Jump to content

Gladestone

Forumdeltagare
  • Posts

    6
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Fields

  • Locost-status
    Förbereder locost-bygge
  1. Den där är riktigt snygg! Någon som kan bedömma dimentionen på de hjulen? /Gladestone
  2. Hej igen, Som nykomling tillåter jag mig att ställa några "duma frågor". Eftersom jag för tillfället lider av platsbrist (för att starta själva bygget - se min upprättade profil under "medlemslista") funderar jag på att starta "byggandet" i en något annorlunda hörna. Nämligen att tillverka mina framskärmar. (Kommer kanske att göra även "one-off" bakskärmar och noskon själv så småningom). Dock, framsärmarna kan väl spegelvändas, och därmed tillverkas i samma form? Ok, här kommer den "dumma frågan". Framskärmar som finns på marknaden, tillverkas de i olika "diametrar"? Det är väl snyggast om skärmböjningen följer ytterdiametern på hjulet?. Men den varierar väl utifrån fälgdiameter och däcksprofil? (Jag mätte hjuldiametern på min styvpappas Volvo V70. Han hade 16 tum fälgar, 55 profils 205:or och det gav en hjuldiameter om 61,5 cm). Men om man kör med 14 tums fälgar och 60 profildäck så blir väl hjuldiametern mindre? Och, vad är då "standard", dvs vad kör ni med och vilken ytterdiameter ska jag räkna med? Vilken bredd känns "vanligast" (fram resp bak). Så här tänker jag: Det är snyggt om skärmen "smiter åt". För att tillåta lite större dimentioner (17 tums?) kanske man skulle köra på en "diameter" om ca 63 cm. (Jag hade 225:or bak och 205:or fram på min gamla folka. Det kändes bra och gav ett "lagom" fett intryck). För framskärmarna: Ska jag räkna med 205:or? Plus låt oss säga 1,5 cm på vardera sida, alltså 23, 5 cm (eller är det för "tajt"). En annan sak: Om jag gör jobbet med att tillverka "pluggen" samt köper in kolfiber- /glasfiberväv och epoxy. Är det någon som i så fall ville köpa ett par sådana framskärmar? (Bara en preliminär intresse-koll.) Det känns oerhört svårt att uppskatta priset, men låt oss spekulera i att ett par hade kostat ca 1500 kr) (Alltså, vi snackar inte glasfibermatta och polyester som vanliga skärmar tillverkas av. Utan kolfiber-, alternativt kevlar, - laminat med epoxy. (En synnerligen stark och lätt konstruktion (samt j-t) snyggt...) Mvh/ CH
  3. Hej "vänner" (får jag säga så efter att ha varit medlem i en dag) Fundera som sagt på att bygga en 10 cm breddad ram (se "att bygga eller inte..."). Vad talar för resp. emot stel- resp. delad bakaxel. Och släng in deDion:en som en joker! Alltså, jag har inte så mycket förstånd på sådana saker. (Har tidigare meckat med moppe samt "byggt" (eller snarare sörjt för livsuppehållande åtgärder) beträffande en VW cal.looker. Alltså: Ram ska (nog) breddas 10 cm (typ Dala7 eller BeLo`s eller McSorleys 442:a ). Vad kan vara en lämplig bakaxel som inte väger bly, men som går att montera utan att vara proffs? (Och som ändå ska ge bra vägegenskaper) PS - försök göra svaren begripliga för en gamal "moppe-trimmare" (Jag är säker på att det finns personer där ute som kan lukta sig till en Volvoaxel i ett blindtest :notworthy: , men jag är alltså mer ute efter handgripliga skillnader). Mvh/ CH
