Jump to content

Racing


per fogelberg
 Share

Recommended Posts

Jag har läst i genom dom Norska Locost reglerna och tycker fölgande:

Att vi håller oss till bilar som är godkända på gatan och kör en egen Cup i samband med sportvagns serien i Roadsport A-B-C det är trevliga och bra tävlingar med regler som har upp dateras på ett smart sett sedan 70 talet.

Fördelarna är flera, man kan andvända sin bil på gatan mm och sedan stänger man inte ute dom som har delad bakvagn. Det vore kul om vi får i hop ett race gäng här på Locost och sedan träffas på Gälleråsen på onsdagar till våren på fria träningen.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan inventera bil beståndet och intresserna, ett alternativ är att köra som Engelsmännen: Sprint Race man kör på tid Ett uppvärninga varv och sedan på tid ca 3 varv och så kallar vi det för träning så slipper vi vagnbok mm med det kräver ju att vi hyr en bana. Kom med synpungter !! under måttot race för alla !!

Link to comment
Share on other sites

Et av de største problemene innen racing er at alle vil ha tilpasset den sitt behov og ikke tilpasse seg eksisterende regelverk. Dette fører til at det eksisterer mange serier som er nesten lik og at det er for lite biler i alle. Det fins nå tre alternativ som gir alle muligheter som trengs.

Konbaner/Trackdays: Her kan de som har gatebiler og vil leke på bane få dekt sine behov.

Roadsport: Her kjører de som vil kjøre racing, men ikke er så interesert at de er villig til å tilpasse bilen til Locost Racing.

Locost Racing: Her kjører de som virkelig er racing interesert og vil kjøre tight racing med like biler.

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra!

Bilarna vi bygger på Hultsberg platsar inte heller i Locost-serien, eftersom vi har ändrat på ramarna en del, men köra racing har vi tänkt göra ändå. I vilken form vet vi inte än bara. Jag har själv räknat med att börja med onsdagsträningarna i Karlskoga för att lära mig köra och lära känna bilen. Sedan får vi se vart det tar vägen. Man kanske blir biten och vill bygga en fullfjädrad racer enligt reglementet på sikt, men lite av tjusningen är ju att kunna köra sin racerbil på gatan också!

Licens tog två av oss i fjol på Gelleråsen, så det hindret är redan undanröjt, nu fattas det bara en bil... ;)

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Et av de største problemene innen racing er at alle vil ha tilpasset den sitt behov og ikke tilpasse seg eksisterende regelverk. Dette fører til at det eksisterer mange serier som er nesten lik og at det er for lite biler i alle. Det fins nå tre alternativ som gir alle muligheter som trengs.

Konbaner/Trackdays: Her kan de som har gatebiler og vil leke på bane få dekt sine behov.

Roadsport: Her kjører de som vil kjøre racing, men ikke er så interesert at de er villig til å tilpasse bilen til Locost Racing.

Locost Racing: Her kjører de som virkelig er racing interesert og vil kjøre tight racing med like biler.

Jag minns en gamal diskussion i ämnet från rejsa där reglerna

diskuterades.......

Det verkar vara svårt för alla att enas om hur regelverket ska se ut.

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=16380

Link to comment
Share on other sites

Vi ser fortløpende på muligheten for delte bakaksler, da det vil komme et punkt da dette må inn på grunn av tilgangen til deler. Vi er ikke helt der ennå, men vi skal ha en total gjennomgang til 2007 sesongen, da regelverket går i 3 års sykluser og det nåværende gjelder ut 2006. Dog kan vi tillate dette i Svensk og Skandinavisk regelverk for 2006, men jeg tror ikke det kommer Svenske biler på banen uansett. Sist vi diskuterte dette så var det hjemmebygde rammer som var problemet og bare det ble tillatt så skulle det kjøres. Det ble tillatt og det er fortsatt ingen biler på banen. Så hvis vi nå åpner for delt bakaksel kommer det da biler på banen eller kommer det bare andre ting som gjør at man ikke kan delta.

Hvem kan her og nå si at de vil kjøre hvis vi åpner for delt bakaksel?

Link to comment
Share on other sites

Att anpassa en nybildad förenings regelverk för Racing är en lång prosess som du säkert vet. Att ändra klubbstadgar kan bara ske vid årsmötet. Vi behöver ett tekninskt reglemente som passar. Då kan man fråga sig, skall det anpassas så det gynnar våra egna medlemmar och uppmuntrar till tävlingsaktivitet, eller skall man ha ett reglemente som styr upp så hårt att det sorterar bort i stort sett alla våra bilar? För mig är svaret ganska klart.

