Jump to content

Presentation av ny medlem


Gladestone

Recommended Posts

Kära Locost:are,

Så har skaran utökats med ytterligare en "freek" :prop:

(Jag har lagt upp en medlemsprofil under: My Webpage)

Nu undrar jag om det finns några välvilliga personer i Helsingborgstrakten som vill låta mig titta och provsitta era bilar eller byggen.

Naturligtvis har jag 1000-tals frågor, men fokus ligger nu på att först bestämma ramstorlek och sedan drivlina.

Vad gäller ram så har jag provsuttit en Caterham och det knakade betänkligt i sittbrunnssidan när jag pressade ner mig. (Jag är 186 cm och väger ca 100 pannor). Det lutar alltså åt en något större ram. Men det hade varit kul att provsitta ett bokshassi.

Gällande drivlina så tilltalas jag av tanken på en R1:a. Dock kanske detta kräver tekniska lösningar som jag inte riktigt behärskar (jag har ingen större teknisk erfarenhet). Som alternativ får det bli en liten lätt bilmotor med turbo.

(Jag har för mig att det var två personer i HBG som byggde dels med Saab turbo motor och dels med MC motor. Hade varit kul att komma i kontakt med er).

Det jag vill bygga är en riktigt snabb "glass-bil". ;)

"Kravspecen" för min del är max ca 550 kg torrvikt och minst 200 hk (efter bes. ;) )

(Eller med andra ord, jag vill gärna att min bil gör minst 200 km/h och 0-100 på max 4,5 sek - gärna snabbare). Det borde väl vara möjligt? :racesmile:

Tar naturligtvis gärna emot åsikter/synpunkter från alla!

Mvh/ CH

Link to comment
Share on other sites

Välkommen hit!

En Helsingborgare anmäler sig härmed! :D Dessutom kan jag vara den du menar som bygger med Saabmotor... ;)

Jag och farsan bygger två Locost och den första (med Fordmotor/växellåda) ser ut att ha väldigt goda chanser att kunna bli klar till våren... Sonett7:an (den med Saabmotor) kommer att dröja minst till 2007 innan den rullar. :(

Normalt är det någon form av aktivitet i garaget varje helg så det borde inte vara något problem med ett besök.

Edited by Friberg
Link to comment
Share on other sites

Hej Gladestone...välkommen till forumet. Det var skoj att se ditt inlägg. Nu kommer du helt klart att få svar på dina frågor. Det skall bli roligt att få följa din planering och ditt bygge. Tackar för senast, jag tänker på våra mailkontakter :D

Eddy "Kassör´n"

Link to comment
Share on other sites

Tackar,

Jo, det var dig Friberg med "Sonetten" som jag tänkte på. Jag mailar dig privat så kan vi kanske avtala någonting :D .

Tack också till dig Eddy, och för dina goda råd per mail. (Har fortfarande lite svårt att smälta det där med 100 m2 garage. Det är mer än dubbel så stort som min boyta för snart tre personer.

Visserligen menar jag att man kunde klämma in ett ram-bygge mellan tv:n och soffan så att det fluktar med skötbordet. Jag känner dock på mig att flickvännen kommer att vinna den debatten ;) )

Mvh/ CH

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen!

Jag bor en bit från helsingborg, strax utanför varberg, men välkommen ändå :prop:

Jag har exakt samma proportioner som din kroppsbyggnad... Jag har provsuttit en dala7:a och en MK Indy... Dala7:an var det riktigt gott om plats i, det är stooor! MK Indyn ska vara som bokchassit har jag för mig, och den var inte speciellt trång tyckte jag... iof, det var lite lite dåligt med plats för knäna, men det kan man ju alltid fixa till med lite mindre ratt och flytta fram pedalstället så långt det bara går...

Själv så håller jag på att bygga ett bokchassi som jag har breddat 10 cm, men "bokmått" på längden... jag gillar när dom ser lite fetare ut, plus att jag tyckte att bokramen känns rätt lagom ändå...

Ska bli kul att följa din byggtråd så småningom :)

Välkommen återigen till en eminent klubb å ett fantastiskt forum!

Link to comment
Share on other sites

Nu undrar jag om det finns några välvilliga personer i Helsingborgstrakten som vill låta mig titta och provsitta era bilar eller byggen.

Mycket vist beslut, och välkommen i skaran.

