Janne Posted February 10, 2006 Share Posted February 10, 2006 Har funderat ett bra tag på att dra igång ett bygge och nu (har sagt det förut....) under våren kommer jag nog att börja. Men jag blir lite fundersam när jag räknar lite på vikt/effekt förhållandet... Enligt många trådar här så väger färdiga bilar runt 600kg (med bilmotor) detta ger (om jag räknar rätt) en maxeffekt på 90kw eller ~117hk. Men många verkar ha bra så mycket mer pulver i sina motorer, är 600kg glädjesiffror eller besiktar man med 20kg reservhjul, 35kg verktygslåda 70 liter soppa osv.... Jag är själv lite sugen på en alfa v6 på 192hk -> 990kg. Men även en "ordinär" motor på säg 150hk ger en vikt på 770kg Vad har ni för vikt/effekt på era (besiktade) bilar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted February 10, 2006 Share Posted February 10, 2006 Att vikta bilen vid besiktning är ju ett ganska vanligt knep skulle jag tro. Det står ju ingenstans hur mycket en domkraft får väga tex. Jag vet en som när han skulle regga sin T23:a så åkte överdelen på vekstadsvagnen , garagedomkraften som tar 2 ton samt ett vattenfyllt reservhjul i bilen . Verktyg och domkraft skall man ju ha med sig :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted February 10, 2006 Share Posted February 10, 2006 lite info jag sammlat på mig och räknat på..... KOM IHÅG att 1.5 kW per 10 kg är det som gäller för amatörbyggda fordon. vid 1.5 kw/10 kilo 710 kilo = 106,5 kw = 142,8 hkr 780 kilo = 117 kw = 156.8 hkr 810 kilo = 121,5 kw = 162.9 hkr Ex: tjänste vikt 710 kilo = driftklart skick (vatten olja förare m.m ) total vikt 820 kilo tjänstevikt + passagerare eller last Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted February 10, 2006 Share Posted February 10, 2006 Jag besiktigade min Locost med Opel 16v och 150hk (110 kw). Då krävdes en vikt på 734 kg. Eftersom det räknas på tjänstevikten så behövde jag "bara" ha 644 kg på vägningsintyget. Vid regbes lades sedan på 90kg för att få tjänstevikten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Posted February 13, 2006 Author Share Posted February 13, 2006 Jag besiktigade min Locost med Opel 16v och 150hk (110 kw). Då krävdes en vikt på 734 kg. Eftersom det räknas på tjänstevikten så behövde jag "bara" ha 644 kg på vägningsintyget. Vid regbes lades sedan på 90kg för att få tjänstevikten. Är 90kg nån schablon för förare+verktyg+nåt mer eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 14, 2006 Share Posted February 14, 2006 För Förare så har det alltid varit 70kg av schablon sedan ska denna ha bagage tror det var de där 20kilona. =90kg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted February 14, 2006 Share Posted February 14, 2006 å om man som jag väger 102 kilo så skiter de i det förmodar jag ?? de går bara efter sin lista ?? ( vilken normalsvensk väger 70 kilo i dagens läge ?? :blink: ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted February 15, 2006 Share Posted February 15, 2006 å om man som jag väger 102 kilo så skiter de i det förmodar jag ??de går bara efter sin lista ?? ( vilken normalsvensk väger 70 kilo i dagens läge ?? :blink: ) Visst är livet orättvist? :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 16, 2006 Share Posted February 16, 2006 Ser så ut men nu får du fan ge dig. :515: Sälj nu inte Dala´n för då får vi ingen spåns på montern i påsk !!! :stop: För du (ni) hinner knappast få ihop en ny kärra reggad och klar innan sommaren och du vet ju själv hur det blir när abstinensen sätter in :eclipsee_steering: ;) Fast... Hur många sköna penningar sade du till förmedlaren att du ville ha :wub: Tja en förare behgöver inte vara män..... även kvinnor kör bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badbeemerboy Posted June 8, 2006 Share Posted June 8, 2006 Vad skulle hända om man blir tagen eller man är med om en olycka och dom börjar forska i vikt/effekt förhållandena? Risken är väl att man ryker på allt då, fast det kanske inte var ens fel? Och det kan ju bli onödigt dyrt... För man vill ju ha runt 150hk och inte mer vikt än 600-700kg, om inte ännu mindre :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted June 8, 2006 Share Posted June 8, 2006 Vikten är väl inte så noga men om man toktrimmar eller byter ut motorn mot något extremt så får du stå för allt själv om det händer nåt, även den andre partens skador... och det blir dyrt. Min bil är ett breddat chassie (1200mm brett) men med irs, den är viktad till 640kg då hade jag inga verktyg eller reservhjul i bilen (inget hjul nu heller men väl en sprayburk). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted June 19, 2006 Share Posted June 19, 2006 (edited) Jag besiktigade min Locost med Opel 16v och 150hk (110 kw). Då krävdes en vikt på 734 kg. Eftersom det räknas på tjänstevikten så behövde jag "bara" ha 644 kg på vägningsintyget. Vid regbes lades sedan på 90kg för att få tjänstevikten. De 90 kilona är alltså förare + bagage. Ingår vätskor i bilens vikt? Väger man för vägningsintyget med bränsle ombord? Min bil behöver också väga 644kg och eftersom man inte kan servera bilar pizza behöver jag tjocka till den på annat sätt. Då gäller det ju att träffa någorlunda rätt på slutvikten. Speciellt om man ska göra tyngden tidigt i projektet... Jag behöver räkna på det lite redan nu... Edited June 19, 2006 by Fredrik i Trollhättan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.