Loterus Posted February 6, 2004 Share Posted February 6, 2004 Min hemsida med bygguppföljning under projects borde bli klar tills sommarn.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted February 6, 2004 Share Posted February 6, 2004 Känner igen den där sidan från sweclockers... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted February 6, 2004 Author Share Posted February 6, 2004 heh tyckte jag kände igen ditt namn när ja såg den här i nån tråd... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted February 6, 2004 Share Posted February 6, 2004 Snyggt med galvat. Hur många liter håller din tank? Ser ut som om du endast behöver tanka en gång per sommar :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted February 6, 2004 Author Share Posted February 6, 2004 den rymmer 70l :D tänkte att d e ju ett enkelt sätt o få vikt till bilen inför besiktningen.. senast tagna bilden kan ja ju lägga upp här ifs.. har börjat klä plåtarna med konstläder osv.. här e en bild på några utav kardantunnelns plåtar.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted February 6, 2004 Share Posted February 6, 2004 Vilken sorts galvanisering har du använt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted February 7, 2004 Author Share Posted February 7, 2004 varmförzinkning.. gick på 1800kr.. o pulverlackningen skulle ha gått på några hundringar mindre så d va ett enkelt val :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted February 7, 2004 Share Posted February 7, 2004 varmförzinkning.. gick på 1800kr.. o pulverlackningen skulle ha gått på några hundringar mindre så d va ett enkelt val :) Fräckt!! Jag har funderingat på något liknande men blev avrådd pga viktökningen. Det jag fick höra var att man måste borra hål i alla rör för att de inte ska sprängas när luften i röret expanderar av värmen. Sen kunde rören i princip fyllas av smält zink genom hålen och ramen bli supertung :o Förhoppningsvis kan du reda ut om det finns någon sanning i detta påstående :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted February 7, 2004 Author Share Posted February 7, 2004 jag tänkte väga den före o efter men han tuvär inte göra det.. vist kan det blir kvar zink i rören om man inte har borrat ordenkligt i hörnen osv.. men annars rinner det bara igenom.. skulle inte tro att det är många kilon som har lagts på.. men supertung är den inte än iaf :D orkar ju fortfarande lyfta den så :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 7, 2004 Share Posted February 7, 2004 rostfri om inte annat:) det kan vara värt många kilos extra vikt... Fint litet fack du har fått till på tunneln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted February 7, 2004 Share Posted February 7, 2004 vist kan det blir kvar zink i rören om man inte har borrat ordenkligt i hörnen osv.. men annars rinner det bara igenom.. skulle inte tro att det är många kilon som har lagts på.. men supertung är den inte än iaf :D orkar ju fortfarande lyfta den så :P Ursäkta om jag är trög :rolleyes: men man måste alltså borra hål i SAMTLIGA rör? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted February 7, 2004 Author Share Posted February 7, 2004 vist kan det blir kvar zink i rören om man inte har borrat ordenkligt i hörnen osv.. men annars rinner det bara igenom.. skulle inte tro att det är många kilon som har lagts på.. men supertung är den inte än iaf :D orkar ju fortfarande lyfta den så :P Ursäkta om jag är trög :rolleyes: men man måste alltså borra hål i SAMTLIGA rör? jupp i alla rör.. om det blir en luftficka så kan det smälla rejält i dom stora zink-karen som dom sänker ner prylarna i.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted February 7, 2004 Share Posted February 7, 2004 Det måste ju innebära att chassit blir galvat även på insidan. Det, och det faktum att man sällan kör med bilen på vintern, skulle ju innebära att risken för rost är obefintlig. Så oerhört skönt när man bor i sverige! Är det meningen att du skall lacka ovanpå galvet, eller skall du ha hela ramen blank? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted February 7, 2004 Author Share Posted February 7, 2004 jo den kommer knappast att börja rosta på ett bra tag B) jag ska inte behandla ramen med något.. kanske möjligtvis dra på ett lager med rostskydsmassa på bottenplåten.. men annars får den va bara galvad.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 8, 2004 Share Posted February 8, 2004 Hej Har du koll på om ramen slagit sig mycket i och med galvningen? Jag jobbade förut på ett ställe där stålkonstruktionerna galvades och ibland slog sig bitarna rejält... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted February 8, 2004 Author Share Posted February 8, 2004 den blev faktiskt bara bättre.. förut va den något vriden.. någon cm men det drog sej tillbaka under galvningen.. ända som vart lite draget var bottenplåtarna.. buktar upp på några ställen osv.. men bara o hoppa lite så blev man av med det värsta :P men det är klart att det kan bli värre oxå.