Att bygga en bil tar för de flesta ett år...kanske mer. Man kan inte räkna med att det på några månader skall dyka upp ett stort antal bilar för racing.

Vi måste komma ihåg att Locost Sweden har bara ett år på nacken. Nu fanns det naturligtvis ett stort intresse redan tidigare,men från 0 till över 160 medlemmar på ett år tycker jag är raskt marcherat och jag är övertygad om att det förr eller senare kommer bilar ut på våra banor även i sverige.

När det gäller hembyggda ramar så vill jag göra dig Rune uppmärksam på att det har varit en stor fråga här i landet om vi överhuvudtaget skall få besikta ett kit. Kanske det var en av orsakerna att vi ville ha möjlighet att få åka med hemsvetsade ramar, så länge som de håller måtten, och inte ge utländska kittillverkare ensamrätten. Vi ...vill ju gärna använda våra bilar för gatan oxå (med andra ord få dem genom SBP).

Då kanske det börjar bli dags för er att ändra ert reglemente så att vi kan komma överens och enas om att det kan godkännas delad bakaxel...nu när det börjar bli svårt att få tag i stela axlar som passar för banåkning.

Men att kräva ..."Hvem kan her og nå si at de vil kjøre hvis vi åpner for delt bakaksel" tycker jag är lite väl magstarkt.

Eddy

Vi ser fortløpende på muligheten for delte bakaksler, da det vil komme et punkt da dette må inn på grunn av tilgangen til deler. Vi er ikke helt der ennå, men vi skal ha en total gjennomgang til 2007 sesongen, da regelverket går i 3 års sykluser og det nåværende gjelder ut 2006. Dog kan vi tillate dette i Svensk og Skandinavisk regelverk for 2006, men jeg tror ikke det kommer Svenske biler på banen uansett. Sist vi diskuterte dette så var det hjemmebygde rammer som var problemet og bare det ble tillatt så skulle det kjøres. Det ble tillatt og det er fortsatt ingen biler på banen. Så hvis vi nå åpner for delt bakaksel kommer det da biler på banen eller kommer det bare andre ting som gjør at man ikke kan delta.

Hvem kan her og nå si at de vil kjøre hvis vi åpner for delt bakaksel?

Link to comment
Share on other sites

kan inte hålla mig, måste få "tycka till" :P

Att ändra ett befintligt reglemente som bevisligen fungerar väl (och har fungerat några år) efter befintliga bilar i sverige verkar inte rimligt. Det har bevisligen varit ett klent intresse för racing i sverige hittills men jag vill hävda att det inte har med reglementet att göra utan oss locostbyggare.

Den som vill tävla i en serie med liknande bilar (dvs ej roadsport el dyl) väljer självklart att bygga en bil som uppfyller kraven för den klassen. Man bygger inte en bil för att sedan ändra regelverket efter bilen.

Att en del hävdar att de skall använda sina gatregistrerade bilar till allt från sommarsemester, glassätning och trackdays till racing i en serie för tävlingsbilar anpassade för detta är att lura sig själv (anser jag :( ).

Att bygga en bil för gatan och sedan "tävla lite ibland" stämmer inte riktigt...

Helt ok om det blir ett gäng i klubben vill köra tillsammans med väldigt olika bilar men utan ett genomarbetat regelverk (som skall kunna hantera all från fyrhjulsdrift, täckt kaross, kompressorer, lustgas och alla möjliga kombinationer som påhittiga locostare hittar på) för att sedan kunna tävla på "lika villkor". Tror vi på det? ;)

Jag är beredd på pisk men jag kände bara att det måste ut :515: :D

KÖr så det ryker!

Link to comment
Share on other sites

Bra Lozec....släpp ut det ,......känns det bättre nu :D ;) I stort delar jag din uppfattning. Men Lozek...andas djupt ett par gånger, det brukar lugna ner sig då ;) :D

Eddy

kan inte hålla mig, måste få "tycka till" :P

Att ändra ett befintligt reglemente som bevisligen fungerar väl (och har fungerat några år) efter befintliga bilar i sverige verkar inte rimligt. Det har bevisligen varit ett klent intresse för racing i sverige hittills men jag vill hävda att det inte har med reglementet att göra utan oss locostbyggare.

