Borken Posted November 27, 2005 Posted November 27, 2005 Hej Mitt pedalställ växer långsamt fram, jag har gjort om det några gånger redan så jag tänkte be om lite kommentarer om vad ni anser vara fel eller rätt. Ska det finnas justerbara stopp åt andra hållet också eller räcker det med det som ni ser? Gaspedalen ska nog få ett stopp. Fjädrar behövs det till bromsen eller räcker det med dom som sitter i cylindrarna? Det är inte det snyggaste stället, men svetsar jag på ytterligare lite plattjärn så tar jag nog titeln det grövsta :D Dissa på!! H Borken Quote
ake Posted November 27, 2005 Posted November 27, 2005 Den verkar vara helt okej och den är enkel. Ska kopiera iden Quote
Tommy Posted November 28, 2005 Posted November 28, 2005 Ser kanon ut! :) Hur löser du infästning av gasvire? Quote
Borken Posted November 28, 2005 Author Posted November 28, 2005 Tack! Gasvajern löser jag med ett litet svetsat fäste på bågen bakom pedalen, och sen tar jag in vajern antingen diagonalt genom torpeden eller rakt ovanifrån (det får bli ett beslut när jag har inhandlat lämplig vajer). H Janne Quote
Rikard Larsson Posted April 18, 2007 Posted April 18, 2007 Lånar tråden eftersom jag redan lånat designen av pedalstället... Jag monterade huvudbromscylindern lite provisoriskt igår och upptäckte följande. Om jag ska ha utxäxling 5:1 så måste jag trycka pedalen väääldigt långt för att bottna cylindern. Har Volvo 240 huvudcylinder, den har 3 cm mellan ändlägena. Jag räknade (fel) väldigt enkelt att då måste rörelsen vid pedalen bli 15 cm (3 cm x utväxlingen). Det stämmer inte eftersom pedalen även rör sig neråt i en båge. Så det blir nästan 20 cm pedalrörelse för att bottna huvudbromscylindern om man ska utnyttja de 3 cm slagländ som den har. Kommer detta vara ett problem? Det är ju inte ofta man bottnar bromsen men man måste väl ha möjlighet till det? Quote
heralue Posted April 18, 2007 Posted April 18, 2007 Med tanke på att det är olja i systemet så rör sig pedalen inte särskilt mycket. Jag har motsvarande och när jag bromsar så går pedalen max 1-2 cm Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 18, 2007 Posted April 18, 2007 Det går ju att räkna ut om man har diametrarna på hjulcylindrarna. Antag att klossarna kanske rör sig 1mm totalt vid bromsning. På så sätt får vi mängden olja som måste förflyttas. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.