Jump to content

Pedalställ, tips!


Borken

Recommended Posts

Hej

Mitt pedalställ växer långsamt fram, jag har gjort om det några gånger redan så jag tänkte be om lite kommentarer om vad ni anser vara fel eller rätt. Ska det finnas justerbara stopp åt andra hållet också eller räcker det med det som ni ser? Gaspedalen ska nog få ett stopp. Fjädrar behövs det till bromsen eller räcker det med dom som sitter i cylindrarna?

Det är inte det snyggaste stället, men svetsar jag på ytterligare lite plattjärn så tar jag nog titeln det grövsta :D Dissa på!!

post-171-1133096562.jpg

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Gasvajern löser jag med ett litet svetsat fäste på bågen bakom pedalen, och sen tar jag in vajern antingen diagonalt genom torpeden eller rakt ovanifrån (det får bli ett beslut när jag har inhandlat lämplig vajer).

H Janne

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Lånar tråden eftersom jag redan lånat designen av pedalstället...

Jag monterade huvudbromscylindern lite provisoriskt igår och upptäckte följande. Om jag ska ha utxäxling 5:1 så måste jag trycka pedalen väääldigt långt för att bottna cylindern. Har Volvo 240 huvudcylinder, den har 3 cm mellan ändlägena. Jag räknade (fel) väldigt enkelt att då måste rörelsen vid pedalen bli 15 cm (3 cm x utväxlingen). Det stämmer inte eftersom pedalen även rör sig neråt i en båge. Så det blir nästan 20 cm pedalrörelse för att bottna huvudbromscylindern om man ska utnyttja de 3 cm slagländ som den har.

Kommer detta vara ett problem? Det är ju inte ofta man bottnar bromsen men man måste väl ha möjlighet till det?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...