Vad gäller ram så har jag provsuttit en Caterham och det knakade betänkligt i sittbrunnssidan när jag pressade ner mig. (Jag är 186 cm och väger ca 100 pannor). Det lutar alltså åt en något större ram. Men det hade varit kul att provsitta ett bokshassi.

Själv kör jag en bil med bokram (DD7) och är några cm kortare än dig, ca 184 men på längden är det inga problem, då man i min bil kan flytta fram pedalerna ganska mycket, och jag sitter lågt, och med helt raka ben. (ca 10cm från golv till rumpa) På bredden är det inte heller några problen, jag väger nog snarare över 110 kg och har inga som helst problem att rymmas i min bil, jag har iochförsig inte några enorma stolar, utan små behändiga glasfiberholkar, men det ger lite mer sportbilskänsla än att köra omkring med herrklubbsfotölger.

Gällande drivlina så tilltalas jag av tanken på en R1:a. Dock kanske detta kräver tekniska lösningar som jag inte riktigt behärskar (jag har ingen större teknisk erfarenhet). Som alternativ får det bli en liten lätt bilmotor med turbo.

Det jag vill bygga är en riktigt snabb "glass-bil".  ;)

"Kravspecen" för min del är max ca 550 kg torrvikt och minst 200 hk (efter bes.  ;) )

(Eller med andra ord, jag vill gärna att min bil gör minst 200 km/h och 0-100 på max 4,5 sek - gärna snabbare). Det borde väl vara möjligt? :racesmile:

Snabbast bil får du förmodligen om du bygger med turbomatad MC-motor, inga problem att plocka ur exempelvis en Hayabusa 270 hkr, och lätta saker med rejsig växellåda får du med.

Du tänker rätt när du tänker låg vikt, men skall du sätta upp krav borde du ta i lite hårdare ;) min bil väger med mig i ca 720 kg, fulltankad, torde ge ca 600 kg torr, då väger min drivlina bly, jag har en Volvo B23/M47 samt volvo 1031 bakaxel. Byter man motor mot en lätta så spar man mellan 50 och 100 kg, byter man lådan mot en lättare så är det ytterligare 10-20 kg, byter man sedan bakaxeln mot en delad lättare historia så är det 30-50 kg till som bantats bort.

Min bil gör utan problem över 200, om jag kör med min låga ruta, aerodynamiken är usel, däremot är det inget nöjje att köra så fort, det är när det svänger det är kul.

Jag skulle nog titta på någon av fölgande motorer, om jag vill bygga lätt med bilmotor:

1 Suzuki swift GTi 16v 1,3 liter 101 hkr ca 55kg (turbokonverterad 170-250-....)

2 Opel C20XE / C20LET 2.0 liter 150/20X hkr ca 120 kg (C20LET är turbo)

3 Peugot/Citroen XU9J4 helalu 1,9 liter 148-160 hkr ca 100 kg (turbokonverterad 250-350)

4 Ford Zetec/Duratec Zetecen är inte ovanlig, duratecen modernare och helalu vetr lite om dem.

Bakaxel skulle jag satsa på att finna en lätt bakdiff, titta på Sierra/Scorpio, Peugot 505, Subbaru, BMW's minsta diffar. Ta den lättaste du hittar.

Samma sak med växellåda, ta ingen tung och klumpig, se däremot till att den är i bra skick med korrekta spel, det är för stora spel som brukar knäcka lådorna.

Se till att inte bygga med för tunga bromsar, då bromsar är ofjädrad vikt, och det ger inget att överdimentionera.

Link to comment
Share on other sites

Tack för inputs.

Allmän info: Jag absolut inte ute efter någon "Chesterfiel-känsla". Det skall vara lätt, hårt, och mycket kraft...

Ett par glasfiberskålar bultade direkt i golvet blir bra för min del.

Caterham:en som jag provsatt mätte vi till ca 47 cm från sittbrunnsida till mitten av kardanen. (Jämfört med ca 50 cm i "bokchassit"). Men även i övrigt kändes den extremt trång. Trots minimalratt (skulle gissa på knappt 25 cm i diameter) så kunde jag nästan inte tråckla in mig. Typ: "Nä, vänster knäskål måste ha passerat ratten innan du kan sätta dig helt ned".

