Marcus a Posted January 28, 2004 Share Posted January 28, 2004 Hallå! Hur hög och vilken radie på hörnorna ska man göra sektionen som sitter mellan motorhuven och sittbrunnen.(Kan inte komma på någon passande namn:)...) Allså hela en delen där alla mätare och ratten sitter i, någon som förstår vad jag menar? Undrar mest för radien på kanterna, undrar isf höjden också:) någon som vet eller har en ritning? Mvh Marcus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted January 28, 2004 Share Posted January 28, 2004 Efter tycke och smak ;) Scuttle brukar den kallas på engelska och den brukar vara i höjd med bakramen där en ev. störtbåge brukar vara infäst. Brukar vara en bra utgångshöj att börja på, radien får du nog bestämma själv. Caper :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted January 28, 2004 Share Posted January 28, 2004 Hej! Jag är, mentalt än så länge, också inne i scuttle-byggandet. Har någon hittat på en bra metod för att åstadkomma falsen som huven ligger an mot? Ett tips oavsett höjd på scuttlen är att inte bara runda hörnen utan försöka göra en svag välvning över hela. Personligen tycker jag det är snyggare och minskar "lådutseendet" något, men mer komplicerat blir det säker. Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted January 28, 2004 Share Posted January 28, 2004 jag har tillverkat ett valsverktyg för att lätt kunna forma det eller de rören. Det blir lätt att få en jämn fin form på dem då. Kan göra fina rör åt er för typ en tre-hundring +moms. ( för båda) Bara att svetsa fast. Mj Hästkraft 073-1816475 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted January 28, 2004 Share Posted January 28, 2004 Hej!Jag är, mentalt än så länge, också inne i scuttle-byggandet. Har någon hittat på en bra metod för att åstadkomma falsen som huven ligger an mot? Ett tips oavsett höjd på scuttlen är att inte bara runda hörnen utan försöka göra en svag välvning över hela. Personligen tycker jag det är snyggare och minskar "lådutseendet" något, men mer komplicerat blir det säker. Bengt Falsen kan man göra i en falsmaskin! Det är på plåtkanten du menar va? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 28, 2004 Share Posted January 28, 2004 Man ska nog göra scuttlen med lite lite böj på så den är något högre på mitten än ute vid kanterna av bilen. Annars så är det nog inte så lätt att få alu.svepet som ska ligga över från sida till sida att vara spänt och fint över hela bredden. Kan nog bli lite "sjögång" på mitten annars kanske.... Är det någon som har ett bra tips på hur man fäster alusvepet i "Brandväggen" då? Falsen kan ju bli knepig på svepet att få snygg men hur gör man en snygg fastsättning av alu svepet i den Brandväggen/torpedplåten som blir i scuttlens framkant mot motorrummet? Och hur gör man scuttle svepets avslutning mot karossens sidoplåt på bilens sida mitt för röret som instrumentbrädan är fäst i? bifogar förklarande bild så är det kanske lättare att förstå vad jag menar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted January 28, 2004 Share Posted January 28, 2004 Ett bra tips är att mäta vilken höjd noskonen har och sen göra den ett par cm högre ex. Min noskon är 240mm hög och min bakkant in mot kupén är ca 300mm hög. Jag vill inte ha för hög bula ovanpå motorn... Min långa radie är ca 2000mm och hörnorna 100mm (hoppas du förstod) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted January 28, 2004 Share Posted January 28, 2004 Jag löste detta på ett lite annat sätt.. min huv går helt enkelt hela vägen till instrumentpanelen. Så då slapp jag att göra någon scuttle. Nackdelen är dock att det blir lite svårt med ruta. Men med ingen ruta, inga torkare och inga spolarmunstycken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted January 29, 2004 Author Share Posted January 29, 2004 Många bra svar:) Självklart så ska jag ju göra så som jag vill ha det, men tänkte bara på något cirka mått som man kunde gå efter... Eftersom jag ska göra motorhuv och nos själv så bli det nog bra att köra samma höjd på scuttlen som höjden då fästet för störtbågen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted January 29, 2004 Share Posted January 29, 2004 Är det någon som har ett bra tips på hur man fäster alusvepet i "Brandväggen" då?Falsen kan ju bli knepig på svepet att få snygg men hur gör man en snygg fastsättning av alu svepet i den Brandväggen/torpedplåten som blir i scuttlens framkant mot motorrummet? Och hur gör man scuttle svepets avslutning mot karossens sidoplåt på bilens sida mitt för röret som instrumentbrädan är fäst i? ja tog lite bilder på detta när jag var i garaget... hoppas dom hjälper dig... ( annars får du säga till vad du vill ha bild på så fotar lite mer... ) http://www.wide-network.com/budda/bilder/2...9-nerplockning/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted February 11, 2004 Share Posted February 11, 2004 Jag är också inne i scuttle-byggandet! :unsure: Vore tacksam för alla bilder och tips om ett scuttle bygge i aluminium! :P Speciellt vid falsningen och under mot torpedväggen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted February 16, 2004 Share Posted February 16, 2004 Man ska nog göra scuttlen med lite lite böj på så den är något högrepå mitten än ute vid kanterna av bilen. Annars så är det nog inte så lätt att få alu.svepet som ska ligga över från sida till sida att vara spänt och fint över hela bredden. Kan nog bli lite "sjögång" på mitten annars kanske.... Är det någon som har ett bra tips på hur man fäster alusvepet i "Brandväggen" då? Falsen kan ju bli knepig på svepet att få snygg men hur gör man en snygg fastsättning av alu svepet i den Brandväggen/torpedplåten som blir i scuttlens framkant mot motorrummet? Och hur gör man scuttle svepets avslutning mot karossens sidoplåt på bilens sida mitt för röret som instrumentbrädan är fäst i? bifogar förklarande bild så är det kanske lättare att förstå vad jag menar Är det något sådant du tänkt dig.....? Du kan i ditt fall kanske tigsvetsa strängar vid A eller B Gjorde om min ritning så att den passade ditt foto! Nu vet jag inte om det är så här du tänkt dig ,,,, :unsure: men det är ingen skada skedd om jag lägger upp bilden till dig! scuttle.cdr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted February 16, 2004 Share Posted February 16, 2004 Man ska nog göra scuttlen med lite lite böj på så den är något högrepå mitten än ute vid kanterna av bilen. Annars så är det nog inte så lätt att få alu.svepet som ska ligga över från sida till sida att vara spänt och fint över hela bredden. Kan nog bli lite "sjögång" på mitten annars kanske.... Är det någon som har ett bra tips på hur man fäster alusvepet i "Brandväggen" då? Falsen kan ju bli knepig på svepet att få snygg men hur gör man en snygg fastsättning av alu svepet i den Brandväggen/torpedplåten som blir i scuttlens framkant mot motorrummet? Och hur gör man scuttle svepets avslutning mot karossens sidoplåt på bilens sida mitt för röret som instrumentbrädan är fäst i? bifogar förklarande bild så är det kanske lättare att förstå vad jag menar Är det något sådant du tänkt dig.....? Du kan i ditt fall kanske tigsvetsa strängar vid A eller B Gjorde om min ritning så att den passade ditt foto! Nu vet jag inte om det är så här du tänkt dig ,,,, :unsure: men det är ingen skada skedd om jag lägger upp bilden till dig! F-n... : angry: :blink: fel bild om det inte är någon som har CorelDraw...här kommer en ny! Gif .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.