Den som vill tävla i en serie med liknande bilar (dvs ej roadsport el dyl) väljer självklart att bygga en bil som uppfyller kraven för den klassen. Man bygger inte en bil för att sedan ändra regelverket efter bilen.

Att en del hävdar att de skall använda sina gatregistrerade bilar till allt från sommarsemester, glassätning och trackdays till racing i en serie för tävlingsbilar anpassade för detta är att lura sig själv (anser jag :( ). 

Att bygga en bil för gatan och sedan "tävla lite ibland" stämmer inte riktigt...

Helt ok om det blir ett gäng i klubben vill köra tillsammans med väldigt olika bilar men utan ett genomarbetat regelverk (som skall kunna hantera all från fyrhjulsdrift, täckt kaross, kompressorer, lustgas och alla möjliga kombinationer som påhittiga locostare hittar på) för att sedan kunna tävla på "lika villkor".  Tror vi på det? ;)

Jag är beredd på pisk men jag kände bara att det måste ut :515:  :D

KÖr så det ryker!

Link to comment
Share on other sites

Hmmm..... Att vilja ändra på de norska reglerna för att de skall passa "våra" bilar är ju väldigt svenskt..... (Vi ändrar ju på allt svenskt för att det skall passa alla, oavsett nationalitet, religion, hudfärg, sexuell läggning etc.... )

Nåja, jag tycker att de som absolut vill köra i en nordisk locost-serie får bygga sin bil efter de befintliga reglerna. Och jag inbillar mig att om en bil skall vara konkurrens-kraftig i den serien så kanske den i alla fall blir svår att besiktiga.

Det som Pelle Fågel och Belo skriver ang. en egen cup i roadsport-klassen känns helt klart mer intressant för oss med bilar som vi vill använda allround. Och då kanske det inte behöver bli så specialiserat och dyrt, dvs. i sann locost-anda.

Fast tävlingsbilar har ju en tendens att springa iväg i kostnader efter ett tag....

Det vore kul om vi får i hop ett race gäng här på Locost och sedan träffas på Gälleråsen på onsdagar till våren på fria träningen.

KANON!! :racesmile: Vad krävs för detta?

Link to comment
Share on other sites

Packman.... :D Läs under "Ledningen" :racesmile: :toot: :toot: :toot:

Eddy

Hmmm.....  Att vilja ändra på de norska reglerna för att de skall passa "våra" bilar är ju väldigt svenskt..... (Vi ändrar ju på allt svenskt för att det skall passa alla, oavsett nationalitet, religion, hudfärg, sexuell läggning etc.... )

Nåja, jag tycker att de som absolut vill köra i en nordisk locost-serie får bygga sin bil efter de befintliga reglerna. Och jag inbillar mig att om en bil skall vara konkurrens-kraftig i den serien så kanske den i alla fall blir svår att besiktiga.

Det som Pelle Fågel och Belo skriver ang. en egen cup i roadsport-klassen känns helt klart mer intressant för oss med bilar som vi vill använda allround. Och då kanske det inte behöver bli så specialiserat och dyrt, dvs. i sann locost-anda.

Fast tävlingsbilar har ju en tendens att springa iväg i kostnader efter ett tag....

KANON!! :racesmile: Vad krävs för detta?

Link to comment
Share on other sites

Att ändra ett befintligt reglemente som bevisligen fungerar väl (och har fungerat några år) efter befintliga bilar i sverige verkar inte rimligt. Det har bevisligen varit ett klent intresse för racing i sverige hittills men jag vill hävda att det inte har med reglementet att göra utan oss locostbyggare.

Helt riktigt.

Min högst personliga åsikt över det svala intresset för svenskar att köra racing är just det faktum att vi i Sverige till skillnad från Norge och Danmark kan gatregga våra bilar.

Som norsk eller dansk måste man ju ha ett genuint racingintresse innan man överhuvudtaget börjar att bygga en locost, finns inte mycket nytta med bilen om man inte skall ut på banan så att säga.

Klart är att klubben skall, så långt det är möjligt, försöka få till nått även för oss svenskar som vill tävla. Utan för den sakens skull försöka att ändra i ett nu befintligt reglemente som efterlevs i Norge och Danmark.

Att försöka med något sådan anser jag vara befängt.

Men visst om Rune och gänget öppnar upp för delad bakaxel så torde fler svenska bilar kunna kvala in till glädje för de som kör delat och uppfyller i övrigt kraven från det tekniskareglementet för locostserien.

