Jump to content

Snygga spindelleder


gka

Recommended Posts

Hej alla!

Jag satt och dreglade över Wheelstern i nyaste Wheels, så slog det mig hur bärarmarna fram ser ut. Det ser ut som splindellederna är svetsade på plats, som den del som håller ihop de båda rören till bärarmen. Lite knepigt att förklara, men en kompis tog en bild när vi var på Elmia...

20030418_classic_elmia_0102-2.jpg

Något liknande, fast utan gummiinkapsling fanns på Ulfs mc-motoriserade bygge på samma mässa. (Fast bara på undre bärarmen.)

20030418_classic_elmia_0033-2.jpg

Det jag funderar på är, hur byter man dessa vackra leder när de blir slitna?

Link to comment
Share on other sites

Man får väl antagligen byta hela bärarmarna. Snyggt, men opraktiskt. Fast de brukar i och för sig hålla väldigt många mil.

Rejäla bilder förresten, tur man inte har 56k ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej

"Hålla väldigt många mil" är väl en sanning med modifikation när man använder öppna uniballs som på bilden. Kör man bilen på gatan på annat än dammfria torra vägar får man byta den typen av leder rätt ofta. Man måste åtminstone kolla dem mycket noga 2-3 gånger om året.

Vi (SFRO) har sett en del exempel på hur fort de kan slitas. Skyddsdamask i gummi rekommenderas starkt.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack för det tipset, då ska jag inte använda sådana öppna "rod ends" sen iaf. Man vill ju kunna ut och köra även tidigt på våren innan de hunnit sopa vägrenarna sen. :)

Jag bläddrade i en annan tidning idag och hittade en bild på en Jaguar E-type-framvagn. Den har en övre bärarm som jag tycker liknar Wheelsterns. Det syns inga tecken på att leden skruvas dit vad jag kan se. Byter man hela bärarmen på dem också eller? Någon som vet? Det kanske är så på fler bilar än man tror. Jag har hört talas om att porsche inte har löstagbara spindelleder på en del modeller för att minska den ofjädrade vikten (eller nåt).

Link to comment
Share on other sites

dessa leder skulle jag inte rekomendera som nedre led på våra byggen då vår stötdämpare sitter i den undre bärarmen. Även om den pressas dit finns rissken att den poppar ut igen då det inte sitter någon bult på undersidan som säkring..

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog inte heller våga använda den. Men om man näster fast den med svetsen... men då brinner väl fettet upp förstås.

Jag har slitit loss hjulspindlar fron volvo 140 som hade spindellederna punktade fast i bärarmarna. Jag antar att hålet blir lite uttöjt när man byter en sån spindelled... ?

Link to comment
Share on other sites

Javisst! Man blir ju rent till sig i trasorna :)

Tänkte väl att det borde vara pressat, då fick man det bekräftat. Men de kan ju inte vara lätta att dra ut igen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...