Jump to content

Spindlar och drivaxlar


SteQve

Recommended Posts

Gokväll alla mekande människor!

Två snabba frågor:

1. Vart finner jag spindelleder (wheel hubs) i alu med fem bultar? Bilar? Butiker?

2. Om jag i dagsläget inte vet vilken växellåda som kommer användas, spelar valet av hub någon roll? Eller kan man beställa drivaxlar med olika typer av anslutningar och längder? Dvs om växellåda och nav inte är från samma bil, kan man då skaffa en drivaxel i efterhand? I mitt fall är växellådan inte känd, inte hjulnavet och inte heller avståndet mellan dem...ganska många obekanta :) så jag hoppas på att det går att lösa!

Jag ska snart presentera mitt bygge :) har haft en preliminär SFRO besiktning, så nu vet jag att jag är på rätt väg med mitt hemmbygge. Inte en Locost men hoppas jag får ställa frågor här. Jag är ju trots allt betalande medlem :prop:

Link to comment
Share on other sites

Välkommen, självklartr är alla välkommna oavsett vad fgör bil de bygger...

1. hjulspindlar (hubbar) i aluminium, för drivande hjul, är nog inte så vanliga, förmodar att du skall ha dem bak.

Den enda bil jag vet om som har spindlar i aluminium är Citroen CX, annars så kanske inte aluminiumet är det viktigaste....

Sen så kan man ju förendra bultmönster ganska enkelt, så hurvida navet är fembultat initialt är kanske inte det viktigaste.

2. Självklart kan du beställa de drivaxlar du vill ha, men det blir inte helt billigt, kanske är lämpligare att välga hjulnav utifrån drivaxlar och växellåda, och ibland så kan man få de mest oväntade delar att passa ihop, så det som initialt ser besvärligt ut kanske inte är ett stort problem i slutändan.

Självklart går allt att lösa, det är bara en fråga om tid och pengar, eller att välga en enklare lösning.

Link to comment
Share on other sites

Välkommen, självklartr är alla välkommna oavsett vad fgör bil de bygger...

1. hjulspindlar (hubbar) i aluminium, för drivande hjul, är nog inte så vanliga, förmodar att du skall ha dem bak.

Den enda bil jag vet om som har spindlar i aluminium är Citroen CX, annars så kanske inte aluminiumet är det viktigaste....

Sen så kan man ju förendra bultmönster ganska enkelt, så hurvida navet är fembultat initialt är kanske inte det viktigaste.

2. Självklart kan du beställa de drivaxlar du vill ha, men det blir inte helt billigt, kanske är lämpligare att välga hjulnav utifrån drivaxlar och växellåda, och ibland så kan man få de mest oväntade delar att passa ihop, så det som initialt ser besvärligt ut kanske inte är ett stort problem i slutändan.

Självklart går allt att lösa, det är bara en fråga om tid och pengar, eller att välga en enklare lösning.

Intressant, Citroen CX...det är dags att besöka en återförsäljare för att kunna kika på delarna. Alu är av största vikt, att bilen byggs i "rostfria" material kommer visa sig så småningom...

Link to comment
Share on other sites

Skall du ha reservdelar av det slaget till en Citroen CX tror jag du får uppsöka någon av de eldsjälar som tagit till sin livsuppgift att fylla gårdsplanen (och diverse lador och andra utrymmen hos grannar och bekanta) med gammla citroendelar, citroen Cx hör numera till en av de modeller som sällan kommer in på skroten, de blir reservdelar till sina kumpaner.

Link to comment
Share on other sites

Jag har även hört rykten om att saab skall ha spindlar i alu....någon som kan bekräfta? modell?

Jag har mailat återförsäljaren i sollentuna för att få reda på om de kan ta hem sådana som reservdelar...och vad det skulle kunna tänkas kosta

Link to comment
Share on other sites

Jag har även hört rykten om att saab skall ha spindlar i alu....någon som kan bekräfta? modell?

Jag har mailat återförsäljaren i sollentuna för att få reda på om de kan ta hem sådana som reservdelar...och vad det skulle kunna tänkas kosta

OG 900/99 hade spindlar i stål.

Både för och efter -88:års modell.

Link to comment
Share on other sites

OG 900/99 hade spindlar i stål.

Både för och efter -88:års modell.

Kolla med Friberg http://sonett7.net/

Han tror jag kör med 9-3 spindlar i aluminium.

varför är det så viktigt med aluminium i spindeln? då det inte är säkert att den är lättast.

Edited by Mrlynx
Link to comment
Share on other sites

Kolla med Friberg

Han tror jag kör med 9-3 spindlar i aluminium.

varför är det så viktigt med aluminium i spindeln? då det inte är säkert att den är lättast.

Det är "rostfritt"...ett genomgående tema i mitt bygge.

Link to comment
Share on other sites

Kolla med Friberg http://sonett7.net/

Han tror jag kör med 9-3 spindlar i aluminium.

varför är det så viktigt med aluminium i spindeln? då det inte är säkert att den är lättast.

