Arrowsmith Posted November 14, 2006 Share Posted November 14, 2006 Standard SKF "ovala" lagerhus heter FYTB i beteckning. Kolla om det skiljer något i mått mot INA huset du hittat. Det finns även en kompakt version av dom SKF husen som dock är hyfsat ovanlig. Har inte beteckningen på det dock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted November 16, 2006 Author Share Posted November 16, 2006 Träffade nåra killar som körde rally med en Kadett Gsi 8V. 210 pållar med separata trottelhus, wow! :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 19, 2006 Share Posted November 19, 2006 Hur går det med kardan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted November 19, 2006 Author Share Posted November 19, 2006 Kardanservice-killen skulle naturligtvis ha 2 veckor semester när jag ringde honom... :angry: Well, well, fick ta det lugnt ett tag o leta lagerhus. Han återkommer NÄSTA måndag, men jag kanske langar in prylarna i morgon, han hade nån snubbe som brukar hjälpa honom. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted November 26, 2006 Author Share Posted November 26, 2006 I morgon e Kardanservice hemma från semestern :D Så här ser min instruktion ut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 26, 2006 Share Posted November 26, 2006 ser bra ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted November 26, 2006 Share Posted November 26, 2006 Borde vara svårt att missförstå den pedagogiska beskrivningen... Den axeln kan inte bli fel om bara måtten är rätt på bilderna :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted November 27, 2006 Author Share Posted November 27, 2006 Tack! Han hade sovmorgon efter semestern men i e.m. ska jag langa in pryttlarna! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted November 29, 2006 Author Share Posted November 29, 2006 Lämnade prylarna nu på morgonen, till en äldre man. Han jobbade bara en gång i veckan och hade sålt firman! Men han hade gjort axlar till bl a Dala7:or. Hoppas det blir klart nån gång? :blink: Glidhylsan var i gott skick, bekräftade han. Frågan är om man inte skulle ha pratat med den som köpt firman....hm, fattar inget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted November 29, 2006 Author Share Posted November 29, 2006 Hah, telefonen ringde: axeln är färdig!! :lol: 1000 bagis :wub: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted November 29, 2006 Author Share Posted November 29, 2006 Så här blev den, balanserad och klar att bulta fast! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted November 29, 2006 Share Posted November 29, 2006 snabbt och lätt ..och inte direkt överpris en får grattulera.. :banana: bara se till att byta lagren och ihop med sk**n och kör en runda innan snö is och ekkel pekkel kommer från himlafan :( :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted November 30, 2006 Author Share Posted November 30, 2006 Precis, måste testa var ljudet kommet ifrån. Dia 30 mm-lagret i sig verkar inte skadat. Men sitter inte fast i axeln. Om man byter lager o axel, så får man se om oljudet är borta..... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 30, 2006 Share Posted November 30, 2006 hur hade du det med stödlager i veven? tänk på att kardanen ska sitta som den är balanserad. dvs främre o bakre knut i linje men även vilken knut så du inte vrider den 180grader, gör markeringar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted November 30, 2006 Author Share Posted November 30, 2006 (edited) Jo, stödlagret finns i veven. Men det är ngt någonstans som låter illa? Stödlager, lager i vxllådan, urtrampningslager Edited November 30, 2006 by apex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 30, 2006 Share Posted November 30, 2006 ibland så mattas ryckutj.fjädrarna i lamellcentrum och ger skrammel.de blir ihoptryckta och ligger o glappar. ifall du kör in kardan i lamellen och rycker åt bägge håll så kan det höras då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted November 30, 2006 Author Share Posted November 30, 2006 Javars, det skramlar just där! