emanuelo Posted February 19, 2007 Share Posted February 19, 2007 Är styrarmen paralell med undre bärarmen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted February 19, 2007 Share Posted February 19, 2007 När jag justera in detta så kunde 1-2 mm i höjdled för kuggstången göra 10-15 mm på hjulet, mätt med en mätklocka ca 40 centimeter med navet i centrum, med mätklockan på ena sidan och ett styrstift på andra sidan! En planyta mot hjulet behövs samt en enkel ställning för "styrstiftet" och mätklockan som ställs på golvet för att utföra detta. Jag själv fick ta fram vinkelkapen och sänka infästningen för kuggstången med ca 10 mm, fast jag trodde att jag mätt in det så noga från början. Lycka till m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted February 19, 2007 Author Share Posted February 19, 2007 Jag har styrväxeln ungefär mitt emellan bärarmsinfästningarna och styrlederna har jag satt i från ovansidan för att dom ska hamna mitt emellan övre och undre spindelled. Men när bärarmarna närmar sig sitt övre läge så har jag ju rätt mycket "camber-gain" vilket gör att styrstaget blir för långt liksom. (Spindeln lutar inåt) Hur göra? Måste man ha styrleden längre ner eller? Vad är en vettig fjädringväg förresten? ( 8 upp / 4 ner mätt på hjulet?) Finns det nån minimiregel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted February 19, 2007 Share Posted February 19, 2007 En tummregel på fjädringsväg brukar vara 2/3 in och 1/3 ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted February 19, 2007 Author Share Posted February 19, 2007 Men längden på fjädringen då? Vad har ni besiktigat med? Läste nånstans om minst 12 cm tror jag men är det en regel eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted February 25, 2007 Author Share Posted February 25, 2007 (edited) Bärarmar klara! :lol: Bara blästring och grundning kvar. Motorfästen nästa. Edited February 25, 2007 by Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted March 26, 2007 Author Share Posted March 26, 2007 Äntligen så kom fälgarna från England. Beställde i september men det var värt väntan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 27, 2007 Share Posted March 27, 2007 Wow, skitsnygga! Vad är det för dimensioner? Snyggt med bredare läpp på bakhjulen. Det är för övrigt väldigt inne med svarta fälgar tydligen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted March 27, 2007 Author Share Posted March 27, 2007 7x15" resp. 8x15" Sierra bultmönster! :racesmile: från http://www.racewaysdiecastmodels.co.uk/aca...ite_Alloys.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 27, 2007 Share Posted March 27, 2007 jävlar vad snygga de är. riktiga klassikerfälgar, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted April 9, 2007 Author Share Posted April 9, 2007 Första dämparen på plats och däck beställda! 245/60-15 resp. 275/60-15 Cooper Cobra=3700 monterat, balanserat och klart! Tokbilligt på nordendack.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted April 23, 2007 Author Share Posted April 23, 2007 Yes, dom blev så feta som jag hoppades! :racesmile: En uppsnyggad hubb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted April 24, 2007 Share Posted April 24, 2007 Snyggt :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 24, 2007 Share Posted April 24, 2007 Shit vad coolt!!! :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 24, 2007 Share Posted April 24, 2007 Dom fälgarna bara ÄR COBRA. skitsnyggt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emanuelo Posted April 26, 2007 Share Posted April 26, 2007 Skall man vara petig så är del väl Hallibrand som är fälgarna numero 1 till Cobra men de här är ju lika snygga o klassiska! Kul att se din orm växa till sig mer o mer.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted April 26, 2007 Author Share Posted April 26, 2007 Fälgar och däck kostade som 2 Halibrandfälgar, och det här är ju ett locostbygge så valet var enkelt! Dessutom tycker jag nästan att dom är snyggare, men det törs jag inte säga. :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted May 1, 2007 Author Share Posted May 1, 2007 (edited) Monteringsdags!!! :banana: :banana: :banana: Edited May 1, 2007 by Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emanuelo Posted May 2, 2007 Share Posted May 2, 2007 Vad väntar du på? :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted May 20, 2007 Author Share Posted May 20, 2007 Äntligen på hjul!!! Men det börjar bli bra trångt nu så snart ska jag ta ut den på grönbete och klä den med ett snyggt ormskinn. Men först så ska låda och motor provmonteras. Tyvärr så är ramen lite vriden så jag måste först kapa upp den och vrida den rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted May 29, 2007 Author Share Posted May 29, 2007 Oj vad jag oroat mig för min skeva ram, men igår så tog jag mod till mej och satte kapen i den. Tänkte att det skulle vara toksvårt att rikta ett ramverk men snitten verkade komma helt rätt för nu är den rak! :racesmile: Och jag är bara sååååååå lycklig! :banana: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredo Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 Grattis! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted June 24, 2007 Author Share Posted June 24, 2007 Drivlina provmonterad. Nu ska det plastas golv och väggar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted June 24, 2007 Share Posted June 24, 2007 Det är bara att placera in sej i hyllningskören :racesmile: , snyggt, rent och välgjort, fortsättningen följs med spänt intresse. Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted July 15, 2007 Author Share Posted July 15, 2007 Spettekaka! