Drake Posted June 19, 2006 Share Posted June 19, 2006 Tänkte fira mitt 100:de inlägg med att visa en skiss på ramen som jag sätter igång med nu. Gjutformen kommer på måndag. Plast och svets är inköpt. :D Att det ska ta sån tid att komma igång, men å andra sidan så har man ju lärt sig ett och annat av er här på forumet. Tackar och bockar. :notworthy: :notworthy: :notworthy: Mycket GD och mycket locost blir det och det ser ut som om jag kanske hamnar under 100 loppor som var målet. :o (fan trot) Billigt ändå för en Cobra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted June 20, 2006 Share Posted June 20, 2006 Den ramen är riktigt läcker. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted September 10, 2006 Author Share Posted September 10, 2006 (edited) Sakta men säkert växer den fram! :banana: :banana: :banana: Edited September 10, 2006 by Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted November 24, 2006 Author Share Posted November 24, 2006 (edited) Bygguppdatering: Har äntligen löst allt "tänk" med bärarmar m.m. (tror jag) så nu kan bygget fortsätta! Måste bara visa allt mitt krom som jag har börjat montera på motorn och lite andra byggbilder. :banana: :banana: :banana: Återigen: Tack för all hjälp från er som kommit lite längre! :notworthy: Utan forumet så hade det nog inte blivit någon bil alls. Edited November 24, 2006 by Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emanuelo Posted November 24, 2006 Share Posted November 24, 2006 Nice! Hade du kapat drivaxlarna? Kan du använda Fårdens styrväxel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted November 24, 2006 Share Posted November 24, 2006 Hur komme du att fästa karosssidor i chassit och hur löser du golvet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted November 24, 2006 Author Share Posted November 24, 2006 Nice!Hade du kapat drivaxlarna? Kan du använda Fårdens styrväxel? dom är kapade 4 (korta) och 12 cm (långa) och Mannerfeldts mek. har gjort nya splines. 500:-/styck På så sätt kan jag bara byta sida på som och få samma längdförhållande som innan. Har köpt en Escort-styrväxel som jag troligen måste modifiera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted November 24, 2006 Author Share Posted November 24, 2006 Hur komme du att fästa karosssidor i chassit och hur löser du golvet? Karossen kommer jag att plasta ihop med golv och kardantunnel till en enhet med tank, rattstång, pedaler, elsysten , batteri mm. som man bara lyfter av när man ska meka med det mekaniska. Skulle vara ballt med två karosser, en finbil med ruta mm och en rå "rat-variant" i mattsvart och racig vindavvisare. :prop: Fan man skulle ha plastat två karosser! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emanuelo Posted November 24, 2006 Share Posted November 24, 2006 Är det för att få plats med riktigt feta baksulor som de kapas? Det är ett GD-chassie du gör va? kopierar du länkarmarna bak oxå eller får du klura ut egna bärarmar och nav? Är lite impad! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted November 24, 2006 Author Share Posted November 24, 2006 (edited) Det blir egna bärarmar med Sierranav och hubbar av locosttyp. Fälgar blir Raceways racelite alloys. 7x15 +15 offset och 8x15 -20 offset . (100 pund/styck :D ) Däck blir troligen 205x15/65 och 255x15/60 Edited November 24, 2006 by Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emanuelo Posted November 24, 2006 Share Posted November 24, 2006 Trodde du skulle slå till med 10" bak! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted November 24, 2006 Author Share Posted November 24, 2006 (edited) Nja, däcken blir ju 10", tycker ibland att det kan se FÖR fett ut med tokbreda bakdäck. Siktar inte riktigt på race-looken. Kommer bl.a. inte att ha störtbåge (skitfräckt utan tycker jag) och sidepipes och inte heller massa lull-lull fram och bak. Däremot vill jag ha quicklift-hållarna fram och bak. Har en bild på en tidig bil som jag ska försöka kopiera. Edited November 24, 2006 by Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stesun Posted November 28, 2006 Share Posted November 28, 2006 Har du gjort ritningen till ramen själv eller finns den att få tag på någonstans? Ser