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted February 8, 2004 Share Posted February 8, 2004 När det gäller att zinka så finns det 2 metoder som används, den ena är Varmförzinkning och där doppas delen i ett kar med smält zink(ca:400+) den andra metodenär sk. Elförzinkning där detaljen doppas i ett bad som är basiskt och där detaljen är kopplad som Anod och det som ska läggas på är kopplat som Katod.(bad temp ca: 60-80+) Vid Elförzinkning så vill dom att man borrar slutna rör därför att detaljen går igenom flera olika bad( rengöring, förzinkning ocg rengöring igen) Om det finns porer i svetsen till ett slutet rör så kan det rinna in/ut syra(rengöringsbadet) tex efter zinkning och förstöra det man zinkat, det kan även förorena dom andra baden och det tycker dom inte om. När det gäller Varmförzinkning och att det skulle kunna smälla det vet jag inte om det gör ,kanske skulle kunna stämma. Själv har jag Varmförzinkat ett chassie till en släpkärra och det blev kanon. Kostade bara 1400:- inkl Moms och dom garanterade minst 30 års rostskydd. Zinkskiktet kan självläka skador som är upp till en 25 örings storlek. Lysezink i Lysekil på Västkusten är dom som kan göra det här , mycket trevliga och relativt snabbt går det. Caper :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted February 8, 2004 Share Posted February 8, 2004 Lysezink i Lysekil på Västkusten är dom som kan göra det här , mycket trevliga och relativt snabbt går det.Caper :D Perfekt, bara ett par mil hemifrån. Dit skall jag åka när det är dags! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted February 9, 2004 Author Share Posted February 9, 2004 Ska man sätta skydsplåtar bakom bromskivorna på bakaxlens respektive spindlarna fram? Dom som satt på bakaxeln va i så taskigt skick så jag rev loss dom o tänkte köra utan men kom och tänka på att om det kanske flyger massa stenar o skit som kanske landar mitt i trumman o drar sönder bromsklossarna osv så vore det kanske bra med någonslags plåtar där iaf.. fram brukar man väl inte ha några eftersom det är bara skivbromsar, ingen trumma och desutom e det ganska fult med plåten där eftersom den är ganska synlig..? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted February 26, 2004 Author Share Posted February 26, 2004 mmm fick tebax minna bärarmar från förnickling ida.. B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted February 27, 2004 Share Posted February 27, 2004 Snyggt.... nu ångrar jag ännu en gång att jag målade mina svarta här i veckan......tänkte kroma mina nästa vinter.... <_< Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted April 17, 2004 Author Share Posted April 17, 2004 Jupp jupp uppdaterat med bilder på sidan.. börjar närma sig för en provtur :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted April 18, 2004 Author Share Posted April 18, 2004 Premiär turen blev av idag :wohow: nu kan man sova gott om nätterna när man vet att allt funkar :) heh 2 bilar stanna på vägen o kolla när jag körde en buss sagta ner full med folk och alla satt o vinka :prop: lite uppmärksamhet man väcker med bilen :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted April 19, 2004 Share Posted April 19, 2004 Funderar lite på den här bilden. Man ser tydligt att sidoplåten i aluminium längst fram inte ligger an mot ramen, utan är bockad. Är det alltid så här, eller är det något som har gjorts bara på den här bilen? Förmodar att det är för att anpassa till noskonens bredd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted April 20, 2004 Author Share Posted April 20, 2004 det kommer och va så.. ligger bättre emot noskonan och man döljer lite utav fästerna.. mororhuven kommer o börja där den lilla bocken e så d inte ser så konstigt ut.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted April 20, 2004 Share Posted April 20, 2004 Vad har du täckt kardantunneln med? (det svarta stoppade med rundade hörn) Är det batteriet som syns bakom passagerarplatsen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted April 20, 2004 Author Share Posted April 20, 2004 det är en slags fejkläder som man använder till båtar blandannat som är fast klistrad på bockade/svetsade aluplåtar.. och jupp batteriet har sin plats där:) finns massor med bilder från byggets början och till sitt kommande slut på sidan i signaturen under projects om du hade missat den.