Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej alla!

Jag satt och dreglade över Wheelstern i nyaste Wheels, så slog det mig hur bärarmarna fram ser ut. Det ser ut som splindellederna är svetsade på plats, som den del som håller ihop de båda rören till bärarmen. Lite knepigt att förklara, men en kompis tog en bild när vi var på Elmia...

20030418_classic_elmia_0102-2.jpg

Något liknande, fast utan gummiinkapsling fanns på Ulfs mc-motoriserade bygge på samma mässa. (Fast bara på undre bärarmen.)

20030418_classic_elmia_0033-2.jpg

Det jag funderar på är, hur byter man dessa vackra leder när de blir slitna?

Posted

Man får väl antagligen byta hela bärarmarna. Snyggt, men opraktiskt. Fast de brukar i och för sig hålla väldigt många mil.

Rejäla bilder förresten, tur man inte har 56k ;)

Posted

Jag funderade på om det kunde vara nån variant på leder som man pressar i?

De var lite stora va... ska minska ner dem lite... :rolleyes:

Posted

Hej

"Hålla väldigt många mil" är väl en sanning med modifikation när man använder öppna uniballs som på bilden. Kör man bilen på gatan på annat än dammfria torra vägar får man byta den typen av leder rätt ofta. Man måste åtminstone kolla dem mycket noga 2-3 gånger om året.

Vi (SFRO) har sett en del exempel på hur fort de kan slitas. Skyddsdamask i gummi rekommenderas starkt.

/Gustaf

Posted

Tack för det tipset, då ska jag inte använda sådana öppna "rod ends" sen iaf. Man vill ju kunna ut och köra även tidigt på våren innan de hunnit sopa vägrenarna sen. :)

Jag bläddrade i en annan tidning idag och hittade en bild på en Jaguar E-type-framvagn. Den har en övre bärarm som jag tycker liknar Wheelsterns. Det syns inga tecken på att leden skruvas dit vad jag kan se. Byter man hela bärarmen på dem också eller? Någon som vet? Det kanske är så på fler bilar än man tror. Jag har hört talas om att porsche inte har löstagbara spindelleder på en del modeller för att minska den ofjädrade vikten (eller nåt).

Posted

dessa leder skulle jag inte rekomendera som nedre led på våra byggen då vår stötdämpare sitter i den undre bärarmen. Även om den pressas dit finns rissken att den poppar ut igen då det inte sitter någon bult på undersidan som säkring..

Posted

Jag skulle nog inte heller våga använda den. Men om man näster fast den med svetsen... men då brinner väl fettet upp förstås.

Posted

Hej !

Jag har tänkt använda en spindelled från Ascona A, den ser ut som på bilden men med den skillnaden att den pressas i från undersidan.

Åsikter?

Må Gott

Bengt

Posted
Jag skulle nog inte heller våga använda den. Men om man näster fast den med svetsen... men då brinner väl fettet upp förstås.

Jag har slitit loss hjulspindlar fron volvo 140 som hade spindellederna punktade fast i bärarmarna. Jag antar att hålet blir lite uttöjt när man byter en sån spindelled... ?

Posted

på wheelstern sitter det justerbara länkhuvuden på den inre delen av armarna så det e inga problem att justera!

Visst blir det cleant så!

Posted

Javisst! Man blir ju rent till sig i trasorna :)

Tänkte väl att det borde vara pressat, då fick man det bekräftat. Men de kan ju inte vara lätta att dra ut igen?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...