Jump to content

Bromsreducering


Thomas

Recommended Posts

jag har en tanke om bromsreducering. har någon provat att ta ett helt bromssystem från donatorbil, och använt original bromsreducering? och vad är erfarenheten av det? eller är det så att en seven har mer procentuell vikt bak så man ska lägga på mer bromsverkan än donatorbilen? genom en eftermarknads justerbar regulator.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte helt ovanligt att man tar alltihop från exempelvis Sierra. Eftersom den har en retardationskännande reduceringsventil kan det funka riktigt bra, man kan också justera hur reduceringen verkar genom att ändra vinkeln på själva reduceringsventilen också.

Säkrast är förstås att ha en manuellt justerbar reducering, i någon form.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hur fungerar det med volvo 140 reducerventiler för jag har för mig att dom är justerbara.

jag har ett par som skulle behöva rengöring men jag har inte tittat närmare på dom.

Link to comment
Share on other sites

jag har en tanke om bromsreducering. har någon provat att ta ett helt bromssystem från donatorbil, och använt original bromsreducering? och vad är erfarenheten av det? eller är det så att en seven har mer procentuell vikt bak så man ska lägga på mer bromsverkan än donatorbilen? genom en eftermarknads justerbar regulator.

Jag har gjort som Gustav beskriver här. Alltså tagit Sierrans retardations-styrda reducerare och monterade den så att den lätt går att vinkla. Bara att prova sig fram så balansen blir bra mellan fram och bakbroms. Horisontellt monterad reducerare = maximal bromsverkan bak, vertikalt placerad = minimal broms bak. Min lutar ca. 30 grader vilket blev bra på den viktfördelning jag har.

Jarl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...