kanonbra ut för övrigt :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted November 28, 2006 Author Share Posted November 28, 2006 (edited) Jag måttade av en GD och sedan har jag ritat den i cad och en kille på nätet håller på att göra en 3-d ritning av den. Det är en del kvar att lösa med bärarmar mm. Kommer att lägga ut dom sen om nån är intresserad. Edited November 28, 2006 by Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stesun Posted November 29, 2006 Share Posted November 29, 2006 Det vore perfekt :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted December 1, 2006 Author Share Posted December 1, 2006 Nåväl, här är mina försök till en ritning. Det är första gången jag c(l)addar så allt är nog inte som det ska vara. :unsure: Har mest haft cadden istället för skissblock och ändrat hit och dit, men de flesta måtten är nog korrekta även om hubbar och en del infästningar inte stämmer ännu. Fritt att kopiera om nån känner sig sugen på att bygga en Locost-Cobra! (Kolla för fan alla mått innan ni börjar kapa bara! Det finns nog en del fel som sagt) :prop: Det har varit en hel del måttande och tänk innnan jag kom så här långt och jag hoppas att nån annan får nytta av den. Tycker att det är payback-time nu efter all info jag snott er på! :image224: Hälsningar Drake OOPS! Det gick inte att bifoga filen. :o (Upload failed. You are not permitted to upload a file with that file extension.) Hur gör man??? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted December 1, 2006 Share Posted December 1, 2006 Det enklaste är väl att packa den med Winzip eller Winrar. Utgår från att man får bifoga .zip- och .rar-filer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted December 1, 2006 Share Posted December 1, 2006 (edited) Man kan bara bifoga gif och jpg filer. Men jag skulle rekomendera dej att göra en pdf och lägga på någon server som du kan länka till. Om du inte har möjlighet till detta så är gif bättre än jpg i detta fall. Särskilt om du har tillgång till ett bildbehandlingsprogram. Då kan du krympa bilden rejält genom att ändra till 2-färger och tex 300pix/tum så att den samtidigt blir någorlunda högupplöst. Det kan funka med färre pix/tum också, bara att testa vad som blir bra. /Bildexperten :D Edited December 1, 2006 by AlfaRonny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted December 1, 2006 Author Share Posted December 1, 2006 Det är en Cad-fil. Och zipfiler funkar inte heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted December 1, 2006 Share Posted December 1, 2006 (edited) Om du exporterar den till dxf och mailar den till norkvist(snabela)telia.com så kan jag göra gif av den och lägga upp den här. Edited December 1, 2006 by AlfaRonny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted December 1, 2006 Share Posted December 1, 2006 Maila den till mig så lägger jag upp den på min server: rikard.e.larsson(snabel-a)telia.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted December 1, 2006 Share Posted December 1, 2006 CAD-fil säger du. I vilket format? Tyckte bilden så ut som du kör UG. Bäst är väl att köra cgm eller annat "neutralformat" för ritningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted December 1, 2006 Author Share Posted December 1, 2006 Har kört i Cad Standard Lite. Nåt gratisprogram från nätet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted December 1, 2006 Share Posted December 1, 2006 Jag måttade av en GD och sedan har jag ritat den i cad och en kille på nätet håller på att göra en 3-d ritning av den. Det är en del kvar att lösa med bärarmar mm.Kommer att lägga ut dom sen om nån är intresserad. Har du skapat modellen ovan med ett gratisprogram? Eller menar du ritningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted December 1, 2006 Share Posted December 1, 2006 Här kommer länken med CAD-filen Högerklicka, spara mål som... