Jump to content

Recommended Posts

Posted

Standard SKF "ovala" lagerhus heter FYTB i beteckning.

Kolla om det skiljer något i mått mot INA huset du hittat.

Det finns även en kompakt version av dom SKF husen som

dock är hyfsat ovanlig. Har inte beteckningen på det dock.

  • Replies 738
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

Träffade nåra killar som körde rally med en Kadett Gsi 8V. 210 pållar med separata trottelhus, wow! :notworthy:

Posted

Kardanservice-killen skulle naturligtvis ha 2 veckor semester när jag ringde honom... :angry:

Well, well, fick ta det lugnt ett tag o leta lagerhus. Han återkommer NÄSTA måndag, men jag kanske langar in prylarna i morgon, han hade nån snubbe som brukar hjälpa honom. :)

Posted

Borde vara svårt att missförstå den pedagogiska beskrivningen...

Den axeln kan inte bli fel om bara måtten är rätt på bilderna :thumbsup:

Posted

Lämnade prylarna nu på morgonen, till en äldre man. Han jobbade bara en gång i veckan och hade sålt firman! Men han hade gjort axlar till bl a Dala7:or. Hoppas det blir klart nån gång? :blink:

Glidhylsan var i gott skick, bekräftade han.

Frågan är om man inte skulle ha pratat med den som köpt firman....hm, fattar inget.

Posted

snabbt och lätt ..och inte direkt överpris en får grattulera.. :banana:

bara se till att byta lagren och ihop med sk**n och kör en runda innan snö is och ekkel pekkel kommer från himlafan :(

:racesmile:

Posted

Precis, måste testa var ljudet kommet ifrån. Dia 30 mm-lagret i sig verkar inte skadat. Men sitter inte fast i axeln. Om man byter lager o axel, så får man se om oljudet är borta..... :)

Posted

hur hade du det med stödlager i veven? tänk på att kardanen ska sitta som den är balanserad. dvs främre o bakre knut i linje men även vilken knut så du inte vrider den 180grader, gör markeringar.

Posted (edited)

Jo, stödlagret finns i veven. Men det är ngt någonstans som låter illa? Stödlager, lager i vxllådan, urtrampningslager

Edited by apex
Posted

ibland så mattas ryckutj.fjädrarna i lamellcentrum och ger skrammel.de blir ihoptryckta och ligger o glappar. ifall du kör in kardan i lamellen och rycker åt bägge håll så kan det höras då.

Posted

Fast det mera VRÅLAR om jag släpper upp kopplingen. Nåt lager som mår riktigt illa i lastfallet.... :blink:

Posted

Pratade med Östergötlands Maskinaffär.

De hade ett INA Y-lager med spännhylsa GSH30RRB. Gränsvarvtalet är 7300 rpm. C-C bulthål i INA-hus är 82,5 mm med M10-skruv.

Kostnad 900:-

Är det bra?

Posted (edited)

Vad är det för artikelnummer på själva lagret? KOmmer själv få behov av ett Y-lager med spännhylsa för axeldiameter 25,4.

Hittar ingen tabell...

Edited by Fredrik i Trollhättan
Posted
Fast det mera VRÅLAR om jag släpper upp kopplingen. Nåt lager som mår riktigt illa i lastfallet.... :blink:

Det är inte så att du har en tocken däringa sinterlamell? Då kan det bli lite konstigt ljud när man ger sig iväg. Fast bara så länge det är kopplingsslir förstås.

Posted

Kan finnas, måste kolla?

Har aldrig förstått vad de är bra till, om man inte har 500 turbohästar! :angry:

Posted

Tack, men jag skulle behöva ett likadant men med d=25,4 eller så nära att det fungerar på en axel med diameter 25,4. Det är ju en tum så det borde ju finnas på den internationella marknaden. SKF har.

Jag har klickat lite på din länk men hittar ingen tabell över andra dimensioner.

Posted

Köpte lagret, men fick 30 % rabatt!

"Hur mkt rabatt sa vi...30%?" sa killen i kassan. -Ja, just det!! sa jag o försökte hålla masken... :wacko:

"Ja, ibland funkar minnet, fortsatte han" :D

Det blev typ 550 kr, och jag kan återanvända mitt lagerhus, så allt ska passa, bolt-on!!

