Jump to content

Nissan Micra. 2,3T RWD


Baxarn
 Share

Recommended Posts

Det var tänkt att det skulle bli en sjua i vinter. Men nu blir det en Micra med Volvodelar och egenbyggd ram.

Framvagn Volvo 140

Bakaxel Volvo 240

Motor Volvo B23 - Förgasar turbo 143 hk

Växellåda Volvo M46

Kaross Nissan Micra 88

Ram 80x40 rör ihop med en skyddsbur

Inspirationen kommer från Locost Sweden, Sfro bygghandbok och för mycket monster garage. :)

Målet är att få den klar för att köra en dag på strippen.

Besiktning blir inte i år. Jag vill testa lite först och slipa på detaljer.

Så här långt har jag kommit nu.

IM002711.JPG

Jag ska börja bygga motorfästen snart.

Hoppas ni uppskattar mitt bygge fast det inte är någon sjua. Planerna på en sjua fins dock kvar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Nu har det hänt lite.

Motorfästen och växellådsfäste är på plats.

En 240 bakaxel är införskaffad.

Däck kombinatinen testad.

IM002772.JPG

En 4link upphängning blir det nog.

Im002776.jpg

8,5X17" Tycker jag blir lagom på en micra.  :)

Nu har du jobbat ordentligt...raskt meckat...kör så det ryker :racesmile:

Eddy

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har kämpat med bakaxel upphängningen i veckan.

Jag är inte så duktig på sånt här så jag har gjort en väldigt massa hål i alla fästen. Något borde passa. :)

Im002780.jpg

Im002783.jpg

Karossen börjar bli ren på allt onödigt. Snart ska jag börja kapa ur golvet. :)

Link to comment
Share on other sites

Kul bygge! skall bli intressant att följa. :)

PS: Tänk på att länkarmarna bak bör vara lika långa och paralella.

Det beror lite på vad för egenskaper man vill ha.

Lika långa paralella är närmast en förutsättning på bilar man skall svänga seriöst med, men å andra sidan så bör man undvika fyrlink då.

Link to comment
Share on other sites

Här är en jämförelse mellan micran och 240ins bakaxlar.

Im002784.jpg

Tar jag bort spacerplattorna blir det ungefär samma bredd.

Det var meningen att jag skulle hinna med att kapa ur golvet. Men den nya sticksågen gav upp efter en kvart.

Im002788.jpg

Ett hjulhus fick jag bort i allafall. Jag märkte även att alla pedaler måste vinklas till vänster för den nya kardantunneln. :)

Link to comment
Share on other sites

Kryssad ram är nästan ett måste när man gör en balkram som ska fungera med lite effekt. Det brukar inte vara några problem att göra krysset så att man får plats med kardanen, kika på lite rodbyggen för inspiration.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En liten uppdatering.

Im002818.jpg

Buren har anlänt. Det var en hel del. :)

Har börjat kapa i golvet och torpededen för att få platts med drivlinan.

Ligger lite efter i planeringen på grund av krånglande bruksbil och så kunde jag inte neka att hjälpa till med kompisens bil.

Här är den.

Im002815.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu börjar jag att komma igång igen.

har placerat ramen under karossen så att jag ska kunna lägga snitten där dom behövs.

Im002874.jpg

Här verkar det som att jag har kapat tillräckligt.

Im002876.jpg

Kan avslöja att det kommer att bli tajt med pedalerna. Men jag kan ju skippa gaspedalen, då jag når till gasrullen. :)

Im002880.jpg

Största problemet blir att få plats med förgasaren. Downpipen från turbon får lite dålig plats men där kan jag kapa lite extra i torpeden.

Det börjar bli lite små stressigt nu.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...