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted December 1, 2006 Share Posted December 1, 2006 (edited) Och här kommer samma fil som gif Edited December 1, 2006 by AlfaRonny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted December 28, 2006 Author Share Posted December 28, 2006 Äntligen är Julen över så att man får fortsätta bygga! Fick lite abstinens ett tag när det var som jävligast med alla julbord och personalfester mm. Nåväl, tillbaka i garaget och en bärarm rikare. Jag gjorde som ni sa och tog en taunusled och det verkar funka. :notworthy: Kommer att få rum med 12" långa dämpare som det ser ut nu men skulle ha nytta av lite mått på en 2 1/4" dämpare. Framför allt ytterdiametern på fjädern. Så en fråga: Hur fan räknar man ut castor-vinkeln? :o Ska man mäta mellan lederna eller? Naven har ju redan nån slags förskjutning. Har läst det förut men inte hajat riktigt, vore tacksam om nån kunde förklara. God Fortsättning och låt inte helgerna ta för mycket tid från byggandet, det är ju snart sommar! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emanuelo Posted December 29, 2006 Share Posted December 29, 2006 Blir det inte Casco-vinkeln i ditt fall? :515: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emanuelo Posted December 29, 2006 Share Posted December 29, 2006 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted December 30, 2006 Author Share Posted December 30, 2006 Så här blev min hubb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted December 30, 2006 Share Posted December 30, 2006 Avrosta omedelbart oken. Det var det värsta jag sett... :angry: :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted December 30, 2006 Share Posted December 30, 2006 är det en bult som du svetsat fast till övre bussningen eller en gängstav??... dim?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted December 30, 2006 Author Share Posted December 30, 2006 Det är en m16 bult 8.8 Gjorde ett prov på en som dessutom hade en taskig svets men det var ändå bussningsrörer som gav sig först. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted December 31, 2006 Share Posted December 31, 2006 Den där bilden fick mig att tänka på att det är nyårsafton idag och jag har inte köpt nån pyroteknik... Är det inte rätt kul med rörbomber??? :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted January 7, 2007 Author Share Posted January 7, 2007 Nu är den snart på hjul! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 7, 2007 Share Posted January 7, 2007 snyggt bygge... dum fråga.. golvet... kommer det endast sitta i karossen eller kommer det schassie rör ut som stöd?? typ en bultad stödram under karosskanten?? :racesmile: mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted January 7, 2007 Author Share Posted January 7, 2007 (edited) På orginalet (GD) så kör dom utan stöd men jag har ev. tänkt plasta in en stödram i karossen för att få bra fästpunker för bälten mm. och lite krockskydd. Men jag tror att karossen blir rätt styv med alla uppstagningar som kommer till. Plastbåtar är ju trots allt rätt stadiga fast dom inte har nån ram. Vet inte om det räcker med inplastade fästplattor till bältena men "våran" Gustav kanske har nån synpunkt? :welcome: Tror inte att GD har hjälpram och dom finns ju besiktigade i Sverige. Edited January 7, 2007 by Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 7, 2007 Share Posted January 7, 2007 bara se till att du använder rostfritt det du plastar in...även glasfiber laminat kan suga vatten...har för mig ha hört upp till 70% av volymen.. :( (rätta mig den som VET ) därför viktigt att man användet gelcoat/topcoat eller epoxifärg på all exponerad glasfiber..böldpest är tråkigt... :angry: som sagt innan snyggt bygge :thumbup: gillar schassiet.. tänker av en underlig anledning på en Lotus Elan :D vissa likheter finns ju.. lycka till med fortsättningen. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted January 7, 2007 Author Share Posted January 7, 2007 Böldpest drabbar väl ändå bara båtar som ligger i vattnet hela tiden eller? :blink: Har för mej att salthalten spelar in men minns inte hur. Tror inte att det gäller bilar mm. men blir lite orolig nu, min kaross står ju utomhus nu under vintern. :unsure: Det finns ju dessutom massor al plastprylar som står ute året om, t.ex. soptunnor sandmagasin mm. Hjälp, tänk om min kaross blir förstörd nu. :banghead: Nån som vet hur det ligger till? