Jump to content

Locost variant


Tomcat

Recommended Posts

Hej!

Första inlägget på vad som verkar vara ett excellent forum för att få tips och feedback.

Tillsamans med en kompis så skissar vi på att bygga varsin locost bil. Dock något annorlunda än vad merparten av folk här bygger. Tanken är att skaffa 2st Saab 900 S per projekt, årsmodell ca 90. Man tar ut moorn/drivlinan och installerar den i hembyggd ram fast som bakaxel. Från donatorbil nr2 tar man framvagn och styrservo etc men lämnar motorn denna gång(kan vara bra att ha som reserv). Ramen kläs sedan med aluminium runt cockpit och plastfront/akter. Et voila, en förhoppningsvis lätt, enkel och billig bil med potential för en hel del rolig körning.

Någon som har erfarenhet av likande konstruktionslösningar, positiva som negativa?

Vi har funderat igenom projektet en del och identifierat handsbromsinstallation smo det mest problematiska, det finns lite frågetecken för hur man får en schysst växelspakslänkage och lite annat men resten är, åtminstonde i teorin, bolt on när väl ramen är klar. Ramen anpassas givetvis så att framvagnsdelar passar från Saab:arna. Justering för göras för att kunna fästa coil overs i den punkt där orginalet har fjäderfästet, på övre länkarmen.

Orginalmotorn har 145hk men det verkar enligt div Saab sidor inte vara något större problem att höja till 200-250hk.

Bifogar ett gäng bilder med den status projektdesignen har fn, arbetet pågår och kommer att finaliseras när väl den första donator bilen har köpts in.

Synpunkter kring konstruktionen emottages gärna.

Mvh Fredrik

post-712-1148942343.jpg

post-712-1148942362.jpg

post-712-1148942386.jpg

post-712-1148942415.jpg

post-712-1148942438.jpg

post-712-1148942462.jpg

lcr_assembly_18_in_color.pdf

Link to comment
Share on other sites

:welcome:

:thumbup: Ser väldigt lovande ut. Det sakas en vettigt mittmotor locost. Bara att ge sig på detaljerna.

Några tankar:

Sidobalkar i fackverk ger mycket styrka för lite vikt.

En eller tvåsitsig? Ser ut att bli trångt i sittbrunnen med två pers.

Link to comment
Share on other sites

Tanken är den skall vara besiktigad som 2-sitsig. Det blir lite småtrångt men det får man ta med den här typen av bil, komfortkraven var inte höga från början men har successivt fått maka på sig till förmån för andra prioriteringar ;-)

Men tanken är ändå at den skall fungera att pendla i till och från jobbet, för en person, under sommarperioden, som ett alternativ till MC.

Link to comment
Share on other sites

Tjenare!

Jag bygger en bil efter egendesignar ram, mittmotor och andra grejjer. Vet inte om du är reggad på rejsa men där kan du kolla lite i min byggtråd.

Annars kan vi kanske byta ideer och tankar och misstag i det här forumet :)

Ja skickar me en bild på ramen så du ser på ett ungefär hur jag tänkt...

dscf0004_small.jpg

Link to comment
Share on other sites

Angående handbromsen kan ni kanske använda Saab 900 (och 90/99 tror jag) komponenter innan de fick samma bromsar som 9000. Då hade de nämligen handbromsen fram! Vilket ju blir bak för er :D

Om det är bolt-on på de nyare Saabarnas spindlar vet jag ej.

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

Har kikat på det och de årsmodeller sm har ventilerade skivor har tyvärr handbromsen på sin riktiga bakaxel :( Kör man de nyare Saab 900, runt -90, så kan man även byta till 9000 ok vilket ger bättre bromsverkan.

Link to comment
Share on other sites

Nej, den är tänkt att gå att använda ungefär på samma sätt som en 7, dvs en kul bil för varmare årstider. Vi diskuterar lite kring kör/sitt ställning där jag förespråkar en lite mer race inspirerad variant medan kompisen är mera inne på liter mer upprätt. Slutar antagliigen med att vi får köpa/göra varsin stolsuppsättning ;-)

Projektet syftar till att i första hand erbjuda maximal prestanda för minimalt med pengar. Kunde lika gärna byggt en 7 bil men jag har länge gått och funderat på att bygga en kopia av tex GT40 eller Porsche 917. Men det blir väl mycket pengar om man skall få en sådan bi som man vill och kraven på finish etc blir automaitskt högre, vilket innebär mer tid vilket ma inte har så jätte mycket av...

Så enkelt, billigt och förhoppningsvis ett hyfsat slutresultat som ger en kul bil att förgylla vardagen med, det är målsättningen.

Link to comment
Share on other sites

900 og spindlarna fungerar nog riktigt bra bak, men fram bör man nog hitta något med lite bättre geometri.

Bygger ni med 900og spindlar bak så är det ok med bromsok från före 88 så har ni handbroms, det är inga vackra ok, men de fungerar bra.

Link to comment
Share on other sites

Problemet är att de har annan bultdelning på dessa, plus att som du säger, oken ser inte vassa ut. Tar man hela drivlinan från den tidigare årsmodellen så har de inte heller vattenkyld turbo plus div andra grejer.

Får helt enkelt försöka konstruera en egen lösning på handbromsproblemet. Personligen är jag tveksam till varför man skall ha handbroms överhuvudtaget....

Link to comment
Share on other sites

Du kan montera ok från en äldre bil påå en nyare spindel....

Eller nav från en nyare bil på en äldre spindel.

Handbroms (parkeringsbroms) är ju bra att ha som nödbroms om man skulle få funktionsbortfall på den ordinarie färdbromsen. fast då är det att föredra att ha nödbromsen fram, som på saab, citroen och subaru. (alla bilar jag ägt med rift fram har p-broms fram ;) )

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Högst intressant projekt. Jag har själv skissat lite på SAAB mittmotor. Jag hade iofs tänkt ha kylaren fram men att ha den bak förenklar ju konstruktionen. Det ser ut som om man skulle klara sig med ganska måttliga mängder glasfiber i eran konstruktion med aluplåt i mitten. Min idé var istället att ha en kantig konstuktion (ungefär som en roadstervariant av Lotus Esprit eller Deloran) för att kunna bygga karossen helt i egenbockad plåt.

Ja, nu blir det nog inget av mitt projekt just nu utan det blir nog budgetvarianten att sätta 900:ans turbomotor i en SAAB 90 men får ni till en färig konstruktion skulle jag gärna ta en närmare titt på den och ritningarna. Spara helst formarna till plastdelarna också.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kylaren bak är ju enklare men kylningen kan eventuellt bli sämre. Det verkar finnas ett intag fram. vad är det till? Kan man inte ha kylaren fram och ha den vinklad framåt för att få en fin, låg profil. Slangarna kan dras genom de tjocka sidorna.

Tank och reservdäck kan också placeras fram för att få fram lite mer vikt (ser ut att behövas).

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...