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted December 1, 2006 Author Share Posted December 1, 2006 Fast det mera VRÅLAR om jag släpper upp kopplingen. Nåt lager som mår riktigt illa i lastfallet.... :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted December 5, 2006 Author Share Posted December 5, 2006 Pratade med Östergötlands Maskinaffär. De hade ett INA Y-lager med spännhylsa GSH30RRB. Gränsvarvtalet är 7300 rpm. C-C bulthål i INA-hus är 82,5 mm med M10-skruv. Kostnad 900:- Är det bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted December 5, 2006 Share Posted December 5, 2006 (edited) Vad är det för artikelnummer på själva lagret? KOmmer själv få behov av ett Y-lager med spännhylsa för axeldiameter 25,4. Hittar ingen tabell... Edited December 5, 2006 by Fredrik i Trollhättan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted December 5, 2006 Share Posted December 5, 2006 Fast det mera VRÅLAR om jag släpper upp kopplingen. Nåt lager som mår riktigt illa i lastfallet.... :blink: Det är inte så att du har en tocken däringa sinterlamell? Då kan det bli lite konstigt ljud när man ger sig iväg. Fast bara så länge det är kopplingsslir förstås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted December 5, 2006 Author Share Posted December 5, 2006 Kan finnas, måste kolla? Har aldrig förstått vad de är bra till, om man inte har 500 turbohästar! :angry: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted December 5, 2006 Author Share Posted December 5, 2006 Vad är det för artikelnummer på själva lagret? KOmmer själv få behov av ett Y-lager med spännhylsa för axeldiameter 25,4.Hittar ingen tabell... Det här lagret är det men spännhylsan ingår.. http://medias.ina.de/medias/en!hp.ec.b...8JE4pr4?clrsb=1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted December 5, 2006 Share Posted December 5, 2006 Tack, men jag skulle behöva ett likadant men med d=25,4 eller så nära att det fungerar på en axel med diameter 25,4. Det är ju en tum så det borde ju finnas på den internationella marknaden. SKF har. Jag har klickat lite på din länk men hittar ingen tabell över andra dimensioner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted December 12, 2006 Author Share Posted December 12, 2006 Köpte lagret, men fick 30 % rabatt! "Hur mkt rabatt sa vi...30%?" sa killen i kassan. -Ja, just det!! sa jag o försökte hålla masken... :wacko: "Ja, ibland funkar minnet, fortsatte han" :D Det blev typ 550 kr, och jag kan återanvända mitt lagerhus, så allt ska passa, bolt-on!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted December 12, 2006 Author Share Posted December 12, 2006 De 2 senaste uppgraderingarna har ju varit sjukt enkla att genomföra: specialgjord kardan för 1000 spänn och nytt lager som passar bolt-on för 500 kr..... Jag tror jag har köpt 20 trisslotter utan vinst, nu vet jag vad JAG har tur med! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted December 12, 2006 Share Posted December 12, 2006 Jaja. Montera först och ropa sen.... :515: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted December 12, 2006 Author Share Posted December 12, 2006 Javars... en felsökning med hittills god ekonomi fortskrider iaf.... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted December 12, 2006 Share Posted December 12, 2006 Lagret ser intressant ut. Kommer behöva ett liknande men för 1" axel lite senare när jag ska modifiera min backväxellada. Vet du om det fanns för 1"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted December 12, 2006 Share Posted December 12, 2006 Inga problem Fredrik... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted December 12, 2006 Author Share Posted December 12, 2006 Blir att meka dit prylarna i helgen, tror jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 12, 2006 Share Posted December 12, 2006 Kanske en liten provtur? om vädret tillåter... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted December 13, 2006 Author Share Posted December 13, 2006 Absolut! Skönt att få ihop prylarna i tid för en gångs skull. Det globala uppvärmningen har ju hjälpt mig iofs..... Men felet kan ligga i lådan, lamellen eller urtrampningen, vi får se! Den dåliga kontruktionen kan ju skapat följdfel som i sin tur ger symptomen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted January 1, 2007 Author Share Posted January 1, 2007 Så! Nu har jag provmonterat, men inte dragit fast och startat. Allt såg bra ut, vad beträffar länden på axeln och läget på nya lagret. Min digitala batteriladdare har en skarv på sladdarna o nu hittar