Jump to content

Gälar


Kjelle

Recommended Posts

Har tänkt mig att snygga till min huv

Pressade gälar tycker jag är läckert

Har sökt på nätet efter ett lämpligt pressverktyg, men kan inte hitta något

Huven är i 1mm tjock aluminium, vilket inte borde innebära några större problem att pressa gälar i

Någon som har event. tips var dylik kan innhandlas

Kanske någon har en som man kan få låna(hyra)

mvh/kjelle

Link to comment
Share on other sites

Köp några bilplåtslagarhammare och ett gäng med mothåll och börja knacka.

Hej Markus

Låter intressant med ditt tips

Har du gjort detta själv, och i så fall, hur blev resultatet ?

Är själv utbildad plåtslagare, så jag har knackat en del plåt i min dar

mvh/kjelle

Link to comment
Share on other sites

Har provat att knacka lite men inte gjort klart dom men det måste ju gå att få klockrent resultat på det sättet också. tar lite tid bara:)

Men är du plåtslagarare så kan det ju inte vara några problem:)

Hej Markus

Låter intressant med ditt tips

Har du gjort detta själv, och i så fall, hur blev resultatet ?

Är själv utbildad plåtslagare, så jag har knackat en del plåt i min dar

mvh/kjelle

Link to comment
Share on other sites

Har provat att knacka lite men inte gjort klart dom men det måste ju gå att få klockrent resultat på det sättet också. tar lite tid bara:)

Men är du plåtslagarare så kan det ju inte vara några problem:)

Hej Markus

Problemet ,tror jag, är att med hammare bearbeta tunnplåt utan att plåten bågnar är väldigt svårt

Jag tror att ett pressverktyg är ett måste

Har tidigare tillverkat typ ventilgaller . Då använde jag en sk sickmaskin

Den klarar emellertid inte så stora ytor som en huv har.

Nej. Det är nog bara att försöka jaga fram ett pressverktyg (plåtgrossister mm)

Link to comment
Share on other sites

Tror inte att det ska några problem om man inte ska ha massor med gälar.

Men 6-7 stycken efter varan ska nog gå bra tror jag:)

Om man tillverkar ett mothåll som har samma form som gälen som man ska göra underlätta nog det ganska mycket.

Hej Markus

Problemet ,tror jag, är att med hammare bearbeta tunnplåt utan att plåten bågnar är väldigt svårt

Jag tror att ett pressverktyg är ett måste

Har tidigare tillverkat typ ventilgaller . Då använde jag en sk sickmaskin

Den klarar emellertid inte så stora ytor som en huv har.

Nej. Det är nog bara att försöka jaga fram ett pressverktyg (plåtgrossister mm)

Link to comment
Share on other sites

Har du den i garaget Arrowsmith ????

Har du en att låna ut eller  ???????????

mvh/kjelle

Tyvärr är den inte min...

Men jag kan nog få tillgång till en pullmax som stått till salu länge

antingen köpa eller låna den om det skulle vara så att det behövs.

dom brukar kunna gå att få loss för inte allt för stora pengar.

Det finns kalasfina "gälningsverktyg" till dom som funkar kalasbra.

jag har gjort en del gälar i pullmax fast det är iofs. några år sedan

men det gick smidigt och gav bra resultat både i plåt och koppar.

så det ska nog gå bra även i alu.

hittade några på blocket riktigt billigt...

iofs. lite äldre men kolla priserna !!! :blink:

Det är ju enormt billigt !!!

http://www.blocket.se/view/6560769.htm?cal...&l=0&c=1&city=0

http://www.blocket.se/view/6693384.htm?cal...&l=0&c=1&city=0

http://www.blocket.se/view/6734495.htm?cal...&l=0&c=1&city=0

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Att tänka på är placeringen av gälarna, och om man vill ha luften in eller ut genom dem.

Gälar på huven tänkta att evakuera luft placeras lämpligen i framkant, eller ännu heldre i noskonens bakkant. gälar placerade bak på motorhuven tenderar, särskilt på bilar med ruta, fungera mer som luftintag, förutsatt att luften kan ta vägen någonstans.

Gälar på sidorna av bilen, särskilt strax bakom framhjulen fungerar väldigt bra för att evakuera luft.

det gäller att placera evakueringsgälar där du har ett undertryck på utsidan plåten, och vicevärsa.

Ett bra sått att kontrollera kan vara att måta tryckskilnader med vattenpenslang.

Link to comment
Share on other sites

Att tänka på är placeringen av gälarna, och om man vill ha luften in eller ut genom dem.

Ett bra sått att kontrollera kan vara att måta tryckskilnader med vattenpenslang.

eller locostvarianten med en rulle eltejp å massa 5cm garnstumpar.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jodå, det fungerar, men en glasburk med vatten/karamellfärg, och ett par slangstumpar är inte många kronor dyrare, men ger ett mer användbart resultat.

