Gladestone Posted November 17, 2005 Share Posted November 17, 2005 Hej igen, Som nykomling tillåter jag mig att ställa några "duma frågor". Eftersom jag för tillfället lider av platsbrist (för att starta själva bygget - se min upprättade profil under "medlemslista") funderar jag på att starta "byggandet" i en något annorlunda hörna. Nämligen att tillverka mina framskärmar. (Kommer kanske att göra även "one-off" bakskärmar och noskon själv så småningom). Dock, framsärmarna kan väl spegelvändas, och därmed tillverkas i samma form? Ok, här kommer den "dumma frågan". Framskärmar som finns på marknaden, tillverkas de i olika "diametrar"? Det är väl snyggast om skärmböjningen följer ytterdiametern på hjulet?. Men den varierar väl utifrån fälgdiameter och däcksprofil? (Jag mätte hjuldiametern på min styvpappas Volvo V70. Han hade 16 tum fälgar, 55 profils 205:or och det gav en hjuldiameter om 61,5 cm). Men om man kör med 14 tums fälgar och 60 profildäck så blir väl hjuldiametern mindre? Och, vad är då "standard", dvs vad kör ni med och vilken ytterdiameter ska jag räkna med? Vilken bredd känns "vanligast" (fram resp bak). Så här tänker jag: Det är snyggt om skärmen "smiter åt". För att tillåta lite större dimentioner (17 tums?) kanske man skulle köra på en "diameter" om ca 63 cm. (Jag hade 225:or bak och 205:or fram på min gamla folka. Det kändes bra och gav ett "lagom" fett intryck). För framskärmarna: Ska jag räkna med 205:or? Plus låt oss säga 1,5 cm på vardera sida, alltså 23, 5 cm (eller är det för "tajt"). En annan sak: Om jag gör jobbet med att tillverka "pluggen" samt köper in kolfiber- /glasfiberväv och epoxy. Är det någon som i så fall ville köpa ett par sådana framskärmar? (Bara en preliminär intresse-koll.) Det känns oerhört svårt att uppskatta priset, men låt oss spekulera i att ett par hade kostat ca 1500 kr) (Alltså, vi snackar inte glasfibermatta och polyester som vanliga skärmar tillverkas av. Utan kolfiber-, alternativt kevlar, - laminat med epoxy. (En synnerligen stark och lätt konstruktion (samt j-t) snyggt...) Mvh/ CH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted November 17, 2005 Share Posted November 17, 2005 Glömm inte bort att bakhjulet ska har utrymme att fjädra. :icon_smartass1: Jag önskar också lite "fetare" utsende på min skapelse och har blibit rätt förtjust i denna: http://rcb7.de/galerie-3/index.php Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladestone Posted November 18, 2005 Author Share Posted November 18, 2005 Den där är riktigt snygg! Någon som kan bedömma dimentionen på de hjulen? /Gladestone Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted November 18, 2005 Share Posted November 18, 2005 Tror jag läste 205/50 R15 fram och sen 225/45 R16 bak.. Jag har 205/55 R15 på min och det är tungt att styra i låg fart, att parkera i stan är bara att glömma det är för jobbigt. Å andra sidan kommer jag inte ens över bulan på stortorget pga markfrigången så farthinder är återvändsgator för mig. Kommer att byta till 195or fram när dom tagit slut, mest för att 195/50 R15 är en billig dimension och kstar 1/4 av vad de som sitter där nu gör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted November 18, 2005 Share Posted November 18, 2005 jag har en Dala7, den rullar på 205/45-17 fram och 225/45-17 bak. Ser helt ok ut på en större model av en 7. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SNIPER Posted November 23, 2005 Share Posted November 23, 2005 Tja Bara lite info om du är intreserad!! Lågprofildäck ger både sämre komfort och väggrepp!!!! /Albin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted November 23, 2005 Share Posted November 23, 2005 Lågprofildäck ger både sämre komfort och väggrepp!!!! Komfort.... i en 7:a ???? :biglaugh2: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
24-Seven Posted November 23, 2005 Share Posted November 23, 2005 Kör med 205 45 16, det ger en rullomkrets 1825mm och en dia på 580mm Och är inte det minsta obekvämt att köra med, eller trögt att svänga med vid stillastående. Ångrar nästan att jag inte valde 17" med 40 profil, (Om jag kör bana åker det på 13") Mvh / Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted November 24, 2005 Share Posted November 24, 2005 Komfort är inget för den som kör en 7a, utan vill man ha komfort får man bygga något annat. :515: Sen att lågprofil ger sämre grepp ? vart kör du ? på strippen rakt fram kanske det kan stämma. :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted November 24, 2005 Share Posted November 24, 2005 Svante, du kör väl med taunus-spindlar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted November 24, 2005 Share Posted November 24, 2005 Komfort är inget för den som kör en 7a, utan vill man ha komfort får man bygga något annat. :515: Sen att lågprofil ger sämre grepp ? vart kör du ? på strippen rakt fram kanske det kan stämma. :blink: <{POST_SNAPBACK}> Eftersom däckets profil är en del av fjädringen, så får man mindre fjädringsrörelse men lägre profil, det ger ett däck som har svårare att behålla greppet på ett ojämt underlag, kör man bara på parkettgolv är det irrelevant, men på vägar med lite ojämheter är det märkbart. Däremot blir sidoresponsen klart förbättrad med lägre profil, så det finns ju fördelar med. Vill man ha det bästa av två kör man på TRX-däck, som har en annan fälgprofil, vilket ger att en större del av däckets sida används till fjädrande del, utan att för den sakens skull försämra sidoresponsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted November 24, 2005 Share Posted November 24, 2005 Svante, du kör väl med taunus-spindlar? <{POST_SNAPBACK}> jo visst gör jag det... hurså? :image018: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted November 24, 2005 Share Posted November 24, 2005 jo visst gör jag det... hurså? :image018: <{POST_SNAPBACK}> Jo, jag tänkte geometrin där kanske påverkar styrbarheten mer än vad däcken gör... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted November 24, 2005 Share Posted November 24, 2005 Jo, jag tänkte geometrin där kanske påverkar styrbarheten mer än vad däcken gör... <{POST_SNAPBACK}> .. de e klart, den risken finns ju... det är ju iochförsig mest när man står stilla eller kör långsamt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted November 24, 2005 Share Posted November 24, 2005 .. de e klart, den risken finns ju... det är ju iochförsig mest när man står stilla eller kör långsamt... <{POST_SNAPBACK}> Jag kör med taunusspindlar, och för mig så känns det på när man pressar, men inte vid lågfart. Jag har 195'or och inga problem att vrida på ratten, liten ratt, hyfsad styrväxel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.