Jump to content

Pulse-air sytemet Ford


Recommended Posts

Då var det dags för mig att visa min okunnighet med insprutningsmotorer.

Jag har en Pinto 2.0i med katalysator som jag tänkte behålla. Frågan är om pulse-air systemet måste finnas?

Det skulle underlätta mycket vid bygget av avgassystemet om man kunde ta bort de där "grejerna" som sitter på avgassystemet.

Eftersom jag är värdelös på att förklara så har jag bifogat en bild på grejerna :rolleyes:

post-4-1075385253.jpg

Link to comment
Share on other sites

Puls air systemet har två funktioner på bilar med katalysator. Båda har med avgasrening att göra.

På bilar utan katalysator används luften för efterförbränning av avgaserna. Resulterar i mindre utsläpp.

På bilar med katalysator används luften för efterförbränning av avgaserna men även för att "tända" kat:en. Syret gör att kat:en blir varm snabbt och genast sätter igång med att rena avgaserna. På många bilar stängs puls air systemet av när motorn blivit varm.

Tar man bort puls air systemet bör man ha en genomvarm motor (med kat) innan man besiktar ;)

Link to comment
Share on other sites

Bygger med samma spis.Talade med en anställd på bilprovningen,som sa att det skall vara på när jag besiktigade bilen,då det hör till avgasreningen.Men i samma andetag sa han att det går ju att ta bort när du kommer hem.Jag skall ha ett besiktnings-system och ett "RIKTIGT 4-1 SYSTEM".

mvh pixbo

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på att det är tillåtet att själv bygga om en gammal förgasarmotor så den blir miljögodkänd så kan det väll inte finnas några krav på puls-air om bara avgasvärderna är okay? På ett amatörbyggt fordon då förstås, på en vanlig bil gäller ju andra regler.

Link to comment
Share on other sites

Själv grajen med avgasreningensbestämelerna är väl bara att man ska ligga under gränsvärderana eller?

Om man nu skulle klara värderna utan katt och allt som har med avgasreningen att göra så är det väl bra så? eller är det så att man MÅSTE ha en katt för att komma igenom utan att betala miljöavgift?

Link to comment
Share on other sites

Pixbo:

Det vore ju mystiskt om man skulle vara tvungen att ha det kvar. Det har ju sagts att bara man har avgasrening med katalysator och lambdasond plus kolkanister till bränslepåfyllningen så ska det vara grönt? Då ska det ju räcka med det även moderna motorer kan ha ännu mer avancerade saker för sig. Om inte skulle det ju innebära att det är annorlunda regler om man moderniserar en gammal motor än om man använder en nyare, typ att "om motorn i orginalutförande är avgasrenad så får ingenting på motorn, eller tillhörande kringutrustning, som har med avgasreningen att göra, avlägsnas eller ändras".

Jag tror inte de skulle sakna de bitarna om man rullade in på besiktningen utan dem. Det var bara för att du frågade de sade så, för att de inte visste precis vad som behövs. Med det är var jag tror det...

Bara helt appropå. Kan man besikta med dieselmotor utan att betala miljöavgift? Eller om man kör på metanol? Eller naturgas? Eller... :)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Okej, vi tar det här med avgasrening för amatörbyggen igen (det är lite bökigt att lära sig). Om jag börjar med att klippa in texten från SNFS 1992:12:

3.5.1 För att en bil som konstruerats och byggts av enskild person för eget bruk (amatörbyggd bil) skall medges undantag från grundreglerna i dessa bestämmelser är en grundförutsättning att den kan inrymmas i klassificering som amatörbyggt fordon i Vägverkets regler för amatörbyggda och ombyggda fordon (VVFS 1994:5). Därvid gäller att bilen skall godkännas vid registreringsbesiktning med stöd av enbart de generella undantagen i denna VVFS.

En amatörbyggd bil är godtagbar om kraven i 2.1 (sluten vevhusventilation) och 2.2 (max 4,5% CO), oaktat årsmodell, respektive 2.4 (Utrustning väsentlig från emissionssynpunkt skall vara i funktionsdugligt skick) och 2.5 (om köldstartanordning för dieselmotor) i dessa bestämmelser uppfylls. En dispensavgift enligt punkten 4 skall betalas. SNFS 1996:12

3.5.2 En bil enligt 3.5.1 kan som alternativ till att erlägga en dispensavgift godkännas enligt något av alternativen a eller b. Dispensavgift skall inte betalas i dessa fall.

a. Bilen omfattas av "intyg om jämförande undersökning" eller "protokoll från särskild kontroll" enligt 3.7 (avgascertifierad motor).

b. Vid bensindrift; Bilen är försedd med reglerat trevägskatalysatorsystem och denna utrustning bedöms vara i funktionsdugligt skick. Bilen skall uppfylla kraven i 2.7 (sluten vevhusvent) och 2.9 (utsläppsgränser för kattade bilar). SNFS 1996:12

Det som är i rött är mina kommentarer för att förtydliga.

Alltså, det finns inget som säger att en motor enligt b måste vara i originalskick från en bil, utan bara att den ska ha reglerat trevägskatalysatorsystem. Detta definieras som;

1.11 "Reglerat trevägskatalysatorsystem" betyder avgasrening som bygger på principen med katalysator, syresensor och styrenhet med en återkopplad reglering av bränsle/luftblandningen samt en särskild anordning, kolkanister, för begränsning av utsläpp av bränsleångor. NFS 1999:10

Det betyder att det inte ska vara några problem att ta bort pulsairsystemet på en Sierramotor som används i ett amatörbygge, bara man klarar utsläppskraven.

/Gustaf Ulander, SFRO

Link to comment
Share on other sites

Tur att detta forum finns.Jag blev lurad av besiktningsmannen.Han ville nog komma undan så lätt som möjligt.Jag kommer att slänga mitt grenrör direkt.Skiten väger ju bly dessutom.

Tack allihop för att ni fick mig till insikt.

mvh pixbo

Link to comment
Share on other sites

- PINTO :

Detta svaret här nedan fick jag vid kontakt med naturvårdsverket.

Här nämns även tankförstrypning.

Om jag fattat rätt så handlar det om ett "hinder" i påfyllningsröret så du inte kan få i

handtaget från en blyad bensinpump.

om detta stämmer så borde väl inte det vara ett krav längre eftersom det inte

finns blyad handelsbensin att tillgå?

är det därför du inte har det med i din text tidigare i denna tråden kanske?

kan du även redogöra för vad co & hc utsläppsgränserna för kattade bilar är vore det bra.

16 januari 2003

Hej Håkan,

För att slippa erlägga 7000:- som dispensen kostar, har du två möjligheter:

1. Motorn du monterar i bilen är avgasgodkänd enligt de senare kraven och

att tillverkaren/generalagenten intygar att den överensstämmer med

avgasgodkänt utförande.

2. Den motor du lägger i är försedd med styrt trevägskatalysatorsystem, dvs.

trevägskatalysator, syresensor, kolkanister, styrbox för motorelektroniken,

tankförstrypning. Med denna motor behöver man inte ha något intyg på

avgasgodkänt utförande.

Tänk på effekten kontra vikten.

Tommy Moodh på Bilprovningens huvudkontor kan allt som är värt att veta om

amatör/ombyggda bilar.

Hälsar

Mats Ericsson

Implementation and Enforcement Department

Swedish Environment Protection Agency

SE-106 48 Stockholm

Phone+46 8 698 10 00

Fax +46 8 698 12 22

mats.ericsson@naturvardsverket.se

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...