Jump to content

Bygga egna skärmar?


Gladestone

Recommended Posts

Hej igen,

Som nykomling tillåter jag mig att ställa några "duma frågor".

Eftersom jag för tillfället lider av platsbrist (för att starta själva bygget - se min upprättade profil under "medlemslista") funderar jag på att starta "byggandet" i en något annorlunda hörna. Nämligen att tillverka mina framskärmar. (Kommer kanske att göra även "one-off" bakskärmar och noskon själv så småningom). Dock, framsärmarna kan väl spegelvändas, och därmed tillverkas i samma form?

Ok, här kommer den "dumma frågan". Framskärmar som finns på marknaden, tillverkas de i olika "diametrar"? Det är väl snyggast om skärmböjningen följer ytterdiametern på hjulet?. Men den varierar väl utifrån fälgdiameter och däcksprofil? (Jag mätte hjuldiametern på min styvpappas Volvo V70. Han hade 16 tum fälgar, 55 profils 205:or och det gav en hjuldiameter om 61,5 cm). Men om man kör med 14 tums fälgar och 60 profildäck så blir väl hjuldiametern mindre?

Och, vad är då "standard", dvs vad kör ni med och vilken ytterdiameter ska jag räkna med? Vilken bredd känns "vanligast" (fram resp bak).

Så här tänker jag: Det är snyggt om skärmen "smiter åt". För att tillåta lite större dimentioner (17 tums?) kanske man skulle köra på en "diameter" om ca 63 cm. (Jag hade 225:or bak och 205:or fram på min gamla folka. Det kändes bra och gav ett "lagom" fett intryck).

För framskärmarna: Ska jag räkna med 205:or? Plus låt oss säga 1,5 cm på vardera sida, alltså 23, 5 cm (eller är det för "tajt").

En annan sak: Om jag gör jobbet med att tillverka "pluggen" samt köper in kolfiber- /glasfiberväv och epoxy. Är det någon som i så fall ville köpa ett par sådana framskärmar? (Bara en preliminär intresse-koll.) Det känns oerhört svårt att uppskatta priset, men låt oss spekulera i att ett par hade kostat ca 1500 kr)

(Alltså, vi snackar inte glasfibermatta och polyester som vanliga skärmar tillverkas av. Utan kolfiber-, alternativt kevlar, - laminat med epoxy. (En synnerligen stark och lätt konstruktion (samt j-t) snyggt...)

Mvh/ CH

Link to comment
Share on other sites

Tror jag läste 205/50 R15 fram och sen 225/45 R16 bak..

Jag har 205/55 R15 på min och det är tungt att styra i låg fart, att parkera i stan är bara att glömma det är för jobbigt. Å andra sidan kommer jag inte ens över bulan på stortorget pga markfrigången så farthinder är återvändsgator för mig.

Kommer att byta till 195or fram när dom tagit slut, mest för att 195/50 R15 är en billig dimension och kstar 1/4 av vad de som sitter där nu gör.

Link to comment
Share on other sites

Kör med 205 45 16, det ger en rullomkrets 1825mm och en dia på 580mm

Och är inte det minsta obekvämt att köra med, eller trögt att svänga med vid stillastående.

Ångrar nästan att jag inte valde 17" med 40 profil,

(Om jag kör bana åker det på 13")

Mvh / Martin

Link to comment
Share on other sites

Komfort är inget för den som kör en 7a, utan vill man ha komfort får man bygga något annat. :515:

Sen att lågprofil ger sämre grepp ? vart kör du ? på strippen rakt fram kanske det kan stämma. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Komfort är inget för den som kör en 7a, utan vill man ha komfort får man bygga något annat. :515:

Sen att lågprofil ger sämre grepp ? vart kör du ? på strippen rakt fram kanske det kan stämma. :blink:

Eftersom däckets profil är en del av fjädringen, så får man mindre fjädringsrörelse men lägre profil, det ger ett däck som har svårare att behålla greppet på ett ojämt underlag, kör man bara på parkettgolv är det irrelevant, men på vägar med lite ojämheter är det märkbart.

Däremot blir sidoresponsen klart förbättrad med lägre profil, så det finns ju fördelar med.

Vill man ha det bästa av två kör man på TRX-däck, som har en annan fälgprofil, vilket ger att en större del av däckets sida används till fjädrande del, utan att för den sakens skull försämra sidoresponsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...