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted January 7, 2007 Share Posted January 7, 2007 Jag förvarar en skidbox på balkongen året runt och den visar inga tecken på förändring i plasten. Visserligen är den ju lackad och med gelcoat på... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 7, 2007 Share Posted January 7, 2007 om du kollar på en sandlåda...så är dom målade med topcoat på insidan... man behöver inte drabbas..men varför chansa.. visst en båt är lättare drabbad.. men palla upp karossen rakt så den inte deformeras och täck den.. brukar det regna på din balkong?? och uppvisar din takbox rå glasfiber?? jaja sov gott och lycka till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted January 7, 2007 Share Posted January 7, 2007 Nej rå glasfiber är det väl inte i.o.f.s. Den är lackad på insidan ser det ut som och det regnar på min balkong om det regnar snett vilket det ju alltid gör 8 månader om året. Jag har hela min kaross på garagevinden. Inget regn men dock fuktig luft och utetemp. Farligt? Smart? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 8, 2007 Share Posted January 8, 2007 så länge inte glasfibern utsätts för massor av regn så händer inte så mycket.. men...om laminatet sugit upp vatten ..och det fryser....kan laminatet separeras.. suck.. :banghead: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted January 14, 2007 Author Share Posted January 14, 2007 (edited) Nu är det bara en hubb kvar att tillverka sen står den på hjul! Edited January 14, 2007 by Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emanuelo Posted January 15, 2007 Share Posted January 15, 2007 Bygger du på helt eget bevåg eller får du låna ideer från GD även när det gäller utformning av länkarmar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted January 15, 2007 Author Share Posted January 15, 2007 (edited) Länkarmarna är egna. Kör ju med Sierrapindlar. Edited January 15, 2007 by Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emanuelo Posted January 15, 2007 Share Posted January 15, 2007 Jo det förstår jag att du måste göra eget eftersom GD inte använder sig av Sierra men du har konstruerat dem helt utifrån eget huvud till utseende oxå? Längd osv? Gillar ditt bygge skarpt! Har du CC-mått mellan fram o bakhjul? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted January 15, 2007 Author Share Posted January 15, 2007 (edited) Har haft stor hjälp av ett cad-program. Men mycket tänk och beräkningar blir det, hoppas att jag fått det rätt bara. Är dock inte nöjd med dom främre undre som jag tycker är för breda längst ut. Får se om jag orkar ändra dom. Vetefan hur dom gjorde innan datorn fanns! :blink: Har snappat upp mycket info på detta forum. Hjulbasen är 2287 mm. skulle vara 2286 (90") men kunde inte ställa mer caster beroende på mina övre leder fram. Tror det duger ändå. ;) 90" är ju standard på en Cobra men jag tyckte 2270 mm såg bäst ut när jag provade med hjul på karossen men vågade inte bygga enligt det måttet. Så jag gick på standard. Går ju rätt lätt att flytta armarna om det skulle se tokigt ut. Edited January 15, 2007 by Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted February 18, 2007 Author Share Posted February 18, 2007 (edited) Efter en dryg influensa så fick jag äntligen tummen ur ar---et och ändrade mina bärarmar. Rodlänkrna är förstärkta och styrningen har kommit på plats men det verkar som den har lite bumpsteer (toe out) när bärarmen närmar sig sitt översta läge. Fattar inte hur jag ska få till det, har ändrat och testat så jag höll på bli tokig. :angry: Escortväxeln är okortad men lederna sitter i linje med bärarmarnas fästpunkter. Får ju en hel del negativ camber när armarna är högt upp, kan det bero på det? Var tvungen att sätta styrlederna från översidan så om nån har en brotch att låna ut är jag tacksam. Eller tips om var man köper en! [a tachment=3215:DSCN1679__Medium_.JPG] Edited February 18, 2007 by Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 19, 2007 Share Posted February 19, 2007 Vet inte om bilden (uppe till vänster) visar helt rätt men det kan ha att göra med att styrarmarna är vinklade bakåt. Nu kan du ju inte flytta styrarmen längre bak, men om det bara är i ytterläget du får bumpsteer så är det kanske ok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.