Link to comment
Share on other sites

Steget från att vilja prova på att köra bana med sin Locost till att bygga en racer för att köra en serie är ganska stort. Är det inte där problemet ligger? Jag tror att vi är många som huvudsakligen bygger för gatan, men som kommer att leka på bana också. Inte för att vi tror att vi har konkurrenskraftiga bilar utan för att ha kul! Säkert kommer en och annan av oss att få blodad tand och inse att om vi vill köra "riktig" racing så blir det till att bygga sig en kompromisslös lättvikts-7:a enligt reglementet.

Att ändra reglementet tror jag inte löser något.

En möjligheten att i samband med "riktiga" Locost-serie-race få testa att köra riktiga heat med våra gat-reggade 7:or skulle däremot säkert locka ett och annat blåbär (som mig själv) och på sikt leda till fler deltagare i serien. Eftersom dessa heat skulle gå med bilar som har helt lika förutsättningar har de inget med Locost-serien attt göra utan är just bara en plantskola. En och annan bredsladd skulle det säkert också bjudas på :-)

Ge oss bara tid så händer det säkert saker!

Hälsningar,

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Steget från att vilja prova på att köra bana med sin Locost till att bygga en racer för att köra en serie är ganska stort. Är det inte där problemet ligger? Jag tror att vi är många som huvudsakligen bygger för gatan, men som kommer att leka på bana också. Inte för att vi tror att vi har konkurrenskraftiga bilar utan för att ha kul! Säkert kommer en och annan av oss att få blodad tand och inse att om vi vill köra "riktig" racing så blir det till att bygga sig en kompromisslös lättvikts-7:a enligt reglementet.

Att ändra reglementet tror jag inte löser något.

En möjligheten att i samband med "riktiga" Locost-serie-race få testa att köra riktiga heat med våra gat-reggade 7:or skulle däremot säkert locka ett och annat blåbär (som mig själv) och på sikt leda till fler deltagare i serien. Eftersom dessa heat skulle gå med bilar som har helt lika förutsättningar har de inget med Locost-serien attt göra utan är just bara en plantskola. En och annan bredsladd skulle det säkert också bjudas på :-)

Ge oss bara tid så händer det säkert saker!

Hälsningar,

Bengt

Det där är precis min åsikt med... :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Rune...hur tycker du det här ser ut som grabbarna säger ;)

En möjligheten att i samband med "riktiga" Locost-serie-race få testa att köra riktiga heat med våra gat-reggade 7:or skulle däremot säkert locka ett och annat blåbär (som mig själv) och på sikt leda till fler deltagare i serien. Eftersom dessa heat skulle gå med bilar som har helt lika förutsättningar har de inget med Locost-serien attt göra utan är just bara en plantskola. En och annan bredsladd skulle det säkert också bjudas på :-)

Ge oss bara tid så händer det säkert saker!

Ser lovande ut eller hur :D

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Locost serien består akkurat av førere på alle nivå. Det er stor differanse på beste og dårligste rundetid, og vi har eget Bestefarmesterskap der kreteriet er +50 eller barnebarn. Det er så klart de tre fire fremste vi fokuserer på som tilskuere, men sprednngen er stor og det er derfor helt greit å stille til start med biler som ikke er fullblods racing bier. Det er helt riktig at skal man hevde seg helt i toppen så må bilen være temmelig opptimal og at dette må være en videreutvikling hvis interessen er stor nok. Det som er poenget er at det er noen som kunne tenkt seg å prøve, og det er noen som allerede kjører i roadsport. Disse til sammen kan lage et grunnlag for et egent Seven felt i Sverige og så må det utvikle seg videre ut i fra det.

Det er helt klart stor forskjell på utgangspunktet i Norge,Danmark og i Sverige. Hos oss er det Racing som er utgangspunktet mens hos dere er det gatebil, det er også derfor at vi er villig til å legge regelverket til rette for forholdene i Sverige. Men når det gjelder det resterende rundt konstruksjon, bremser og motor så er det dagens regelverk alt vil være basert på.

Link to comment
Share on other sites

än sålänge orginal Honda F20C1 (S2000),

Displacement:----------1997 cccm

Cylinders----------------4

Valves-------------------16

Bore x Stroke-----------97 x 84 mm

Compression Ratio-----11:1

Power-------------------240 PS (176 KW) @ 8300/min

Torque -----------------208 Nm @ 7500/min

Bhp / Liter--------------120,2 PS / L

ja skall kolla igenom reglementet igen.. tackar..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...