Lejo Posted January 9, 2006 Share Posted January 9, 2006 Hej vi är tre stycken som bygger varsin bil med bokmått o vi bygger med 25/2 o idag så pratade vi med en kille från sfro om lite andra saker o då sa han att han ville ha 25/3 i chassit så min fråga är vad har ni för tjocklek på era fyrkantsrör? Leif Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 9, 2006 Share Posted January 9, 2006 (edited) hmm jag har 25*2mm rör har iofs inte SFRO bes mitt schassie... är det ev tunga motorpaket ni skall ha i era 7:or.. typ V8:or ?? mitt bygge är iofs ett lätt bygge men jag har för mig att i England använder man 25*1,6 mm rör... Det var inte rören till bärarmarna som han menade??? för där är det bra med 3 mm gods tjocklek.. mvh Michael Th Edited January 9, 2006 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted January 9, 2006 Share Posted January 9, 2006 (edited) Och jag kan lägga till en helt ovetenskaplig gissning på att 97% av byggare i Sverige använder 25x2. :D Edited January 9, 2006 by AlfaRonny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zyxx Posted January 9, 2006 Share Posted January 9, 2006 25*25*2 beställde jag idag... hoppas dom inte har nya planer för hur det ska vara :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 9, 2006 Share Posted January 9, 2006 Med "normal" motor ska 25x2 inte vara några problem i ramen. Dubbelkolla med din besiktningsman att du hörde rätt. Kör man V8 eller andra stora, tunga, vridstarka motorer är det klokt att gå upp i dimension. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lejo Posted January 10, 2006 Author Share Posted January 10, 2006 En liten förklaring, vi ringde med lite frågor om bärarmar o då blev det lite prat om våra bilar vi förklarade att vi byggde bokchassi b23 det var då han sa att han ville ha 25x3 i chassit . På våran fråga om bärarmar så var svaret 25x3 o ej uniballs i båda ändarna. Sfro killen va mycket trevlig att prata med o inge ont om honom. Att vi ringde till sfro var att vi inte kunde hitta raka svar vad man ska använda för matrial o dimensioner. Det vore nog mycket värt om någon med kunskap om reglerna sammanfattade typ en mtrl lista för vad som är minimum på diverse delar, typ ram, bärarmar. Leif Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarl Posted January 10, 2006 Share Posted January 10, 2006 Konstigt nog tycks det som om det finns lika många åsikter om material och konstruktioner som det finns besiktningsgubbar. Därför tror jag det är viktigt att man på ett tidigt stadium rådgör med "sin" besiktningsman om hur han vill ha bilen konstruerad. Det är ju ändå hans slutprotokoll till SBP som kan avgöra om man skrattar eller gråter när man kör hem från reg-besiktningen. jarl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.