jag inte delen med klämmorna. *grr* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted January 26, 2007 Author Share Posted January 26, 2007 Tydligen har jag hela tiden haft tillgång till svarv/pelaborr/fräs i Sportvagnsklubbens garage. Nu borde man kunna speeda upp projekten! :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 26, 2007 Share Posted January 26, 2007 se där, den som söker han finner *L* det är kanon ju för det har man mycket nytta av vid ett bilbygge och även i annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted February 4, 2007 Author Share Posted February 4, 2007 (edited) Drog (äntligen) ihop allt o skruvade på R-däcken. Skulle kopplingen ge upp sitt vanliga hjärtskärande skrik? Startade och släppte upp kopplingen utan problem!! :notworthy: Man kanske inte ska ropa hej, det kan ju vara t ex fel i vxllådan efter den olyckliga konstruktionen.... men allt verkar lira nu! Höll visst mobilen 90 gr fel, men en film blev det!! Click here to watch MOV00003-57 Edited February 4, 2007 by apex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 4, 2007 Share Posted February 4, 2007 kul att det fungerade för dig.. du förkänar det, efter allt ``renoverande´´ du gjort med din 7:a.. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted February 5, 2007 Author Share Posted February 5, 2007 (edited) Finns en del småplock kvar (om transmissionen är OK) Hastighetsmätning... det finns nog inget uttag för det på min vxll, cykeldator suger :( Varvräknaren försvann Oljelampa Oljetråget är otätt Edited February 5, 2007 by apex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 5, 2007 Share Posted February 5, 2007 Skönt att du är på rätt väg nu efter alla problems. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted February 8, 2007 Author Share Posted February 8, 2007 Såg slidmatningsprylar till salu....porrigt! Vet att man sätter det på Zetec/Duratec. Men är inte det overkill? Visst, om man ska ha ut 300 pållar, som i STCC, atmosfäriskt, då MÅSTE man ha de prylarna. Men om 230 pållar räcker, då gör det väl varken till eller ifrån??? Men porrigt är det!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 8, 2007 Share Posted February 8, 2007 tja slid spjäll har mycket bra flöde vid fullgas... tyvärr kör man vanligtvis sälla/ liten del av körtiden på fullgas.. och då är flödet inte så bra... men visst e dom ``tuffa´´ fick lära ovanstående av Sölve Stål (STÅLMOTOR ) då vi hade motortrimnings kurs... han anser att vanliga spjäll är att föredra.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted February 16, 2007 Author Share Posted February 16, 2007 Funtar på att utöka fordonsparken med ett fordon.... i matchande rött :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 16, 2007 Share Posted February 16, 2007 Sådana ska man inte köra, de ska man köra ifrån :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted February 16, 2007 Author Share Posted February 16, 2007 If u cant beat them, join them? :unsure: En lagom hoj med 110 pållar/190 kg: en Fireblade, Ninja, R1 eller så vore ju ballare, den här är förståndigare. :hypocrite: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted February 21, 2007 Author Share Posted February 21, 2007 Pratade med Pegasus om min MC-planer, tänkte han kunde tala mig till rätta, men han sa KÖP! KÖP! KÖP! KÖP! KÖP! :) Så snart har vi, åtminstone delvis, samma motorpark. ..åsså har jag en BMC 1965, en BMW R100, en Opel........ :wacko: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kungälv Posted February 21, 2007 Share Posted February 21, 2007 Mmm.. den låter ju sååå gott... V4 :wub: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted March 2, 2007 Author Share Posted March 2, 2007 Körde hem fyndet idag...min nya mc :unsure: . Klev på, vägarna är ju isfria, o körde hela vägen hem. 4 mil Norrköping-Linköping... *brrr* ...men sevenåkare är inga tunnisar!! :biglaugh2: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted March 2, 2007 Share Posted March 2, 2007 icke Motorcykel ägare som jag e... vad e det för något??? :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted March 2, 2007 Share Posted March 2, 2007 Helt klart är att det handlar knappast om nån Kadett GSI. Kanske nått passande motorcykelforum är mer i sin ordning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.