Jump to content

TIG-svets für alle!!!


Sword

Recommended Posts

Varför inte en bra begagnad. En Kemppi Hilarc (pinn-svets) + LHF3 (tig-låda) eller liknande kombination kan man få tag på under 10.

Detta är en kanonsvets som håller länge, lite stor möjligtvis (fast tig-delen går ju att flytta några meter).

Populär hos lantbrukare då de tål en hel del. Lätt att sälja igen med andra ord.

Behöver kompletteras med svetstransformator för att köra alu.

Kan även kompletteras med MIG -låda.

post-407-1146726571.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hmm, om du har kontakter där så kan han väl ta hem en såndär cool svetshjälm med "flames" med? :D

Vi ska väl se vad vi kan göra :prop: :prop:

Fick svar från "el o svets" att Econotig inte längre är CE-märkt, därför säljs den inte längre i Sverige.

Är det någon som har något bra tips på 220V TIG med AC så mottages dessa tacksamt :notworthy:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej Stigge.

Stämmer bra det. Jag är ny på forumet och skall bli medlem också så snart jag får inbet.kortet .Har för en tid sedan startat med ett bygge också som givetvis TIG:as... därav intresset för dom svetsarna. Jag hade tänkt att erbjuda medlemmar i Locost Sweden 10% rabatt på svetsarna också om det kan vara av intresse.

Det går givetvis bra att komma och provsvetsa o se dom om intresse finnes...

Ha en bra dag

Link to comment
Share on other sites

Jag har för närvarande endast AC/DC tig på 315 A med Pulsfunktion, vattenkylt handtag etc på lager för omgående leverans (förutom dom 2 andre maskinerna som är DC svetsarpå 160A resp DC/Plasma på 120A TIG samt 30A Plasma i en och samma maskin), . Min tanke var att ordna ev "gruppköp" på dom mindre AC/DC svetsarna också. Finns från 160A och upp till 315A.

Du är välkommen att prova (vi får göra det hos en polare eftersom vi bygger om elen i garaget...)

Hör av dig om det kan vara intressant.

Gabbe

Link to comment
Share on other sites

Nån svetsare sa att det går att svetsa tjockare aluminium med en DC skraptig om man vänder polariteten men jag har inte testat.

Det ska tydligen bryta oxidskiktet.

Jag gjorde det av misstag en gång med vanligt bonnjärn men då smälte bara wolframelektroden.

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde det av misstag en gång med vanligt bonnjärn men då smälte bara wolframelektroden.

Det är precis vad som händer när du svetsar aluminium också.

Det optimala för oxiduppbrytningen är just att vända polariteten eftersom man då "blästrar" bort oxiden med argonjonerna samtidigt som elektronerna går från aluminiumet mot elektroden (och bryter upp oxiden), och det är det senare som gör att elektroden smälter. En kompromiss man då gör är att köra med AC så att man periodvis "blästrar" bort oxiden och däremellan kyler elektroden.

/ Dennis

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jag har för närvarande endast AC/DC tig på 315 A med Pulsfunktion, vattenkylt handtag etc på lager för omgående leverans (förutom dom 2 andre maskinerna som är DC svetsarpå 160A resp DC/Plasma på 120A TIG samt 30A Plasma i en och samma maskin), . Min tanke var att ordna ev "gruppköp" på dom mindre AC/DC svetsarna också. Finns från 160A och upp till 315A.

Du är välkommen att prova (vi får göra det hos en polare eftersom vi bygger om elen i garaget...)

Hör av dig om det kan vara intressant.

Gabbe

vad kommer en mindre ac tig typ 160-180A hamna i för prisklass. Var är dom tillverkade...

Link to comment
Share on other sites

vad kommer en mindre ac tig typ 160-180A hamna i för prisklass. Var är dom tillverkade...

