Marcus a Posted January 28, 2006 Share Posted January 28, 2006 (edited) Har lyckats dra av en bult som fäste termostatshuset på min pinto.. en grispit brukar ju göra susen men den gick ju också av inne i bulten så nu är det svårt att få till det :) Hur i helvete ska jag få ut den, någon som har någon idé?? Edited January 28, 2006 by Marcus a Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 28, 2006 Share Posted January 28, 2006 Har lyckats dra av en bult som fäste termostatshuset på min pinto.. en grispit brukar ju göra susen men den gick ju också av inne i bulten så nu är det svårt att få till det :) Hur i helvete ska jag få ut den, någon som har någon idé?? Grispittar är hårda som glas... glöm allt vad borra heter... ta en stl. mindre bult och lägg en loppa med svetsen och dra försiktigt EFTER att det hela svalnat... Dränk med krypsmörjmedel ett tag innan du försöker. Grispittar borde vara förbjudna :mad: de måste vara ett påfund av den onde själv :twisted: köp en låda sånnahär istället och spara svordommar och tid härdanefter... http://katalog.toolstore.se/webspeed/katal...5&dokid=5103136 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
per fogelberg Posted January 28, 2006 Share Posted January 28, 2006 Tipps !! Borra upp o slå i en Torx bits fungerak kanon jag har både grispittar och proffs satsen som näms tidigare men föredrar Torx dom är lgom härdade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted January 28, 2006 Author Share Posted January 28, 2006 Vad är det för grejorn som luna har? seritne riktig vad det är på bilden :) Det är en M8 och den har gått av ett par mm in i toppen så kommer nog inte år med svetsen. Borra går det inte att göra, glider bara av och antingen bryter av borren eller börjar borra i toppen. Är ju förbanat hårt! Ska försöka borra lite till men tror inte det går så mottager tacksamt andra förslag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted January 28, 2006 Share Posted January 28, 2006 Jag gjorde samalunda :( men efter en hel del pyssel fick jag bort skiten med hjälp av Dremelen och en gravyrfräs. Det tog lite tid men det gick. Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted January 28, 2006 Author Share Posted January 28, 2006 pysslar man lite så går det nog :) Har flera toppar så det är ju egentligen bara att byta men känns lite drygt att göra det bara för ett sånt fel... Ska åka till garaget nu och försöka igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted January 28, 2006 Share Posted January 28, 2006 Jag drog av en topplocksbult på en peugeot(alu block) en gång, det jag gjorde var att svarva en styrning och tillverka en passande fräs som planade bulten i hålet. Sen gick det bra att borra ur bulten, och rensa det sista med gängtapp. / Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted January 28, 2006 Share Posted January 28, 2006 Det finns elektroder till pinnsvets som du kan använda. Slaggen skyddar gängan och när du byggt upp en klump kan du svetsa på en mutter och dra med spärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted January 28, 2006 Share Posted January 28, 2006 Istället för att försöka skarva på en bult så skulle jag försöka med en mutter! Lägg en rejäl loppa i änden på den avragna bulten, placera lämlig mutter över hålet, om det inte är för långt in vill säga, och svetsa i mutterns hål! Låt anrättningen svalna innan du drar loss! Detta tips från Olle (Volvo7) räddade mig nyligen! Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kungälv Posted January 29, 2006 Share Posted January 29, 2006 En sista utväg är att gnista ut den.... Man svarvar en kopparstav i lämplig dimension, fyller gnisten med elektrolytvätska och spänner upp toppen däri och låter maskinen "äta" bort metallen. En gnist har väl ingen hemma så lämpligt är att ta med toppen antingen till en mekanisk firma eller verkstadslinjen på den lokala gymnasieskolan. Skolan brukar ta längre tid på sig men i gengäld så är det billigare. Jag fick göra denna manöver när jag lyckades dra av två (:excl:) bultar i topplocket på min gamla Saab 9000. De gick nämligen av en 3-4 mm in i toppen (sen är motorrummet görtrångt i en 9000 med). Lycka till! /Daniel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted January 30, 2006 Author Share Posted January 30, 2006 Grejen var att jag inte ville plocka bort toppen igen.. Men nu har det löst sej:) tror jag! Det vart en lite fuling men det funkar nog. Tog rondelen och ska mitt egenom hålet. Värmde på knackade isär gängorna och petade ur den avdragna bulten :) Satte i en ny bult och knacka ihop gängorna igen och tog tigen och svetsa ihop igen... Funkar kanske ett tag iag:) Tackar för allt bra förslag, behövs säkert någon annan gång!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.