Baxarn Posted November 18, 2005 Share Posted November 18, 2005 Det var tänkt att det skulle bli en sjua i vinter. Men nu blir det en Micra med Volvodelar och egenbyggd ram. Framvagn Volvo 140 Bakaxel Volvo 240 Motor Volvo B23 - Förgasar turbo 143 hk Växellåda Volvo M46 Kaross Nissan Micra 88 Ram 80x40 rör ihop med en skyddsbur Inspirationen kommer från Locost Sweden, Sfro bygghandbok och för mycket monster garage. :) Målet är att få den klar för att köra en dag på strippen. Besiktning blir inte i år. Jag vill testa lite först och slipa på detaljer. Så här långt har jag kommit nu. Jag ska börja bygga motorfästen snart. Hoppas ni uppskattar mitt bygge fast det inte är någon sjua. Planerna på en sjua fins dock kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted November 18, 2005 Share Posted November 18, 2005 Hejsan! Alltid kul att se vilda projekt! Lycka till! hoppas du uppdaterar tråden med dina framsteg :racesmile: m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baxarn Posted December 7, 2005 Author Share Posted December 7, 2005 Nu har det hänt lite. Motorfästen och växellådsfäste är på plats. En 240 bakaxel är införskaffad. Däck kombinatinen testad. En 4link upphängning blir det nog. 8,5X17" Tycker jag blir lagom på en micra. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted December 7, 2005 Share Posted December 7, 2005 Nu har det hänt lite. Motorfästen och växellådsfäste är på plats. En 240 bakaxel är införskaffad. Däck kombinatinen testad. En 4link upphängning blir det nog. 8,5X17" Tycker jag blir lagom på en micra. :) <{POST_SNAPBACK}> Nu har du jobbat ordentligt...raskt meckat...kör så det ryker :racesmile: Eddy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baxarn Posted December 16, 2005 Author Share Posted December 16, 2005 Har kämpat med bakaxel upphängningen i veckan. Jag är inte så duktig på sånt här så jag har gjort en väldigt massa hål i alla fästen. Något borde passa. :) Karossen börjar bli ren på allt onödigt. Snart ska jag börja kapa ur golvet. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted December 16, 2005 Share Posted December 16, 2005 Kul bygge! skall bli intressant att följa. :) PS: Tänk på att länkarmarna bak bör vara lika långa och paralella. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted December 16, 2005 Share Posted December 16, 2005 Kul bygge! skall bli intressant att följa. :) PS: Tänk på att länkarmarna bak bör vara lika långa och paralella. <{POST_SNAPBACK}> Det beror lite på vad för egenskaper man vill ha. Lika långa paralella är närmast en förutsättning på bilar man skall svänga seriöst med, men å andra sidan så bör man undvika fyrlink då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baxarn Posted December 16, 2005 Author Share Posted December 16, 2005 Jag har bara näst fästerna på ramen nu. Tänker vänta till jag får på karossen och rätt tyngd på axlara, innan jag justerar. Bilen ska gå fort rakt fram och kunna andvändas till att göra svrta streck med armen ut genom rutan :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted December 16, 2005 Share Posted December 16, 2005 Det kan vara bra att bygga fästen med flera steg, så att man kan flytta infästningspunkterna i höjdled, för att förendra chassiereaktionerna och prova sig fram till besta resultat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baxarn Posted December 20, 2005 Author Share Posted December 20, 2005 Här är en jämförelse mellan micran och 240ins bakaxlar. Tar jag bort spacerplattorna blir det ungefär samma bredd. Det var meningen att jag skulle hinna med att kapa ur golvet. Men den nya sticksågen gav upp efter en kvart. Ett hjulhus fick jag bort i allafall. Jag märkte även att alla pedaler måste vinklas till vänster för den nya kardantunneln. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 20, 2005 Share Posted December 20, 2005 Jag skulle rekommendera att lägga ett kryss i ramen för bättre vridstyvhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baxarn Posted December 21, 2005 Author Share Posted December 21, 2005 Jag skulle rekommendera att lägga ett kryss i ramen för bättre vridstyvhet. <{POST_SNAPBACK}> Jag har beställt en bur som ska hjälpa till att styva upp allt. Det kan komma att bli en förstyvning till på ramen. Men jag får se hur kardanen går först. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted December 22, 2005 Share Posted December 22, 2005 Kryssad ram är nästan ett måste när man gör en balkram som ska fungera med lite effekt. Det brukar inte vara några problem att göra krysset så att man får plats med kardanen, kika på lite rodbyggen för inspiration. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baxarn Posted January 24, 2006 Author Share Posted January 24, 2006 En liten uppdatering. Buren har anlänt. Det var en hel del. :) Har börjat kapa i golvet och torpededen för att få platts med drivlinan. Ligger lite efter i planeringen på grund av krånglande bruksbil och så kunde jag inte neka att hjälpa till med kompisens bil. Här är den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baxarn Posted March 8, 2006 Author Share Posted March 8, 2006 Nu börjar jag att komma igång igen. har placerat ramen under karossen så att jag ska kunna lägga snitten där dom behövs. Här verkar det som att jag har kapat tillräckligt. Kan avslöja att det kommer att bli tajt med pedalerna. Men jag kan ju skippa gaspedalen, då jag når till gasrullen. :) Största problemet blir att få plats med förgasaren. Downpipen från turbon får lite dålig plats men där kan jag kapa lite extra i torpeden. Det börjar bli lite små stressigt nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.