Jag tyckte också att den kändes väldigt trång framme vid pedalerna (och ägaren hade ett par väl ingångna "kör-loafers"). Alltså inget man kör med slalompjäxor ;)

Jag lutar alltså åt att bygga lite "oversized" (Längre, bredare och högre). På så vis får man också snygga linjer (om man kör höjdökningen endast i sittbrunnen (typ 38 cm i stället för bokens 33) så borde det ge ett "fetare" intryck.

Coffe: Tack för hälsingen. Bygger du efter BeLo`s ritningar eller McSorley?

DIRAVI: Precis så tänker jag. Har övervägt Swift GTi motor etc. Men lyckas jag "omvandla" en MC motor och sätta på turbo, så verkar ju det oslagbart (har sett ett klipp på nätet där de kör ett varv på "Ringen" med en 250 hk hayabusa motor - jodå, den går ganska friskt ;) )

Enda "problemet" (nåja - priset spelar väl också in, men jag har genom att läsa i forumet fått för mig att man kan få tag på motor och låda (R1) för ca 20.000) skulle annars vara konventeringen till växling, koppling, och kardan. Dessuton skulle det vara ont om plats för styrstång. (Alltså förefaller bli en hel del ÅsaNisse:rier, men kanske växer man med uppgiften - OCH detta forum ;) )

I övrigt vill jag passa på att fråga dig följande mht bakaxel. Förutsatt att jag väljer en ram som är + 10 cm bred. Vilken axel ska jag välja (stel- delad- eller deDion)? Vet du vad, DIRAVI, jag gör detta "problem" till en egen tråd.

Som sagt, tack för välkomsten - jag känner mig redan "hemma".

Mvh/ CH

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att större mått ger tyngre bil. Jag väger 120 och är 183cm kör en Mk och jag tycker absolut inte att det är trångt. En av förklaringarna är stående pedaler.

Lev väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Hej å Välkommen.. :)

vad gäller att komma in i en sjua så blir det nog alldrig "lätt" oavsett bredd eller längd på sittbrunen...

Största hjälpen man har är löstagbar ratt... :)

Link to comment
Share on other sites

Självklart skall benen ner under ratten innan man sätter sig, och trots min storlek och min bils något trängre sittbrunn, med höga sidopaneler, så finner jag den gemytlig, det enda jag skulle gjöra annorlunda vad gäller förarutrymmet i dag, är att röret jag slår armbågen i skulle sänkas i bakkant.

oftast finns det gott om utrymme framför pedalerna, så problem med benlängd brukar det ej vara.

På min nästa bil blir det fömodligen vinklad sittdyna och stoppad ryggplåt, istället för de glasfiberholkar jag kör med i dag.

stora bilar blir tyngre, men viktigast för vikten är ändå valet av drivlina.

koppling och växelförare tror jag inte är något problem med MC motorer, däremot kan det iblnand vara lite pyssel med kardan, men kör du kedja från motor till kardan så är det frömodligen enklare.

Att tråckla rattaxeln förbi motorn om du bygger Vänsterstyrt blir nog inte heller några problem, om motorn monteras så långt åt höger som möjligt är.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte riktigt vad det blir för en ram... Jag skissade av bokens ram å gjorde bara allt 10 cm bredare, ingen aning om det är ett mcsorley eller vad det är :prop:

Det här med bakaxeln är det ständigt delade frågan... det beror helt på vad du själv föredrar och vad du själv klarar av att bygga... det absolut enklaste är väl en stel bakaxel, medans dedion å individuell är lite klurigare... jag kommer att bygga en dedion... varför vet jag inte riktigt, stel vill jag inte ha å individuell verkade för krånglig :P ... vi får se hur det blir...

jag ser det som så här, det är mitt första bygge någonsin när det gäller ett sånt här projekt... detta får bli ett bygge där jag utgår från grundtanken å inte lägger på något extra.... alla idéer å saker man kommer på under tiden antecknar jag bara, så får det bli till nästa bygge... annars tror jag att man fastnar, å det finns alltid grejer man tycker att man kan å som man kan göra bättre... så är det bara...

Link to comment
Share on other sites

Alltid kul med Helsingborgare....

En här också, klar bil (nåja blir den nångån klar?) men den förbättras ständigt. Håller just nu på att uppgradera kylsystemet och fixa till bagageutrymmet. Om du har funderingar på mc-motor så är ju Fleninge mc-skrot en guldgruva, har själv botaniserat där "några" gånger.