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted July 22, 2007 Author Share Posted July 22, 2007 (edited) Ormen har landat! Nu är man väl bara ett år efter dom som köper ett färdigt kit. :toot: Edited April 12, 2008 by Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted July 22, 2007 Share Posted July 22, 2007 Man får gratulera :notworthy: Har inte ens kommit till skott ännu och börjat bygga samlar bara info än så länge...... :huh: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted September 16, 2007 Author Share Posted September 16, 2007 (edited) Mitt "garage" låg uppe i äppelträdet efter sista stormen, så nu lägger jag ner plastandet för i år och kryper in i vedbon igen och leker vidare med mitt Mekano. Vintervila Växellådsfäste Ny styrväxel Vinterns projekt: Bygga om bärarmarna så att jag kan få dit godkända spindelleder Done! Montera handbromsen Done! Bygga kardan och kardanring Dra bromsrör och sopparör. Done! Justera vinkeln på motorn Done! Staga upp ramen ytterligare Done! Montera kylare Renovera motorn Snygga till allting lite och göra SFRO1 Bara småsaker alltså! :racesmile: Edited December 13, 2007 by Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emanuelo Posted September 26, 2007 Share Posted September 26, 2007 Hur är det med dina egentillverkade "rod ends" med gummibussningar? Finns det färdiga sådana att köpa eller är man tvungen att tillverka själv o får man det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted September 26, 2007 Author Share Posted September 26, 2007 (edited) Tror att Snowball säljer såna men bara med gummibussningar, jag har PU-bussningar. Visst får man göra egna, bara dom håller så. Fast då är det ju å andra sidan för tungt! :P Edited September 26, 2007 by Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted December 13, 2007 Author Share Posted December 13, 2007 (edited) Ett steg till på vägen, fast det går långsamt nu. Jag behöver ett garage!!! :banghead: Som inte ligger tio mil bort!!! :banghead: :banghead: Åker till Egypten ett par veckor, sen jävlar ska jag tokbygga så det händer nåt! :whip: :banana: :banana: :banana: Edited December 13, 2007 by Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted January 6, 2008 Author Share Posted January 6, 2008 Snart SFRO 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted January 7, 2008 Share Posted January 7, 2008 Coolt! Läcker ram detdär :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted January 22, 2008 Author Share Posted January 22, 2008 (edited) Ett steg till! Edited January 22, 2008 by Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted February 2, 2008 Share Posted February 2, 2008 Det är ju riktigt grymt! Min dröm är ju att få ihop en Cobra någon gång, den är såå rå! :wub: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted February 3, 2008 Share Posted February 3, 2008 Här kommer länken med CAD-filenHögerklicka, spara mål som... Ursäkta att jag drar tillbaka klockan ett dryg år men jag är lite intresserad av den där CAD-filen på ramen. Den som Rikard gav oss ovan är i .cad-format, ett format jag inte varken känner till eller kan öppna. Vilket program är modellen ritad i ursprungligen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted February 3, 2008 Author Share Posted February 3, 2008 Den är ritad i Cad standard lite. Ett gratisprogram du kan ladda ner från nätet. Jag kan maila en mera uppdaterad ritning om du vill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted February 3, 2008 Author Share Posted February 3, 2008 Hjulafton Stolar,ruta, träratt mera lysen mm. på väg in! :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted February 3, 2008 Share Posted February 3, 2008 Jag skulle vara intresserad av en DXF-fil på din ram samt en uppdaterad ritning... Tack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted February 3, 2008 Author Share Posted February 3, 2008 Pm:a mej din emailadress så fixar jag det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted February 11, 2008 Author Share Posted February 11, 2008 Dags för SFRO1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted February 22, 2008 Author Share Posted February 22, 2008 Mera godis! Och SFRO1 om 9 timmar. Huva! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted February 22, 2008 Share Posted February 22, 2008 (edited) Du skall inte säga Huva! Var stolt över ditt bygge. Jag tycker du skall se SFRO som ett tillfälle att få stöd och ev diskutera problem du kan ha samt få ett kvitto att du är på rätt väg! SFRO-representanten är faktiskt ingen myndighetsperson. Han brinner lika mycke som du för hobbyn att bygga bilar. Av det jag har sett från ditt bygge så kommer du säkert inte att få några påpekande av vikt :) m :D h Janne Edited February 22, 2008 by Janne L Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted February 22, 2008 Author Share Posted February 22, 2008 (edited) Allt gick bra! :banana: :banana: :banana: SFRO1 avklarad utan anmärkning. Förutom att han skulle kolla upp om det var ok med fyrbultat på en Cobra. Men det finns ju många ormar med Sierraaxlar så det går nog bra. Nu blir det fest!!! :wohow: :wohow: :wohow: Edited February 22, 2008 by Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted February 22, 2008 Share Posted February 22, 2008 Gött :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Grattis! /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 22, 2008 Share Posted February 22, 2008 Ruskigt stort grattis. Avundsjuk blir man också... Kan man köra tunga Saabar med fyrbultat så borde det gå bra med en lite lättare Cobra också... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted February 25, 2008 Share Posted February 25, 2008 Grattis! Gissade väl att det inte skulle vara något problem :racesmile: m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted March 30, 2008 Author Share Posted March 30, 2008 Utomhus-säsongen har börjat! :w00t2: :banana: :banana: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 31, 2008 Share Posted March 31, 2008 härligt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted April 12, 2008 Author Share Posted April 12, 2008 Ska så småningom bli ett pedalställ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts