Zyxx Posted January 4, 2006 Posted January 4, 2006 I vilka modeller sitter Zetec 1.8 / 2.0 Vilka modell betekningar ska man leta efter typ på Blocket ? Tänkte leta ev efter en komplett bil Quote
Micael Posted January 4, 2006 Posted January 4, 2006 I vilka modeller sitter Zetec 1.8 / 2.0Vilka modell betekningar ska man leta efter typ på Blocket ? Tänkte leta ev efter en komplett bil <{POST_SNAPBACK}> Det bästa Zetcen är den som är 1.8 med 130 hp. Den satt i nån escort XR3. Om du väljer en 1.8 kan du använda orginal svägnhjulet när du konverterar till bakhjulsdrift. Om du väljer en 2.0:a så måste du byta till ett 1.8 svänghjul eller till ett eftermaknads dito. Skillnaden mellan 1.8 105 hp aoch 1.8 130 hp är kammarna, spljället samt mappningen i ECu:n. Quote
Zyxx Posted January 4, 2006 Author Posted January 4, 2006 Det bästa Zetcen är den som är 1.8 med 130 hp. Den satt i nån escort XR3. <{POST_SNAPBACK}> I vilken årsmodell sitter denna motor ? Quote
Micael Posted January 4, 2006 Posted January 4, 2006 I vilken årsmodell sitter denna motor ? <{POST_SNAPBACK}> typ dennna :D http://www.blocket.se/vi/6971959.htm?ca=11_s Tror att Zetecen satt i escortarna från -92 Quote
per fogelberg Posted January 4, 2006 Posted January 4, 2006 Tänk på att den ser inte så rejsig ut med orginal insug, men det är lätt att konventera till ett annat insprutnings system eller förgasare men då måste ett tändsystem till.Annar så ser motor helt ok ut jag är mycket nöjd med min när jag skruvade i sär ock kollade ............... Quote
super7 Posted January 4, 2006 Posted January 4, 2006 Om du väljer en 2.0:a så måste du byta till ett 1.8 svänghjul eller till ett eftermaknads dito. Varför måste man byta? Hittat på ett engelskt forum :racesmile: You can use the mt 75 gearbox on the zetec any time. No changes needed,it fit's straight to the zetec engine. Use the 2 liter flywheel as the clutch can cope with more power then the 1.8 (1.8 is 220mm and the 2 liter is 240mm) You can use the zetec with hydraulic clutch or cable clutch The internals of a mt75 gearbox is different then a cossie box as the cossie uses a t5 borg and warner gearbox Starter motor u can use is the one from a doch sierra engine(the 8 valve dohc) if i am not mistaken Hope you can use some of this info regards Tazzie Quote
Zyxx Posted January 4, 2006 Author Posted January 4, 2006 Tänk på att den ser inte så rejsig ut med orginal insug, <{POST_SNAPBACK}> Men visst är det såhär det ser ut när man lyfter på locket på en Escort eller : ) ------> Quote
Micael Posted January 4, 2006 Posted January 4, 2006 Varför måste man byta?Hittat på ett engelskt forum :racesmile: You can use the mt 75 gearbox on the zetec any time. No changes needed,it fit's straight to the zetec engine. Use the 2 liter flywheel as the clutch can cope with more power then the 1.8 (1.8 is 220mm and the 2 liter is 240mm) You can use the zetec with hydraulic clutch or cable clutch The internals of a mt75 gearbox is different then a cossie box as the cossie uses a t5 borg and warner gearbox Starter motor u can use is the one from a doch sierra engine(the 8 valve dohc) if i am not mistaken Hope you can use some of this info regards Tazzie <{POST_SNAPBACK}> Det var ett tag sen jag gjorde min konvertering så jag kan ha fel. Men jag har för mig att det var så att det inte fanns lameller/hus med 1*23 splines som passade på 240mm svänhjulet. Utan man var tvungen att använda det mindre svänghjulet för att få det att lira. Vidare har jag för mig att 2.0 zetecarna kör vattenpumpen åt "felhåll". Detta blir problem när man kopplar bort alla servo och ev ac. Ska man köra emd en sån så måste man skaffa en vattenpump från en 1.8. Ang startmotor så måste det vara en från en senare sierra. Den är lite smalare i själva motorhuset. Den äldre som är tjockare får inte plats, den tar i oljetråget. Quote
per fogelberg Posted January 4, 2006 Posted January 4, 2006 Jag har inte satt i hop min bil ännu men jag köpte en 1,8 standard 105hk sen skaffade jag 130 hk kammar beg från en formel ford, insuget sköpte jag från Dunells med DCOE 48 or men jag tror att du måste bygga om tråget nu när motorn blir vriden 90 g (jag skaffade torrsump) nu skall grejorna till LJ trim för koll. Tändsystemet är ännu olöst så är det någon som har erfarenhet så hör av er. Quote
