gka Posted February 1, 2004 Posted February 1, 2004 Hej alla! Jag satt och dreglade över Wheelstern i nyaste Wheels, så slog det mig hur bärarmarna fram ser ut. Det ser ut som splindellederna är svetsade på plats, som den del som håller ihop de båda rören till bärarmen. Lite knepigt att förklara, men en kompis tog en bild när vi var på Elmia... Något liknande, fast utan gummiinkapsling fanns på Ulfs mc-motoriserade bygge på samma mässa. (Fast bara på undre bärarmen.) Det jag funderar på är, hur byter man dessa vackra leder när de blir slitna? Quote
Baalzamon Posted February 1, 2004 Posted February 1, 2004 Man får väl antagligen byta hela bärarmarna. Snyggt, men opraktiskt. Fast de brukar i och för sig hålla väldigt många mil. Rejäla bilder förresten, tur man inte har 56k ;) Quote
gka Posted February 1, 2004 Author Posted February 1, 2004 Jag funderade på om det kunde vara nån variant på leder som man pressar i? De var lite stora va... ska minska ner dem lite... :rolleyes: Quote
therealpinto Posted February 2, 2004 Posted February 2, 2004 Hej "Hålla väldigt många mil" är väl en sanning med modifikation när man använder öppna uniballs som på bilden. Kör man bilen på gatan på annat än dammfria torra vägar får man byta den typen av leder rätt ofta. Man måste åtminstone kolla dem mycket noga 2-3 gånger om året. Vi (SFRO) har sett en del exempel på hur fort de kan slitas. Skyddsdamask i gummi rekommenderas starkt. /Gustaf Quote
gka Posted February 3, 2004 Author Posted February 3, 2004 Tack för det tipset, då ska jag inte använda sådana öppna "rod ends" sen iaf. Man vill ju kunna ut och köra även tidigt på våren innan de hunnit sopa vägrenarna sen. :) Jag bläddrade i en annan tidning idag och hittade en bild på en Jaguar E-type-framvagn. Den har en övre bärarm som jag tycker liknar Wheelsterns. Det syns inga tecken på att leden skruvas dit vad jag kan se. Byter man hela bärarmen på dem också eller? Någon som vet? Det kanske är så på fler bilar än man tror. Jag har hört talas om att porsche inte har löstagbara spindelleder på en del modeller för att minska den ofjädrade vikten (eller nåt). Quote
error Posted February 4, 2004 Posted February 4, 2004 Det finns ju även kulleder som perssas på plats. Quote
svante Posted February 4, 2004 Posted February 4, 2004 dessa leder skulle jag inte rekomendera som nedre led på våra byggen då vår stötdämpare sitter i den undre bärarmen. Även om den pressas dit finns rissken att den poppar ut igen då det inte sitter någon bult på undersidan som säkring.. Quote
Baalzamon Posted February 4, 2004 Posted February 4, 2004 Jag skulle nog inte heller våga använda den. Men om man näster fast den med svetsen... men då brinner väl fettet upp förstås. Quote
Bengt Norell Posted February 4, 2004 Posted February 4, 2004 Hej ! Jag har tänkt använda en spindelled från Ascona A, den ser ut som på bilden men med den skillnaden att den pressas i från undersidan. Åsikter? Må Gott Bengt Quote
svante Posted February 4, 2004 Posted February 4, 2004 låter bättre.. du kan ju alltid säkra den med att sätta en bit plattjärn under. Quote
svinto Posted February 4, 2004 Posted February 4, 2004 Jag skulle nog inte heller våga använda den. Men om man näster fast den med svetsen... men då brinner väl fettet upp förstås. Jag har slitit loss hjulspindlar fron volvo 140 som hade spindellederna punktade fast i bärarmarna. Jag antar att hålet blir lite uttöjt när man byter en sån spindelled... ? Quote
plyshe Posted February 4, 2004 Posted February 4, 2004 på wheelstern sitter det justerbara länkhuvuden på den inre delen av armarna så det e inga problem att justera! Visst blir det cleant så! Quote
gka Posted February 4, 2004 Author Posted February 4, 2004 Javisst! Man blir ju rent till sig i trasorna :) Tänkte väl att det borde vara pressat, då fick man det bekräftat. Men de kan ju inte vara lätta att dra ut igen? Quote
plyshe Posted February 4, 2004 Posted February 4, 2004 Nä det e klart men om man svär samtidigt så går det nog... :ph34r: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.