Kan du utveckla det där lite mer (karamellfärg och slangstumpar)

Jag fattar ingenting, har nog mer tänkt mig gälar som en ren kosmetika

Att dom har en stor betydelse för bilens kylning och tillförsel av förbränningsluft visste jag inte

Med tanke på bilens utformning med öppen undersida så borde väl det räcka???

mvh/kjelle

Link to comment
Share on other sites

För att mäta en tryckdiferans mellan två platser kan man använda en genomskinlig slan och en burk med vatten, för att se bättre är det bra med färgat vatten.

om du ställer burken bredvid dig i bilen, fyller den till 30% med färgat vatten, och drar en genomsiktlig slang från vätskan till där du vill veta trycket, relativt burken, så kommer det, utifall att det är undertryck i andra änden på slangen (relativt burken), att dras upp vatten i slangen, höjden på den vattenpelaren är direkt proportionerlig mot tryckdiferansen.

Vill du mäta diferans mellantvå olika platser utanför kupén kan du enkelt hälla i en skvätt vatten i slangen, kanske 20-30 cm och lägga slangen som ett U (gjärna fastejpade på en linjal) med var enda av slangen på de platser du vill se tryckskilnad mellan, exempelvis den ena på insidan av huven och den andra på utsidan.

sen hurvida man behöver gälar eller inte för att hålla ner temperatur och få till en vättig miljö för motorn att arbeta i beror ju till stor grad på vad för bil man har, och vilken motor.

Men om man har önskemål om att få till bättre arbetsmiljö för maskineriet kan det ju vara bra att tänka på placeringen av gälarna så de inte motverkar sitt syfte, att exempelvis sätta luftintag i sidan bakom framhjulen ger oftas motsatt effekt, man kan utifall att man placerar insuget till motorn där tappa effekt gentemot att plasera det korrekt.

Liksom ett försök till luftutsläpp framför en framruta kan ge ett ökat övertryck i maskinrummet, med sämre kylning som resultat.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Det här med Pullmax var nåt nytt för mej och väldans intressant, synd bara att alla bra att ha saker tar så stor plats.

Jag har sett hemmagjorda verktyg för gälar, gjorda i hårt trä med skär av stål ex stål till mindre maskinhyvlar. Svårigheten är att få under och överdel att pricka varandra perfekt.

Vad jag inte begriper när jag tittar på gälarna i inlägget ovan, är hur han fått till den bockade kanten på gälen. Han måste väl ha stansat två gånger? kanske överkurs men det man kan se på en hel del gälar är att de är allt annat än jämna och en bockning skulle helt klart göra dem stabilare.

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Det här med Pullmax var nåt nytt för mej och väldans intressant, synd bara att alla bra att ha saker tar så stor plats.

Jag har sett hemmagjorda verktyg för gälar, gjorda i hårt trä med skär av stål ex stål till mindre maskinhyvlar. Svårigheten är att få under och överdel att pricka varandra perfekt.

Vad jag inte begriper när jag tittar på gälarna i inlägget ovan, är hur han fått till den bockade kanten på gälen. Han måste väl ha stansat två gånger? kanske överkurs men det man kan se på en hel del gälar är att de är allt annat än jämna och en bockning skulle helt klart göra dem stabilare.

Allt Gott

Bengt

Är det säkert att det är en bockad kant? Vad jag kan se (om det var denna bilden) så ser det bara ut som om huven är gjord i tjockare aluminium, typ 2 mm skulle jag gissa.

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

kanske man kan fråga ägaren om material tjockleken :D

jag har för mig att jag i forntiden sett dom som borrat 2 hål och sedan sågat upp ett snitt sedan gör man en överformhalva ovh en underhalva som styr genom spåret..

undrar om någon fattar :blink: i alla fall så pressar man till formen sedan i någon lämplig press.eller genom hammarslag på form bitarna mot lämpligt anhåll/ städ.... man kan ju oxå få aluminiumet lite mjukare genom att hetta upp det med en gaslåga.. då jag inte har en pulmax tänkte jag mig att tillverka form bitarna i tex bok eller annat hårt träslag..och i sådant fall med träådringen upp mot metallen dvs änd trä mot plåt klossarna fast limmade på en plyfa bit.. styrningen genom slitsen kan vara en plåt...

mvh :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Kjelle!

Jag tänker nog använda mig av Julas art.nr:  650201

Mvh Ronny

Hej Ronny

Har du set Watskibutikens ventilatorgaller (art.nr 64535)

Gallret finns i 2 storlekar

Ganska läckert tycker jag

Kanske mer lämpligt att placera på sidan, bakom framhjulen

Tyvärr, bygger gallret lite inåt , så det gäller att ha plats

mvh/kjelle

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...