Borken Posted January 24, 2004 Posted January 24, 2004 Hej! Kan någon redogöra lite för SFRO:s avgifter? 3000 pix * 2 förefaller helt orimligt. Jag måste ha missat något, vem är det som besiktigar; Herr ing. Professor doktor doktor Porsche eller? Vad krävs för att bli besiktningsman för SFRO? H Borken Quote
Acke Posted January 24, 2004 Posted January 24, 2004 är inte riktigt säker, men jag har för mig att det tar ca: 8 timmar å göra besiktningen å då är timmpengen inte så stor... :unsure: Quote
Baalzamon Posted January 24, 2004 Posted January 24, 2004 Det är bara 3000 kr en gång väll? Tycker i alla fall att det är en helt klart rimlig summa för allt det arbete som sfro har gjort för att göra det åter tillåtet att bygga bilar själv i sverige. Timkostnaden för besiktningsmannen blir inte särskilt stor. Quote
Borken Posted January 24, 2004 Author Posted January 24, 2004 8 timmar...du skojar, i så fall låter det rimligare med 3 papp. Vad är det man kollar, hur stort protokoll resulterar en besiktning i? Naturligtvis skall SFRO ha en eloge för att man kan bygga bilar i sverige men det är ju inte direkt uppmuntrande att riva av 2* 3000 i kontrollavgifter, tar den andra besiktningen också 8 timmar? H Borken Quote
Marcus a Posted January 24, 2004 Posted January 24, 2004 Nee 8 timmar kan det väl inte ta heler... Det är ju nästan att man hinner göra en hel bil på det :) nästan iaf... Så jäkla mycket grejor att kolla på kan det ju inte vara. Synar dom varje svets? Quote
Jocke E Posted January 24, 2004 Posted January 24, 2004 Det är bara 3000:- för båda besiktningarna. Jag har gjort första, så se det som 1500:- för varje. Quote
Acke Posted January 24, 2004 Posted January 24, 2004 sorry.. 3-4 timmar .. kolla sista inlägget... http://monkeytoys.com/locostforum/index.ph...t=276&hl=timmar Quote
Borken Posted January 24, 2004 Author Posted January 24, 2004 Puuh :unsure: 1500 per besiktning kan jag leva med, 3 papp verkade som sagt lite saftigt. Kanske blir ett bygge ändå. Är det nån som funderat på att använda en gammal Volvo 360 som donator, tillräcklig motor(?) och en DeDion bakaxel. H Borken Quote
Acke Posted January 24, 2004 Posted January 24, 2004 Hmm.. frågan är om man får plats med DeDionaxel ??? Quote
Sonett7 Posted January 24, 2004 Posted January 24, 2004 Visst får man plats med De Dionbakaxel! Caterham kör med detta och även GTS Tuning har tagit fram ett kit för detta ;) Jag hade en kollega som tänkte bygga på 360-delar. Nu vet jag inte exakt hur stor växellådan är på dessa, men tänk på att eftersom den sitter bak så behövs nog lite större plats än i de vanliga ramarna. Dock skulle jag tro att viktfördelningen blir klart trevlig med lite mer vikt över bakhjulen - många snackar ju annars om att sjuorna brukar vara väldigt lätta i baken. (Drar mig till minnes en bild på en sjua som "råkar" spinna lite inför en körning på strippen :lol: ) Quote
therealpinto Posted January 26, 2004 Posted January 26, 2004 Hej SFROs besiktningsavgift är 3000:-, och den betalas vid byggbesiktningen (så slutbesiktningen är "gratis" om man vill se det så...). Dessa 3000:- ska bland annat täcka vårt administrativa arbete (porton, blankettryck etc.), utbildning till oss besiktningsmän och de kostnader vi har i samband med att vi försöker få politiker (Näringsdepartementet i första hand) och tjänstemän (Vägverket, Naturvårdsverket och Bilprovningen) att förstå vår hobby. Det läggs ned mycket grundarbete där som inte syns så väl utåt. Hälsningar Gustaf Ulander, SFRO Quote
SJUAN Posted January 26, 2004 Posted January 26, 2004 Ja 3000:- e väl ok det är väl dom 7000:- för att få köra med förgasare som (suger). Ja avgiften alltså. Quote
Sonett7 Posted January 26, 2004 Posted January 26, 2004 Jag tycker nog att den avgiften är OK med tanke på att de faktiskt godkänner förgasare över huvud taget - de hade lika gärna kunnat tvärvägra eftersom det i övrigt är krav på att nya bilar skall vara katalysatorrenade... Quote
Jörgen Posted January 26, 2004 Posted January 26, 2004 Vi håller på Gustav , 3000:- är en billig penning för oss som bygger en egen bil. Tänk på vilket arbete som är nerlagt av SFRO en gång i tiden som resulterade i att vi idag kan bygga ett eget fordon som vi kan njuta av. Jag förutsätter att SFRO fortsätter att göra ett bra jobb och jobbar vidare för våran hobby, vi tackar så mycket för allt jobb nerlagt, Gustav och hans likar. Det är inte många länder i världen som har dom generösa regler som vi i detta avlånga land, så missbruka inte detta förtroende som vi kan glädjas åt. ett lite inhopp av mig, Caper ;) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.