  4. Tack för inputs. Allmän info: Jag absolut inte ute efter någon "Chesterfiel-känsla". Det skall vara lätt, hårt, och mycket kraft... Ett par glasfiberskålar bultade direkt i golvet blir bra för min del. Caterham:en som jag provsatt mätte vi till ca 47 cm från sittbrunnsida till mitten av kardanen. (Jämfört med ca 50 cm i "bokchassit"). Men även i övrigt kändes den extremt trång. Trots minimalratt (skulle gissa på knappt 25 cm i diameter) så kunde jag nästan inte tråckla in mig. Typ: "Nä, vänster knäskål måste ha passerat ratten innan du kan sätta dig helt ned". Jag tyckte också att den kändes väldigt trång framme vid pedalerna (och ägaren hade ett par väl ingångna "kör-loafers"). Alltså inget man kör med slalompjäxor ;) Jag lutar alltså åt att bygga lite "oversized" (Längre, bredare och högre). På så vis får man också snygga linjer (om man kör höjdökningen endast i sittbrunnen (typ 38 cm i stället för bokens 33) så borde det ge ett "fetare" intryck. Coffe: Tack för hälsingen. Bygger du efter BeLo`s ritningar eller McSorley? DIRAVI: Precis så tänker jag. Har övervägt Swift GTi motor etc. Men lyckas jag "omvandla" en MC motor och sätta på turbo, så verkar ju det oslagbart (har sett ett klipp på nätet där de kör ett varv på "Ringen" med en 250 hk hayabusa motor - jodå, den går ganska friskt ;) ) Enda "problemet" (nåja - priset spelar väl också in, men jag har genom att läsa i forumet fått för mig att man kan få tag på motor och låda (R1) för ca 20.000) skulle annars vara konventeringen till växling, koppling, och kardan. Dessuton skulle det vara ont om plats för styrstång. (Alltså förefaller bli en hel del ÅsaNisse:rier, men kanske växer man med uppgiften - OCH detta forum ;) ) I övrigt vill jag passa på att fråga dig följande mht bakaxel. Förutsatt att jag väljer en ram som är + 10 cm bred. Vilken axel ska jag välja (stel- delad- eller deDion)? Vet du vad, DIRAVI, jag gör detta "problem" till en egen tråd. Som sagt, tack för välkomsten - jag känner mig redan "hemma". Mvh/ CH
  5. Tackar, Jo, det var dig Friberg med "Sonetten" som jag tänkte på. Jag mailar dig privat så kan vi kanske avtala någonting :D . Tack också till dig Eddy, och för dina goda råd per mail. (Har fortfarande lite svårt att smälta det där med 100 m2 garage. Det är mer än dubbel så stort som min boyta för snart tre personer. Visserligen menar jag att man kunde klämma in ett ram-bygge mellan tv:n och soffan så att det fluktar med skötbordet. Jag känner dock på mig att flickvännen kommer att vinna den debatten ;) ) Mvh/ CH
  6. Kära Locost:are, Så har skaran utökats med ytterligare en "freek" :prop: (Jag har lagt upp en medlemsprofil under: My Webpage) Nu undrar jag om det finns några välvilliga personer i Helsingborgstrakten som vill låta mig titta och provsitta era bilar eller byggen. Naturligtvis har jag 1000-tals frågor, men fokus ligger nu på att först bestämma ramstorlek och sedan drivlina. Vad gäller ram så har jag provsuttit en Caterham och det knakade betänkligt i sittbrunnssidan när jag pressade ner mig. (Jag är 186 cm och väger ca 100 pannor). Det lutar alltså åt en något större ram. Men det hade varit kul att provsitta ett bokshassi. Gällande drivlina så tilltalas jag av tanken på en R1:a. Dock kanske detta kräver tekniska lösningar som jag inte riktigt behärskar (jag har ingen större teknisk erfarenhet). Som alternativ får det bli en liten lätt bilmotor med turbo. (Jag har för mig att det var två personer i HBG som byggde dels med Saab turbo motor och dels med MC motor. Hade varit kul att komma i kontakt med er). Det jag vill bygga är en riktigt snabb "glass-bil". ;) "Kravspecen" för min del är max ca 550 kg torrvikt och minst 200 hk (efter bes. ;) ) (Eller med andra ord, jag vill gärna att min bil gör minst 200 km/h och 0-100 på max 4,5 sek - gärna snabbare). Det borde väl vara möjligt? :racesmile: Tar naturligtvis gärna emot åsikter/synpunkter från alla! Mvh/ CH
×
×
  • Create New...