34503083845.jpg 34503083897.jpg

Posted

De 2 senaste uppgraderingarna har ju varit sjukt enkla att genomföra: specialgjord kardan för 1000 spänn och nytt lager som passar bolt-on för 500 kr.....

Jag tror jag har köpt 20 trisslotter utan vinst, nu vet jag vad JAG har tur med!

Posted

Absolut! Skönt att få ihop prylarna i tid för en gångs skull. Det globala uppvärmningen har ju hjälpt mig iofs.....

Men felet kan ligga i lådan, lamellen eller urtrampningen, vi får se!

Den dåliga kontruktionen kan ju skapat följdfel som i sin tur ger symptomen.

  • 3 weeks later...
Posted

Så! Nu har jag provmonterat, men inte dragit fast och startat. Allt såg bra ut, vad beträffar länden på axeln och läget på nya lagret.

Min digitala batteriladdare har en skarv på sladdarna o nu hittar jag inte delen med klämmorna. *grr*

  • 4 weeks later...
Posted

Tydligen har jag hela tiden haft tillgång till svarv/pelaborr/fräs i Sportvagnsklubbens garage. Nu borde man kunna speeda upp projekten! :notworthy:

Posted

se där, den som söker han finner *L*

det är kanon ju för det har man mycket nytta av vid ett bilbygge och även i annat.

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Drog (äntligen) ihop allt o skruvade på R-däcken. Skulle kopplingen ge upp sitt vanliga hjärtskärande skrik?

Startade och släppte upp kopplingen utan problem!! :notworthy: Man kanske inte ska ropa hej, det kan ju vara t ex fel i vxllådan efter den olyckliga konstruktionen.... men allt verkar lira nu!

Höll visst mobilen 90 gr fel, men en film blev det!!

3411261472.jpg

Click here to watch MOV00003-57

Edited by apex
Posted

kul att det fungerade för dig.. du förkänar det, efter allt ``renoverande´´ du gjort med din 7:a..

:racesmile:

Posted (edited)

Finns en del småplock kvar (om transmissionen är OK)

Hastighetsmätning... det finns nog inget uttag för det på min vxll, cykeldator suger :(

Varvräknaren försvann

Oljelampa

Oljetråget är otätt

Edited by apex
Posted

Skönt att du är på rätt väg nu efter alla problems. :racesmile:

Posted

Såg slidmatningsprylar till salu....porrigt! Vet att man sätter det på Zetec/Duratec. Men är inte det overkill? Visst, om man ska ha ut 300 pållar, som i STCC, atmosfäriskt, då MÅSTE man ha de prylarna. Men om 230 pållar räcker, då gör det väl varken till eller ifrån???

Men porrigt är det!!

post-688-1170952803_thumb.jpg

Posted

tja slid spjäll har mycket bra flöde vid fullgas...

tyvärr kör man vanligtvis sälla/ liten del av körtiden på fullgas..

och då är flödet inte så bra... men visst e dom ``tuffa´´

fick lära ovanstående av Sölve Stål (STÅLMOTOR )

då vi hade motortrimnings kurs... han anser att vanliga spjäll är att föredra..

Posted

If u cant beat them, join them? :unsure:

En lagom hoj med 110 pållar/190 kg: en Fireblade, Ninja, R1 eller så vore ju ballare, den här är förståndigare. :hypocrite:

Posted

Pratade med Pegasus om min MC-planer, tänkte han kunde tala mig till rätta, men han sa KÖP! KÖP! KÖP! KÖP! KÖP! :)

Så snart har vi, åtminstone delvis, samma motorpark.

..åsså har jag en BMC 1965, en BMW R100, en Opel........ :wacko:

  • 2 weeks later...
Posted

Körde hem fyndet idag...min nya mc :unsure: . Klev på, vägarna är ju isfria, o körde hela vägen hem. 4 mil Norrköping-Linköping... *brrr*

...men sevenåkare är inga tunnisar!! :biglaugh2:

Posted

Helt klart är att det handlar knappast om nån Kadett GSI. Kanske nått passande motorcykelforum är mer i sin ordning?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...