super7 Posted January 5, 2006 Posted January 5, 2006 Vidare har jag för mig att 2.0 zetecarna kör vattenpumpen åt "felhåll". Detta blir problem när man kopplar bort alla servo och ev ac. Ska man köra emd en sån så måste man skaffa en vattenpump från en 1.8. Eller så använder man en lite längre rem och ett extra löphjul och drar remmen en annan väg. Quote
Zyxx Posted January 5, 2006 Author Posted January 5, 2006 Och sen när man har denna motor ( Zetec E 1.8 130hk ) så är det en TYP 9 Ford låda som ska på... behövs det någon mod på detta eller det funkar bult on ? Quote
Micael Posted January 5, 2006 Posted January 5, 2006 Eller så använder man en lite längre rem och ett extra löphjul och drar remmen en annan väg. <{POST_SNAPBACK}> Allting går ju, men det känns lite onödigt. Då är det bättre att satsa på en 2.0:a och bara byta vattenpump. Jag var dessutom tvungen att byta sida på generatorn och då var det rätt skönt att bara ha tre remskivor att trixa mellan. En typ9 låda passar "Bolton" men du måste ha rätt koppling och sen måste du ha ett "spigot bearing" (vet inte vad det heter på svenska). Det är ett lite lager som man sätter in i vevaxeln på motorn. Som i sin tur styr upp ingående axel på växellådan. lagret från en vanlig pinto sierra passar. här är en lista på vilka kopplingar som skall passa Listan Jag har för mig att min koppling kommer från en Mondeo 1.6. Den såldes aldrig i sverige, men min lokala bildelsnasare kunde få fram den ändå. Quote
super7 Posted January 5, 2006 Posted January 5, 2006 Då är det bättre att satsa på en 2.0:a och bara byta vattenpump. Jag var dessutom tvungen att byta sida på generatorn och då var det rätt skönt att bara ha tre remskivor att trixa mellan. Själv klart är det en 2.0 liters det byggs på...Har redan en fabriksny sådan hängandes i motorstödet :racesmile: Varför var du tvungen att flytta generatorn då? Är det mindre sprängkåpa på Typ 9 jämnfört med Mt75? För det är ju en Mt75 låda jag kör med. Btw så heter jag super7 på rejsa också...finns byggtråd där. Mvh Nisse Quote
Micael Posted January 5, 2006 Posted January 5, 2006 Själv klart är det en 2.0 liters det byggs på...Har redan en fabriksny sådan hängandes i motorstödet :racesmile: Varför var du tvungen att flytta generatorn då? Är det mindre sprängkåpa på Typ 9 jämnfört med Mt75? För det är ju en Mt75 låda jag kör med. Btw så heter jag super7 på rejsa också...finns byggtråd där. Mvh Nisse <{POST_SNAPBACK}> Det fanns inte plats för generatorn på orginal sidan. Dessutom sitter den i en aluvagga som också håller servopump etc, sånt som man inte behöver. Det var inga större probelm att flytta genereatorn. Jag byggde bara ett nytt fästa för den på andra sidan, det fanns 4 skruvhål i blocket som passade perfekt. Lokala bildelsnasaren hade remmar i olika längder så det vara bara att prova sig fram till en som passade. Jag kan inte svara för Mt75 men det är ju många som kör med den. Till typ9 finns det mycket godis att köpa. Till MT75 verkar det inte finnas lika mycket. Quote
Zyxx Posted January 5, 2006 Author Posted January 5, 2006 Är det mindre sprängkåpa på Typ 9 jämnfört med Mt75?För det är ju en Mt75 låda jag kör med. <{POST_SNAPBACK}> Länk till info om olika växellådor mm ------> Burtonpower Quote
super7 Posted January 8, 2006 Posted January 8, 2006 Vidare har jag för mig att 2.0 zetecarna kör vattenpumpen åt "felhåll". Detta blir problem när man kopplar bort alla servo och ev ac. Ska man köra emd en sån så måste man skaffa en vattenpump från en 1.8. Citat från www.locostbuilders.co.uk:Why bother with the hassle? You can get a new Escort water pump for about £20. Mick doesn't fit the blacktop, though... Quote
Micael Posted January 9, 2006 Posted January 9, 2006 Citat från www.locostbuilders.co.uk:Why bother with the hassle? You can get a new Escort water pump for about £20. Mick doesn't fit the blacktop, though... Exakt. Så gäller det bara att hitta en koppling som har 240 mm dia med 1" 23 splines på plattan. alt köra med ett 1.8 svänghjul (220) Quote
