Kjelle Posted December 6, 2005 Share Posted December 6, 2005 Har tänkt mig att snygga till min huv Pressade gälar tycker jag är läckert Har sökt på nätet efter ett lämpligt pressverktyg, men kan inte hitta något Huven är i 1mm tjock aluminium, vilket inte borde innebära några större problem att pressa gälar i Någon som har event. tips var dylik kan innhandlas Kanske någon har en som man kan få låna(hyra) mvh/kjelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted December 6, 2005 Share Posted December 6, 2005 Hej Kjelle! Jag tänker nog använda mig av Julas art.nr: 650201 Mvh Ronny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted December 6, 2005 Share Posted December 6, 2005 Sist jag gjorde gälar är ju några år sedan men då körde jag dom i en pullmax med mycket gott resultat . verktyget till pullmaxen är dock svindyrt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted December 8, 2005 Share Posted December 8, 2005 Köp några bilplåtslagarhammare och ett gäng med mothåll och börja knacka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelle Posted December 8, 2005 Author Share Posted December 8, 2005 Köp några bilplåtslagarhammare och ett gäng med mothåll och börja knacka. <{POST_SNAPBACK}> Hej Markus Låter intressant med ditt tips Har du gjort detta själv, och i så fall, hur blev resultatet ? Är själv utbildad plåtslagare, så jag har knackat en del plåt i min dar mvh/kjelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted December 8, 2005 Share Posted December 8, 2005 :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: That´s the way Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted December 9, 2005 Share Posted December 9, 2005 Har du den i garaget Arrowsmith ???? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matz Posted December 9, 2005 Share Posted December 9, 2005 (edited) Pressade gälar tycker jag är läckert <{POST_SNAPBACK}> Klart att du skall fixa gälar :D Det är ett "Måste" på en Seven... Seven med gälar Bild 1 Seven med gälar Bild 2 Seven med gälar Bild 3 Edited December 9, 2005 by Matz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted December 9, 2005 Share Posted December 9, 2005 Vist är det läckert :wub: Eddy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted December 9, 2005 Share Posted December 9, 2005 Har provat att knacka lite men inte gjort klart dom men det måste ju gå att få klockrent resultat på det sättet också. tar lite tid bara:) Men är du plåtslagarare så kan det ju inte vara några problem:) Hej MarkusLåter intressant med ditt tips Har du gjort detta själv, och i så fall, hur blev resultatet ? Är själv utbildad plåtslagare, så jag har knackat en del plåt i min dar mvh/kjelle <{POST_SNAPBACK}> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelle Posted December 9, 2005 Author Share Posted December 9, 2005 :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: That´s the way <{POST_SNAPBACK}> Har du en att låna ut eller ??????????? mvh/kjelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelle Posted December 9, 2005 Author Share Posted December 9, 2005 Har provat att knacka lite men inte gjort klart dom men det måste ju gå att få klockrent resultat på det sättet också. tar lite tid bara:)Men är du plåtslagarare så kan det ju inte vara några problem:) <{POST_SNAPBACK}> Hej Markus Problemet ,tror jag, är att med hammare bearbeta tunnplåt utan att plåten bågnar är väldigt svårt Jag tror att ett pressverktyg är ett måste Har tidigare tillverkat typ ventilgaller . Då använde jag en sk sickmaskin Den klarar emellertid inte så stora ytor som en huv har. Nej. Det är nog bara att försöka jaga fram ett pressverktyg (plåtgrossister mm) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted December 9, 2005 Share Posted December 9, 2005 Tror inte att det ska några problem om man inte ska ha massor med gälar. Men 6-7 stycken efter varan ska nog gå bra tror jag:) Om man tillverkar ett mothåll som har samma form som gälen som man ska göra underlätta nog det ganska mycket. Hej MarkusProblemet ,tror jag, är att med hammare bearbeta tunnplåt utan att plåten bågnar är väldigt svårt Jag tror att ett pressverktyg är ett måste Har tidigare tillverkat typ ventilgaller . Då använde jag en sk sickmaskin Den klarar emellertid inte så stora ytor som en huv har. Nej. Det är nog bara att försöka jaga fram ett pressverktyg (plåtgrossister mm) <{POST_SNAPBACK}> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted December 9, 2005 Share Posted December 9, 2005 (edited) Har du den i garaget Arrowsmith ???? <{POST_SNAPBACK}> Har du en att låna ut eller ???????????mvh/kjelle <{POST_SNAPBACK}> Tyvärr är den inte min... Men jag kan nog få tillgång till en pullmax som stått till salu länge antingen köpa eller låna den om det skulle vara så att det behövs. dom brukar kunna gå att få loss för inte allt för stora pengar. Det finns kalasfina "gälningsverktyg" till dom som funkar kalasbra. jag har gjort en del gälar i pullmax fast det är iofs. några år sedan men det gick smidigt och gav bra resultat både i plåt och koppar. så det ska nog gå bra även i alu. hittade några på blocket riktigt billigt... iofs. lite äldre men kolla priserna !!! :blink: Det är ju enormt billigt !!! http://www.blocket.se/view/6560769.htm?cal...&l=0&c=1&city=0 http://www.blocket.se/view/6693384.htm?cal...&l=0&c=1&city=0 http://www.blocket.se/view/6734495.htm?cal...&l=0&c=1&city=0 Edited December 9, 2005 by Arrowsmith Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted December 9, 2005 Share Posted December 9, 2005 Jag har uppdaterat önskelistan till Jultomten !!!! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted December 10, 2005 Share Posted December 10, 2005 Att tänka på är placeringen av gälarna, och om man vill ha luften in eller ut genom dem. Gälar på huven tänkta att evakuera luft placeras lämpligen i framkant, eller ännu heldre i noskonens bakkant. gälar placerade bak på motorhuven tenderar, särskilt på bilar med ruta, fungera mer som luftintag, förutsatt att luften kan ta vägen någonstans. Gälar på sidorna av bilen, särskilt strax bakom framhjulen fungerar väldigt bra för att evakuera luft. det gäller att placera evakueringsgälar där du har ett undertryck på utsidan plåten, och vicevärsa. Ett bra sått att kontrollera kan vara att måta tryckskilnader med vattenpenslang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted December 10, 2005 Share Posted December 10, 2005 Att tänka på är placeringen av gälarna, och om man vill ha luften in eller ut genom dem.Ett bra sått att kontrollera kan vara att måta tryckskilnader med vattenpenslang. <{POST_SNAPBACK}> eller locostvarianten med en rulle eltejp å massa 5cm garnstumpar.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted December 11, 2005 Share Posted December 11, 2005 eller locostvarianten med en rulle eltejp å massa 5cm garnstumpar.. :) <{POST_SNAPBACK}> Jodå, det fungerar, men en glasburk med vatten/karamellfärg, och ett par slangstumpar är inte många kronor dyrare, men ger ett mer användbart resultat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelle Posted December 11, 2005 Author Share Posted December 11, 2005 Jodå, det fungerar, men en glasburk med vatten/karamellfärg, och ett par slangstumpar är inte många kronor dyrare, men ger ett mer användbart resultat. <{POST_SNAPBACK}> Kan du utveckla det där lite mer (karamellfärg och slangstumpar) Jag fattar ingenting, har nog mer tänkt mig gälar som en ren kosmetika Att dom har en stor betydelse för bilens kylning och tillförsel av förbränningsluft visste jag inte Med tanke på bilens utformning med öppen undersida så borde väl det räcka??? mvh/kjelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted December 11, 2005 Share Posted December 11, 2005 (edited) För att mäta en tryckdiferans mellan två platser kan man använda en genomskinlig slan och en burk med vatten, för att se bättre är det bra med färgat vatten. om du ställer burken bredvid dig i bilen, fyller den till 30% med färgat vatten, och drar en genomsiktlig slang från vätskan till där du vill veta trycket, relativt burken, så kommer det, utifall att det är undertryck i andra änden på slangen (relativt burken), att dras upp vatten i slangen, höjden på den vattenpelaren är direkt proportionerlig mot tryckdiferansen. Vill du mäta diferans mellantvå olika platser utanför kupén kan du enkelt hälla i en skvätt vatten i slangen, kanske 20-30 cm och lägga slangen som ett U (gjärna fastejpade på en linjal) med var enda av slangen på de platser du vill se tryckskilnad mellan, exempelvis den ena på insidan av huven och den andra på utsidan. sen hurvida man behöver gälar eller inte för att hålla ner temperatur och få till en vättig miljö för motorn att arbeta i beror ju till stor grad på vad för bil man har, och vilken motor. Men om man har önskemål om att få till bättre arbetsmiljö för maskineriet kan det ju vara bra att tänka på placeringen av gälarna så de inte motverkar sitt syfte, att exempelvis sätta luftintag i sidan bakom