över stryväxeln som ger ett tuggande ljud från sig..

punkter som skulle fixas efter första var bullerprovet var 2 db för mycket men efter en extra dämpare så gick den igenom med 82db

ett par muttrar var lösa och byttes till låsmuttrar, skruven för nedre stötdämpar/pararellstag tog slut jäms med muttern.. den ska sticka ut ettpar gängor så dom byttes

bromsslangarna var stålomsbunda med skruvkopplingar, byttes till pressade biltema slangar

stryrningen returera inte tillräckligt så castern ändrades till 9grader istället för 5

Reg besiktning vecka 28 på onsdag ;) förhoppningsvis har man en bil o köra lagligt me under semestern:)

En fråga ska d va reflexer bak och isf vilka mått ska dom sitta på?

Link to comment
Share on other sites

okej tackar :) har satt dit reflexer nu och åtgärdat tuggandet i styrväxeln.. det var vist ena leden i styrstången som togimot lite.. bara o fila ner ett par mm så försvann tuggandet.. så nu e d bara o hänga upp avgasröret igen så e bilen redo för besiktningen på onsdag :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

tackar :) köpte blinkersen från dalhems,

M040910 Merchedes krom sid223

men dom kom utan innehåll alltså lampfästen så jag fick rota fram dem på skroten..

Tänkte ta o beställa nya baklampor oxå sid 229 i katalogen "Baklampor T1" svarta, ser nog fräkt ut med dom :)

Nu har man vart o kört i stan o man blev helt igenomblöt eftersom molnen var självklart tvunga att ösa ner vatten på mig :icon_angry: men kul var det..

Körde "Slingerbulten" utanför södertälje.. när det var tort, en väldigt kurvig sträcka.. Hur kul som hellst, massa däckskrik blev det o stort leende på läpparna hela tiden :prop:

Edited by Loterus
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...