super7 Posted January 9, 2006 Posted January 9, 2006 Exakt. Så gäller det bara att hitta en koppling som har 240 mm dia med 1" 23 splines på plattan. alt köra med ett 1.8 svänghjul (220) Eehh? Läste du riktigt noga nu? :P Var ju vattenpumpen jag skrev om... Quote
Micael Posted January 9, 2006 Posted January 9, 2006 Eehh?Läste du riktigt noga nu? :P Var ju vattenpumpen jag skrev om... Japp :D Men jag tänkte på dom problem/möjligheter som finns att köra med 2.0 jämfört med 1.8 Vilket är vattenpumpen samt svänghjulet. Quote
therealpinto Posted January 9, 2006 Posted January 9, 2006 240 mm koppling är inga problem, sitter på 2.8/2.9 samt Cossie och Transit så det går bra att hitta. /Gustaf Quote
Micael Posted January 9, 2006 Posted January 9, 2006 240 mm koppling är inga problem, sitter på 2.8/2.9 samt Cossie och Transit så det går bra att hitta./Gustaf Coolt. Då borde det funka. Ar det samma bultmöster på dom kopplingskorgarna så att dom passar på ett Zetec 2.0 svänghjul? Quote
therealpinto Posted January 9, 2006 Posted January 9, 2006 Det är jag inte säker på, men annars borde det ju gå bra att köra Zetec tryckplatta med annan lamell bara. /Gustaf Quote
Micael Posted January 9, 2006 Posted January 9, 2006 Det är jag inte säker på, men annars borde det ju gå bra att köra Zetec tryckplatta med annan lamell bara./Gustaf Helt rätt!!! Tänkte inte på det. Quote
Zyxx Posted January 9, 2006 Author Posted January 9, 2006 Vidare har jag för mig att 2.0 zetecarna kör vattenpumpen åt "felhåll". Detta blir problem när man kopplar bort alla servo och ev ac. Ska man köra emd en sån så måste man skaffa en vattenpump från en 1.8. Hittade lite info om Mondeo 2.0 Zetec "Water pump warning !! You need to be aware that the water pump on the Mondeo 2.0 Zetec engine is driven by a serpentine belt, and as such, rotates in a different direction to the Fiesta/Escort pump. The pumps look identical on the outside, however, inside, the impeller is a mirror image between models. This means that the water is still pumped through the engine in the same direction on the Mondeo and the Escort/Fiesta, despite the pumps turning in opposite directions. Therefore, you must make sure that the pump you use is designed for your installation. If you're using the serpentine belt drive, then use the Mondeo pump. If you're using the triangulated drive system (ie crank, water pump, alternator) then you must use the Escort/Fiesta pump. I believe that the outlet pipe on the Mondeo water pump, exits the front o the block at an angle, but the Fiesta/Escort pump outlet pipe exits in a straight line. I will have to confirm this. " Länk: -----> Water pump warning Quote
super7 Posted January 9, 2006 Posted January 9, 2006 Japp :D Men jag tänkte på dom problem/möjligheter som finns att köra med 2.0 jämfört med 1.8 Vilket är vattenpumpen samt svänghjulet. Har fått en fix ide´ angående vattenpumpen...borde det inte gå att göra impellern spegelvänd, då slipper man vända rotationen på pumpen Quote
Micael Posted January 9, 2006 Posted January 9, 2006 Har fått en fix ide´ angående vattenpumpen...borde det inte gå att göra impellernspegelvänd, då slipper man vända rotationen på pumpen Man kan ju kolla om det går. Har nog aldrig sett en 2.0 vattenpump ens. Quote
Sören Posted March 17, 2006 Posted March 17, 2006 Själv klart är det en 2.0 liters det byggs på...Har redan en fabriksny sådan hängandes i motorstödet :racesmile: Varför var du tvungen att flytta generatorn då? Är det mindre sprängkåpa på Typ 9 jämnfört med Mt75? För det är ju en Mt75 låda jag kör med. Btw så heter jag super7 på rejsa också...finns byggtråd där. Mvh Nisse Hittar inte din byggtråd på rejsa. Kanske för att rejsas sökmotor och jag inte kommer riktigt överens... Vore kul att se den. Quote
super7 Posted March 18, 2006 Posted March 18, 2006 Hittar inte din byggtråd på rejsa. Kanske för att rejsas sökmotor och jag inte kommer riktigt överens...Vore kul att se den. Sök på Rush MK II så hittar du den Quote
Sören Posted March 18, 2006 Posted March 18, 2006 Sök på Rush MK II så hittar du den :racesmile: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.