Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Kan någon redogöra lite för SFRO:s avgifter? 3000 pix * 2 förefaller helt orimligt.

Jag måste ha missat något, vem är det som besiktigar; Herr ing. Professor doktor doktor Porsche eller?

Vad krävs för att bli besiktningsman för SFRO?

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Det är bara 3000 kr en gång väll? Tycker i alla fall att det är en helt klart rimlig summa för allt det arbete som sfro har gjort för att göra det åter tillåtet att bygga bilar själv i sverige. Timkostnaden för besiktningsmannen blir inte särskilt stor.

Link to comment
Share on other sites

8 timmar...du skojar, i så fall låter det rimligare med 3 papp.

Vad är det man kollar, hur stort protokoll resulterar en besiktning i?

Naturligtvis skall SFRO ha en eloge för att man kan bygga bilar i sverige men det är ju inte direkt uppmuntrande att riva av 2* 3000 i kontrollavgifter, tar den andra besiktningen också 8 timmar?

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Puuh :unsure:

1500 per besiktning kan jag leva med, 3 papp verkade som sagt lite saftigt.

Kanske blir ett bygge ändå.

Är det nån som funderat på att använda en gammal Volvo 360 som donator, tillräcklig motor(?) och en DeDion bakaxel.

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Visst får man plats med De Dionbakaxel! Caterham kör med detta och även GTS Tuning har tagit fram ett kit för detta ;)

Jag hade en kollega som tänkte bygga på 360-delar. Nu vet jag inte exakt hur stor växellådan är på dessa, men tänk på att eftersom den sitter bak så behövs nog lite större plats än i de vanliga ramarna. Dock skulle jag tro att viktfördelningen blir klart trevlig med lite mer vikt över bakhjulen - många snackar ju annars om att sjuorna brukar vara väldigt lätta i baken. (Drar mig till minnes en bild på en sjua som "råkar" spinna lite inför en körning på strippen :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Hej

SFROs besiktningsavgift är 3000:-, och den betalas vid byggbesiktningen (så slutbesiktningen är "gratis" om man vill se det så...).

Dessa 3000:- ska bland annat täcka vårt administrativa arbete (porton, blankettryck etc.), utbildning till oss besiktningsmän och de kostnader vi har i samband med att vi försöker få politiker (Näringsdepartementet i första hand) och tjänstemän (Vägverket, Naturvårdsverket och Bilprovningen) att förstå vår hobby. Det läggs ned mycket grundarbete där som inte syns så väl utåt.

Hälsningar

Gustaf Ulander, SFRO

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker nog att den avgiften är OK med tanke på att de faktiskt godkänner förgasare över huvud taget - de hade lika gärna kunnat tvärvägra eftersom det i övrigt är krav på att nya bilar skall vara katalysatorrenade...

Link to comment
Share on other sites

Vi håller på Gustav , 3000:- är en billig penning för oss som bygger en egen bil.

Tänk på vilket arbete som är nerlagt av SFRO en gång i tiden som resulterade i att vi idag kan bygga ett eget fordon som vi kan njuta av.

Jag förutsätter att SFRO fortsätter att göra ett bra jobb och jobbar vidare för våran hobby, vi tackar så mycket för allt jobb nerlagt, Gustav och hans likar.

Det är inte många länder i världen som har dom generösa regler som vi i detta avlånga land, så missbruka inte detta förtroende som vi kan glädjas åt.

ett lite inhopp av mig, Caper ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...