160A AC/DC kommer jag bara att ta hem på beatällning - pris cirka 6800:- och 200A AC/DCmed puls hamnar på cirka 9800:-. Priserna är inklusive moms fritt vårt lager. Tillverkade i asien av en mycket god kvalitet - välkommen att testa hos en av mina kunder om du vill (315A AC/DC, vattenkyld, mm)

Link to comment
Share on other sites

hur trjockt gods kan man svetsa i med en 200A i alu?

Det jag undrar över är hur det är med "

reservdelar" till den så som munstycken slangpaket etc.. kommer ni att ha sånt hemma?

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Det jag undrar över är hur det är med "

reservdelar" till den så som munstycken slangpaket etc.. kommer ni att ha sånt hemma?

Jag har med en fråga som är i lite "negativ ton".

Det finns många "popup" företag nu som importerar från kina / asien.

De florerar ett tag sedan försvinner de spårlöst efter ett eller två år.

Om man letar reservdelar till en sådanhär svets, säg om 2½ år.....

Finns det då att få tag i ?

Är det någon "paralellimport" på dessa svetsar med flera olika grossister i landet?

En fråga värd att ställa.....

Link to comment
Share on other sites

160A AC/DC kommer jag bara att ta hem på beatällning - pris cirka 6800:- och 200A AC/DCmed puls hamnar på cirka 9800:-. Priserna är inklusive moms fritt vårt lager. Tillverkade i asien av en mycket god kvalitet - välkommen att testa hos en av mina kunder om du vill (315A AC/DC, vattenkyld, mm)

För det priset är vi intresserade om det blir gruppinköp!

Är också nyfiken på hur långt man kommer med 200A i aluminium?

Mvh

Fredrik o Anna

Edited by Sword
Link to comment
Share on other sites

Ursäkta dröjsmålet med svaret då jag haft lite mycket att göra sista tiden och inte "hängt" på forumet så mycket:

Jaha "arrowsmith" Härligt med negativa tongångar...

Jag har "bara" hållit på med import i 5 års tid nu och jag vet inte hur många referenser du vill ha...jag har också sett många "popupfirmor"BÅDE komma och gå vad det gäller dom produkterna jag importerar - framförallt Pocketbikes som jag fortfarande importerar - hur många "gruppimportörer" finns kvar idag efter 5 år?? Hur många lagerför i princip fullt sortiment reservdelar till dom?. Jag behandlar andra såsom jag själv vill bli behandlad - utan överdrift vill jag att mina kunder skall vara lika nöjda som jag själv och det har inte misslyckats hittills.

Så länge firman som tillverkas dessa finns kvar - vilket dom har gjort i många år nu - kan jag givetvis köpa reservdelar till dessa.

Så fort det talas om "Kina" så tror många det är lika med skräp...kasta då din Ericsson för den är mest troligt Kina tillverkad den också för att bara ta ett litet exempel. Det är köparen som avgör hur produkten tillverkas och vilka kvalitetskrav den skall uppfylla - vilket är svårare att få gjort i bakåtsträvarnas förlovade land.

Nog om detta - gruppköp kan ordnas om intresse finnes, priser kan den få som är intresserad - andra kan fortsätta att MIG:a

Samtliga slitdelar såsom munstycket, gashylsan etc är standarddelar som du kan få var som helst. Hela slangpaketet kan jag givetvis också ta hem – vid behov om du skulle trassla in det i hjulet när du backar ut ur garaget. TIG-elektroder i Rött, Grönt och Grått finns hos oss för omgående leveranser till priser under Biltemas…

Link to comment
Share on other sites

Hej du Gabbes !

Jag tycker frågan om reservdelar är helt relevant när det gäller alla nya saker jag investerar i så även svetsar och maskiner.

Paralellerna du drar till Pocketbikes förstår jag eftersom det har varit ännu vanligare än importörer av verkstadsutrustning, men det är av den anledningen förmodligen enklare att hitta reservdelar till dom än en kinesisk TIG svets under överskådlig framtid.

