Thomas Posted May 1, 2006 Share Posted May 1, 2006 jag har en tanke om bromsreducering. har någon provat att ta ett helt bromssystem från donatorbil, och använt original bromsreducering? och vad är erfarenheten av det? eller är det så att en seven har mer procentuell vikt bak så man ska lägga på mer bromsverkan än donatorbilen? genom en eftermarknads justerbar regulator. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted May 2, 2006 Share Posted May 2, 2006 Precis, bromsbalansen hänger ihop med viktfördelningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 2, 2006 Share Posted May 2, 2006 Det är inte helt ovanligt att man tar alltihop från exempelvis Sierra. Eftersom den har en retardationskännande reduceringsventil kan det funka riktigt bra, man kan också justera hur reduceringen verkar genom att ändra vinkeln på själva reduceringsventilen också. Säkrast är förstås att ha en manuellt justerbar reducering, i någon form. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mrlynx Posted May 2, 2006 Share Posted May 2, 2006 Hur fungerar det med volvo 140 reducerventiler för jag har för mig att dom är justerbara. jag har ett par som skulle behöva rengöring men jag har inte tittat närmare på dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted May 2, 2006 Share Posted May 2, 2006 Han som besiktade min bil (SFRO) rekomenderade dylika skule funka bra sade han. Michael w Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarl Posted May 2, 2006 Share Posted May 2, 2006 jag har en tanke om bromsreducering. har någon provat att ta ett helt bromssystem från donatorbil, och använt original bromsreducering? och vad är erfarenheten av det? eller är det så att en seven har mer procentuell vikt bak så man ska lägga på mer bromsverkan än donatorbilen? genom en eftermarknads justerbar regulator. Jag har gjort som Gustav beskriver här. Alltså tagit Sierrans retardations-styrda reducerare och monterade den så att den lätt går att vinkla. Bara att prova sig fram så balansen blir bra mellan fram och bakbroms. Horisontellt monterad reducerare = maximal bromsverkan bak, vertikalt placerad = minimal broms bak. Min lutar ca. 30 grader vilket blev bra på den viktfördelning jag har. Jarl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 2, 2006 Author Share Posted May 2, 2006 Jag tackar för alla goda svar. tar nog en från summit som jag har liggande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.