Jump to content

Problem!


Marcus a

Recommended Posts

Har lyckats dra av en bult som fäste termostatshuset på min pinto.. en grispit brukar ju göra susen men den gick ju också av inne i bulten så nu är det svårt att få till det :)

Hur i helvete ska jag få ut den, någon som har någon idé??

Edited by Marcus a
Link to comment
Share on other sites

Har lyckats dra av en bult som fäste termostatshuset på min pinto.. en grispit brukar ju göra susen men den gick ju också av inne i bulten så nu är det svårt att få till det :)

Hur i helvete ska jag få ut den, någon som har någon idé??

Grispittar är hårda som glas... glöm allt vad borra heter...

ta en stl. mindre bult och lägg en loppa med svetsen och dra försiktigt

EFTER att det hela svalnat... Dränk med krypsmörjmedel ett tag innan du

försöker.

Grispittar borde vara förbjudna :mad: de måste vara ett påfund av den onde själv :twisted:

köp en låda sånnahär istället och spara svordommar och tid härdanefter...

FB0507.JPG

http://katalog.toolstore.se/webspeed/katal...5&dokid=5103136

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för grejorn som luna har? seritne riktig vad det är på bilden :)

Det är en M8 och den har gått av ett par mm in i toppen så kommer nog inte år med svetsen.

Borra går det inte att göra, glider bara av och antingen bryter av borren eller börjar borra i toppen.

Är ju förbanat hårt!

Ska försöka borra lite till men tror inte det går så mottager tacksamt andra förslag.

Link to comment
Share on other sites

pysslar man lite så går det nog :) Har flera toppar så det är ju egentligen bara att byta men känns lite drygt att göra det bara för ett sånt fel... Ska åka till garaget nu och försöka igen.

Link to comment
Share on other sites

Jag drog av en topplocksbult på en peugeot(alu block) en gång, det jag gjorde var att svarva en styrning och tillverka en passande fräs som planade bulten i hålet. Sen gick det bra att borra ur bulten, och rensa det sista med gängtapp.

/ Borken

Link to comment
Share on other sites

Istället för att försöka skarva på en bult så skulle jag försöka med en mutter! Lägg en rejäl loppa i änden på den avragna bulten, placera lämlig mutter över hålet, om det inte är för långt in vill säga, och svetsa i mutterns hål! Låt anrättningen svalna innan du drar loss! Detta tips från Olle (Volvo7) räddade mig nyligen!

Bengt

Link to comment
Share on other sites

En sista utväg är att gnista ut den....

Man svarvar en kopparstav i lämplig dimension, fyller gnisten med elektrolytvätska och spänner upp toppen däri och låter maskinen "äta" bort metallen.

En gnist har väl ingen hemma så lämpligt är att ta med toppen antingen till en mekanisk firma eller verkstadslinjen på den lokala gymnasieskolan. Skolan brukar ta längre tid på sig men i gengäld så är det billigare.

Jag fick göra denna manöver när jag lyckades dra av två (:excl:) bultar i topplocket på min gamla Saab 9000. De gick nämligen av en 3-4 mm in i toppen (sen är motorrummet görtrångt i en 9000 med).

Lycka till!

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

Grejen var att jag inte ville plocka bort toppen igen.. Men nu har det löst sej:) tror jag! Det vart en lite fuling men det funkar nog.

Tog rondelen och ska mitt egenom hålet. Värmde på knackade isär gängorna och petade ur den avdragna bulten :) Satte i en ny bult och knacka ihop gängorna igen och tog tigen och svetsa ihop igen...

Funkar kanske ett tag iag:)

Tackar för allt bra förslag, behövs säkert någon annan gång!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...