Känner du att du vill "name-droppa" alla dina referenser är det ditt val men det var inte min fråga.

Har du importerat dessa TIG svetsar från kina i 5 år så borde du ha en lång lista vid detta laget. Jag antar att det är svetsarna du syftar på eftersom det är det som frågan här gällde.

Jag är inte helt ointresserad av att köpa en TIG att ha hemma ny eller begagnad någonstans ifrån och ser dej som ett alternativ bland andra. Jag tolkar ditt svar som att du har reservdelar på hyllan till svetsarna och det känns ju isåfall tryggt att veta den dag det behövs, vare sej jag "snurrat upp slangpaketet runt bilhjulet innan jag backar ut" eller ej.

-Nej, jag har inte förutfattade meningar om allt som producerats i Kina. Men jag HAR slängt min Ericsson för att joystick knappen gick sönder på den som på de flesta andra Ericsson telefoner.

"bakåtsträvarnas förlovade land" , är det Sverige du syftar på då eller ?

Link to comment
Share on other sites

160A AC/DC kommer jag bara att ta hem på beatällning - pris cirka 6800:- och 200A AC/DCmed puls hamnar på cirka 9800:-. Priserna är inklusive moms fritt vårt lager. Tillverkade i asien av en mycket god kvalitet - välkommen att testa hos en av mina kunder om du vill (315A AC/DC, vattenkyld, mm)

200A svetsen är det vattenkylning och möjlighet till pedal till den med?

Och novis som en annan är vad gäller TIG, 200A hurpass tjockt gods (alu) duger den till med bibehållen kvalitet på svetsarna.

Link to comment
Share on other sites

160A AC/DC kommer jag bara att ta hem på beatällning - pris cirka 6800:- och 200A AC/DCmed puls hamnar på cirka 9800:-. Priserna är inklusive moms fritt vårt lager. Tillverkade i asien av en mycket god kvalitet - välkommen att testa hos en av mina kunder om du vill (315A AC/DC, vattenkyld, mm)

Liten undran bara. 200A, är det på 1 eller 3-fas?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha sett en del formsprutningsverktyg producerat i Kina kan man konstatera att när arbetstimmarär billigt så behöver man inte vara så noga. det går ju att göra om. Jag är inte så imponerad. Europeiska verktyg från Estland, Portugal eller Italen är av en mer hållbar kvalitet.

Jag är intresserad av att köpa svets....

Link to comment
Share on other sites

Hallå!! Mrsvetsare här som är ganska så duktig inom svetsning

Om ni/du skall köpa en BRA svets köp en gammal hederlig svets typ Hobart,Miller som har en kopparkärna isig inte dessa jävla kretskort som pajar då och då och ej ger ut så pass fin och härlig låga som en gammal svets gör

Inget går upp emot detta lovar jag er! :D

ps köp på blocket,gula tidningen ovs

Link to comment
Share on other sites

Hallå!! Mrsvetsare här som är ganska så duktig inom svetsning

Om ni/du skall köpa en BRA svets köp en gammal hederlig svets typ Hobart,Miller som har en kopparkärna isig inte dessa jävla kretskort som pajar då och då och ej ger ut så pass fin och härlig låga som en gammal svets gör

Inget går upp emot detta lovar jag er! :D

ps köp på blocket,gula tidningen ovs

Problemet med dessa brukar vara att de kräver 64A säkring... Hade man det så kan man fynda på blocket... Nu är ju läget 20A i stolpen och inget tre-fas uttag.

Link to comment
Share on other sites

Nä men det finns ju mindre varianter av gammla svetsar som ej behöver så mkt power

Finns en Hobbart eller miller av nåt slag och skicka in en bild eller info på den så skall jag säga om den är okej

ps bara namnet Hobbart eller Miller ovs av dom lite äldre namnen som varit med ett tag håller vad dom lovar, samt pajar ej som dagens jävla skitsvetsar

bara en liten nackdel med dom är att dom är lite större i modellen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...