Svaret är - kontakta Lupus - han kör med Saab 9-3 Sportsedan-spindlar.

Själv nöjer jag mig med silvermålade Sierra-spindlar... ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej!Om du menar lagerhus och nav,så skiljer det på att Scorpion har skivor och de flesta Sierror har trummor.Drivaxlarna är olika.Om lagerhuset skiljer är jag lite osäker på,men Scorpion är ju tyngre.

Du kan ta bort drivaxlarna utan att ta bort navet på Scorpan.Kan vara bra.

mvh pixbo

Link to comment
Share on other sites

Ok. Men en scorpio diff skulle passa mot sierra drivaxlar och spindlar antar jag...

Man måste ju börja någonstans med samlandet och nu när jag har motorn tänkte jag skaffa en diff...utan att för den delen låsa mig till ett smalt utbud av axlar och spindlar...

Link to comment
Share on other sites

Det går att kombinera Scorpio diff och Sierra drivaxlar på olika sätt, men enklast är att använda samma "kedja" drivaxlar/diff/lagerhus, och bara byta axelflänsen för att få det bultmönster man vill ha. Sierra/Scorpio axelfläns är utbytbar, nämligen.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Det går att kombinera Scorpio diff och Sierra drivaxlar på olika sätt, men enklast är att använda samma "kedja" drivaxlar/diff/lagerhus, och bara byta axelflänsen för att få det bultmönster man vill ha. Sierra/Scorpio axelfläns är utbytbar, nämligen.

/Gustaf

Tack för detta tips, hade också samma dilemma!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag är nu i läge att ställa en mer specifik fråga. Beställde mitt kit med bakre uprights anpassade för skivbromsar men har nu fått nys om en komplett Sierra donator för billig summa. Någon som vet hur illa det passar med trummor monterade på uprights för skivor? Jag har köpt uprights från MK.

Herr Wänström berättade att någon har gjort precis så, trummor på MK uprights för skivor och det fungerade men oklart efter hur mycket modifierande. En enkel lösning, men också en dyrare, är att beställa ett nytt set uprights till från England...

Edited by Fredrik i Trollhättan
Link to comment
Share on other sites

jag tror det funkar alldeles utmärkt med trummor på uprights för skivor,(helt ovetenskapligt bevisat). Minns att jag kollade upp det innnan jag beställde mitt kit och det som var skillnaden var att skivhubbarna var fasade på ett ställe. Detta för att man skulle komma åt bulten till bromsoken. borde gå att söka upp bilder på www.locostbuilders.co.uk på skiv resp truminstallation.

/ Jonte

Link to comment
Share on other sites

Sökt lite på locostbuilders men sidan är lite seg just nu...

Bifogar en bild på en liggande upright:

post-664-1155154870.jpg

Är det urkapningen nere till höger på bilden du menar som är anpassnnigen till skivbromsar? Den ser ut att vara efterbearbetad just där...

Link to comment
Share on other sites

Jepp, sådär ser mina skivbromsuprights ut.

för att vajern till handbromsen inte skall krocka med nedre bärarmen måste bromsoket konteras "kl 2". Ena bulten till detta kommer då vara omöjlig att skruva i (görs bakifrån) om inte avfasningen hade funnits.

Jag kör med "hubbar" från en trumbromssierra men skall montera skivor mha en adapter (se pdf).

bromsadapter2.pdf

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nästan våga svära på att det borde fungera att montera trummor på "skivbroms-upright"... problemet är snarare tvärt om dvs att montera skivbroms på en "trumbroms-upright". På trumbromsarna bygger bromsarna inget in mot diffen medan med skivbromsar så kommer själva bromsoket att behöva den urgröpning du visar på bilden.

Link to comment
Share on other sites

Så här ser min bakhjulsupphängning (nästan) ut..

Har svetsat på en förstärkning på ovansidan mellan plåtarna till stötdämparen.

Ursprungligen var det trummor men de var i så dåligt skick på donatorn så jag gjorde en adapter liknande ovan i 8mm plåt.

OBS!! ser att oket sitter felmonterat på bilden handbromswiren ska gå ut på undersidan för annars går det inte att lufta oket..

Bild 2 är alla delar av oket innan montering, är dock version 1 innan jag gjorde bromsoksadaptern..

post-19-1155193554.jpeg

post-19-1155193746.jpeg

Edited by svante
Link to comment
Share on other sites

Hittade en tråd om detta på locostbuilders: Här

Av bilderna att döma så får du ju kolla var på baksidan av trumman som handbromsvajer och bromsrör kommer ut. Därefter kolla om det är "fritt" på motsvarande plats på skivbromsuprightsen. Är det det så är det ju ok!

Visste faktiskt inte heller hur ett sierranav såg ut när jag beställde mitt kit, å inte när jag köpte min donatorsierra med trummor heller... :D

Ett annat alternativ skulle kunna vara att maila till mk och fråga dom om det går. Dom borde ju kunna!

mvh / Jhonatan

edit: blandade ihop skivor och trummor på ett ställe

Edited by JonteN
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...