framhjulen ger oftas motsatt effekt, man kan utifall att man placerar insuget till motorn där tappa effekt gentemot att plasera det korrekt. Liksom ett försök till luftutsläpp framför en framruta kan ge ett ökat övertryck i maskinrummet, med sämre kylning som resultat. Edited December 11, 2005 by DIRAVI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted December 11, 2005 Share Posted December 11, 2005 Det här med Pullmax var nåt nytt för mej och väldans intressant, synd bara att alla bra att ha saker tar så stor plats. Jag har sett hemmagjorda verktyg för gälar, gjorda i hårt trä med skär av stål ex stål till mindre maskinhyvlar. Svårigheten är att få under och överdel att pricka varandra perfekt. Vad jag inte begriper när jag tittar på gälarna i inlägget ovan, är hur han fått till den bockade kanten på gälen. Han måste väl ha stansat två gånger? kanske överkurs men det man kan se på en hel del gälar är att de är allt annat än jämna och en bockning skulle helt klart göra dem stabilare. Allt Gott Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kungälv Posted December 12, 2005 Share Posted December 12, 2005 Det här med Pullmax var nåt nytt för mej och väldans intressant, synd bara att alla bra att ha saker tar så stor plats.Jag har sett hemmagjorda verktyg för gälar, gjorda i hårt trä med skär av stål ex stål till mindre maskinhyvlar. Svårigheten är att få under och överdel att pricka varandra perfekt. Vad jag inte begriper när jag tittar på gälarna i inlägget ovan, är hur han fått till den bockade kanten på gälen. Han måste väl ha stansat två gånger? kanske överkurs men det man kan se på en hel del gälar är att de är allt annat än jämna och en bockning skulle helt klart göra dem stabilare. Allt Gott Bengt <{POST_SNAPBACK}> Är det säkert att det är en bockad kant? Vad jag kan se (om det var denna bilden) så ser det bara ut som om huven är gjord i tjockare aluminium, typ 2 mm skulle jag gissa. /Daniel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted December 12, 2005 Share Posted December 12, 2005 kanske man kan fråga ägaren om material tjockleken :D jag har för mig att jag i forntiden sett dom som borrat 2 hål och sedan sågat upp ett snitt sedan gör man en överformhalva ovh en underhalva som styr genom spåret.. undrar om någon fattar :blink: i alla fall så pressar man till formen sedan i någon lämplig press.eller genom hammarslag på form bitarna mot lämpligt anhåll/ städ.... man kan ju oxå få aluminiumet lite mjukare genom att hetta upp det med en gaslåga.. då jag inte har en pulmax tänkte jag mig att tillverka form bitarna i tex bok eller annat hårt träslag..och i sådant fall med träådringen upp mot metallen dvs änd trä mot plåt klossarna fast limmade på en plyfa bit.. styrningen genom slitsen kan vara en plåt... mvh :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted December 12, 2005 Share Posted December 12, 2005 Är det säkert att det är en bockad kant? Vad jag kan se (om det var denna bilden) så ser det bara ut som om huven är gjord i tjockare aluminium, typ 2 mm skulle jag gissa./Daniel <{POST_SNAPBACK}> Så kan det kanske vara. /Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matz Posted December 15, 2005 Share Posted December 15, 2005 Så kan det kanske vara./Bengt <{POST_SNAPBACK}> Så Är det.....!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelle Posted December 17, 2005 Author Share Posted December 17, 2005 Hej Kjelle!Jag tänker nog använda mig av Julas art.nr: 650201 Mvh Ronny <{POST_SNAPBACK}> Hej Ronny Har du set Watskibutikens ventilatorgaller (art.nr 64535) Gallret finns i 2 storlekar Ganska läckert tycker jag Kanske mer lämpligt att placera på sidan, bakom framhjulen Tyvärr, bygger gallret lite inåt , så det gäller att ha plats mvh/kjelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted December 17, 2005 Share Posted December 17, 2005 (edited) Dom känner jag igen finns troligen här på Magnus bil. Edited December 17, 2005 by Michael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted December 17, 2005 Share Posted December 17, 2005 (edited) Dom känner jag igen finns troligen här på Magnus bil. <{POST_SNAPBACK}> Öppningsbar dörr? Har du mer bilder Michael? Edited December 17, 2005 by super7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted December 17, 2005 Share Posted December 17, 2005 Har du mer bilder Michael? Finns mer bilder på www.locostsweden.se i galleriet. Direktlänk: Här Länk till Pegasus: Här Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.