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Nilsson Posted May 4, 2004 Share Posted May 4, 2004 Min hemsida med bygguppföljning under projectsborde bli klar tills sommarn.. :) Jävlar, den var fin! Vore intressant med lite detaljer så som motorval, framvagn etc. Ska ju köra mestadels volvo i alla fall (har inte bestämt mig om det blir Saab motor+fordlåda och resten volvo, eller 100% volvo). Men som sagt, jäkla shysst bil du fått till! :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted May 5, 2004 Author Share Posted May 5, 2004 :) tackar.. motorn är en B234F dvs 4växlad 2.3L 16ventilare med överväxel.. har ingen koll på betäkning på bakaxeln men allt är taget från en 745a GLT 89.. förutom spindlar fram som är från en 140.. Kul med fler som kör med volvo delar :) d e ju trots allt billigt o starkt :wub: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted August 15, 2004 Author Share Posted August 15, 2004 Halloj, nu under semestern har man fått lite gjort iaf.. nya bilder finns på min sida blir o fixa bälte o motorhuv o lite småpill sen är det klart för andra besiktningen o bullerprov vilket jag är lite fundersam över om den kommer och klara.. låter ganska mycket:D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
urstad Posted August 15, 2004 Share Posted August 15, 2004 mycke trevligt bygge... ~urstad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted August 16, 2004 Share Posted August 16, 2004 Mycket snyggt!! Massa bra idéer! Imponerande! Är det blinkersspaken du monterat på vänster sida av instrumentbrädan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted August 16, 2004 Author Share Posted August 16, 2004 :) jupp det är det.. hel/halv ljus i samma spak.. och sedan park/off/Lysen switch till vänster om vippströmbrytarna.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted April 23, 2005 Author Share Posted April 23, 2005 Lite nya bilder.. har inte gjort någonting under hela vintern men nu verkar man ha kommit igång igen :whip: Nu är det inte mycke kvar.. framblinkers och motorhuven som ska fixas.. + lite smått. Kanske dags o boka en tid till besiktningen snart:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 Då är du snart ute på vägarna, grattis!! :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted April 25, 2005 Author Share Posted April 25, 2005 Ja det får vi hoppas :D tackar.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted July 5, 2005 Author Share Posted July 5, 2005 Bilen gick igenom andra SFRO besiktningen på andra försöket.. ska dock se över stryväxeln som ger ett tuggande ljud från sig.. punkter som skulle fixas efter första var bullerprovet var 2 db för mycket men efter en extra dämpare så gick den igenom med 82db ett par muttrar var lösa och byttes till låsmuttrar, skruven för nedre stötdämpar/pararellstag tog slut jäms med muttern.. den ska sticka ut ettpar gängor så dom byttes bromsslangarna var stålomsbunda med skruvkopplingar, byttes till pressade biltema slangar stryrningen returera inte tillräckligt så castern ändrades till 9grader istället för 5 Reg besiktning vecka 28 på onsdag ;) förhoppningsvis har man en bil o köra lagligt me under semestern:) En fråga ska d va reflexer bak och isf vilka mått ska dom sitta på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted July 6, 2005 Share Posted July 6, 2005 Ja det ska vara reflexer bak med rätt märkning och sitta max 350 mm från mark (har jag för mig) och jag tror att det är max 400 mm i sidled :icon_blink: Mina reflexer fick annat utförande och placering efter bes. http://surl.se/nnd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted July 9, 2005 Author Share Posted July 9, 2005 okej tackar :) har satt dit reflexer nu och åtgärdat tuggandet i styrväxeln.. det var vist ena leden i styrstången som togimot lite.. bara o fila ner ett par mm så försvann tuggandet.. så nu e d bara o hänga upp avgasröret igen så e bilen redo för besiktningen på onsdag :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted July 10, 2005 Share Posted July 10, 2005 Lycka till !! :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted July 18, 2005 Author Share Posted July 18, 2005 Voltus är född :wohow: plåtarna skulle droppa in innom en vecka kan knapt vänta :prop: Jag o min far Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted July 18, 2005 Share Posted July 18, 2005 får man väll ta och gratulera då :toot: :toot: :toot: :toot: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas H Posted July 26, 2005 Share Posted July 26, 2005 Grattis :D Mycket imponerad av alla fina jobb som du gjort, fina, roliga lösningar. Men vilka sidoblinkers har du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted July 26, 2005 Author Share Posted July 26, 2005 (edited) tackar :) köpte blinkersen från dalhems, M040910 Merchedes krom sid223 men dom kom utan innehåll alltså lampfästen så jag fick rota fram dem på skroten.. Tänkte ta o beställa nya baklampor oxå sid 229 i katalogen "Baklampor T1" svarta, ser nog fräkt ut med dom :) Nu har man vart o kört i stan o man blev helt igenomblöt eftersom molnen var självklart tvunga att ösa ner vatten på mig :icon_angry: men kul var det.. Körde "Slingerbulten" utanför södertälje.. när det var tort, en väldigt kurvig sträcka.. Hur kul som hellst, massa däckskrik blev det o stort leende på läpparna hela tiden :prop: Edited July 26, 2005 by Loterus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.