Min bil är med en gjutjärnspinto men med trimkam och mikuniförgasare, hur mycket effekt den ger vet jag inte, men det räcker.

Den blev klar sent i somras så den har inte hunnit köras så mycket än. Besök är alltid kul.

Lycka till med ditt bygge och välkommen till forumet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hejsan.

Passar på att låna denna tråden lite...

Är som sagt i begrepp att börja med min locost så snart det går(och allt "teknisk spec" är bestämd),men ett par små funderingar kvarstår.

Bland annat vilken storlek på chassiet man ska ha?

Har läst massor här om för/nackdelar,trångt/rymligt,mm.

Kontentan är att jag måste helt enkelt prova själv vad som känns rätt,enda möjligheten att klämma sig ner och känna efter!

Frågan som då kommer är:Ska ner till Helsingborg på jobb nästa vecka,finns det någon snäll locostägare med bokchassie som skulle tänka sig att låta en entusiastisk nybörjare provsitta i bilen??

Vill helst ha ett bokchassie men är inte 16 år i kroppen längre(176cm/90kg),är orolig om ett bokchassie blir för trångt...

Svara gärna här eller ring mig på 0704-750696 om det finns möjlighet.

M.v.h

Anders.

Link to comment
Share on other sites

Caterham:en som jag provsatt mätte vi till ca 47 cm från sittbrunnsida till mitten av kardanen. (Jämfört med ca 50 cm i "bokchassit"). Men även i övrigt kändes den extremt trång. Trots minimalratt (skulle gissa på knappt 25 cm i diameter) så kunde jag nästan inte tråckla in mig. Typ: "Nä, vänster knäskål måste ha passerat ratten innan du kan sätta dig helt ned".

Jag tyckte också att den kändes väldigt trång framme vid pedalerna (och ägaren hade ett par väl ingångna "kör-loafers"). Alltså inget man kör med slalompjäxor  ;) 

Låter som det var Min bil som du provade! :)

Men 47cm är något bredare än på Min Caterham S3 replika.

Edited by Matz
Link to comment
Share on other sites

Hej Anders J-B.

Visst kommer du ner i ett bokchassi. Jag håller samma längd som du men väger 97 och det är inga problem. Jag åker MK. Man sitter som limmad i stolen men det är ju som det ska vara.

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Anders J-B...

Var bor du? Fyll gärna i din profil med lite mer info.

Min finns i Borlänge för provsittning annars.

Hej Jocke,bor i Lidköping...en liten bit(c:a 35mil) söderöver.Synd att jag är så sen,var i Hedemora hela förra veckan....suck!

Hej Anders J-B.

Visst kommer du ner i ett bokchassi. Jag håller samma längd som du men väger 97 och det är inga problem. Jag åker MK. Man sitter som limmad i stolen men det är ju som det ska vara.

Eddy

Tror du har rätt,kan nog klämma mig ner och är ju inte ute efter komfort i någon större utsträckning,enda önskemålet är att man får plats med ett par vettiga stolar....lite bekväm är man ju :)

Men vore skönt att få känna efter,är ju trevligare att upptäcka att man kanske vill ha ett par centimeter extra åt nått håll innan ramen är färdigsvetsad...

Vet inte om det finns någon här i närheten av Lidköping som man kan hälsa på???

men finns det nån runt Helsingborg man kan testsitta vore jag glader!!

Ha det gott

Anders

Link to comment
Share on other sites

Jag har Cobrastolar och då har jag t.o.m. ställbar stol på förarsidan.

Du har ju Michael i Sjövik, Lerum hur långt kan det vara från dig 6-7 mil.... jag vet inte så noga. Men det är inte långt om man får provsitta och sparka däck ett tag. :prop: Han visar gärna sin MK för dig det är jag övertygad om.

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Du är välkommen för däckssparkning men det är bäst innan jul för i mellandagarna river jag bilen då inredningen inte höll måttet.

Michael W

Det gör jag jättegärna!! Passerar GBG troligtvis torsdag kväll nästa vecka,jag hör av mig då!!

TACK!

Lotus här på forumet bor i Grästorp, se om du får tag på honom.

Caper

Ska kolla detta,tackar för tipset!

Att man inte har mera TID!! Har massor av inspiration,den nya verkstan är i slutfasen,men jobb kommer ju hela tiden mellan allt kul....suck!

Anders J-B.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...