Jump to content

Anders J-B

Forumdeltagare
  • Posts

    7
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

About Anders J-B

  • Birthday 09/02/1966

Profile Information

  • Plats
    Lidköping

Profile Fields

  • Locost-status
    Förbereder locost-bygge
  1. Nyfiken fråga:Vad är det för diagram?? Är det ett exceldiagram du skapat själv?? Var väldigt mycket lättare att få en överblick över olika utväxlingar med ett dylikt,svårt att få sammanhang när man har en siffertabell.... Är det en "hemmagjord" sådan?? Verkar som en del har en relativt hög "teoretisk" toppfart (200++),hur blir bilen vid normal körning med en sådan totalutväxling? Får man "dra" den långt på växlarna eller upplevs dom som "ettriga".... Ok,lådans utväxling spelar självklart stor roll,men vanliga standardlådor är ju relativt lika,mer eller mindre "täta" mellan stegen. Kommer att ha en Suzuki 413 låda på mitt förhoppningsvis snart påbörjade projekt,hyfsat täta steg och tillsammans med en diff på 4,1-4,5 ge en lagom toppfart och passa motorns karaktär bra. Jättetack för all input än så länge,går hela dagarna och "bygger" locost i huvudet och funderar på olika lösningar,faktum är att denna biten är en av dom roligaste i ett bil/mc-bygge....att först bygga den i skallen och sedan förverkliga slutbilden man har! Anders J-B
  2. Det gör jag jättegärna!! Passerar GBG troligtvis torsdag kväll nästa vecka,jag hör av mig då!! TACK! Ska kolla detta,tackar för tipset! Att man inte har mera TID!! Har massor av inspiration,den nya verkstan är i slutfasen,men jobb kommer ju hela tiden mellan allt kul....suck! Anders J-B.
  3. Nu kan jag bara Suzukimotorer och lådor,och som tidigare nämnts passar 1,3 GTI (g13b-block) mot suzuki 413 låda.(Och naturligtvis g13a motorer) Har dock tagit fram adapterplattor så 1,6 motorer passar,(g16a = 8 ventils,g16b = 16 ventils) mot denna lådan. Dvs alla Swift,Vitara,Baleno med 1,6 litare passar då mot 413 lådan....lätta och fina. Dock är blocken inte så starka på 1,6 litaren som på g13b motorerna,men håller för 150 kusar utan problem. Anders J-B.
  4. Hej Jocke,bor i Lidköping...en liten bit(c:a 35mil) söderöver.Synd att jag är så sen,var i Hedemora hela förra veckan....suck! Tror du har rätt,kan nog klämma mig ner och är ju inte ute efter komfort i någon större utsträckning,enda önskemålet är att man får plats med ett par vettiga stolar....lite bekväm är man ju :) Men vore skönt att få känna efter,är ju trevligare att upptäcka att man kanske vill ha ett par centimeter extra åt nått håll innan ramen är färdigsvetsad... Vet inte om det finns någon här i närheten av Lidköping som man kan hälsa på??? men finns det nån runt Helsingborg man kan testsitta vore jag glader!! Ha det gott Anders
  5. Hejsan. Passar på att låna denna tråden lite... Är som sagt i begrepp att börja med min locost så snart det går(och allt "teknisk spec" är bestämd),men ett par små funderingar kvarstår. Bland annat vilken storlek på chassiet man ska ha? Har läst massor här om för/nackdelar,trångt/rymligt,mm. Kontentan är att jag måste helt enkelt prova själv vad som känns rätt,enda möjligheten att klämma sig ner och känna efter! Frågan som då kommer är:Ska ner till Helsingborg på jobb nästa vecka,finns det någon snäll locostägare med bokchassie som skulle tänka sig att låta en entusiastisk nybörjare provsitta i bilen?? Vill helst ha ett bokchassie men är inte 16 år i kroppen längre(176cm/90kg),är orolig om ett bokchassie blir för trångt... Svara gärna här eller ring mig på 0704-750696 om det finns möjlighet. M.v.h Anders.
  6. Tackar för svaren hitills,det verkar som jag inte är så tokigt ute,har ju en inte så vridstark motor,(Suzuki) och den behöver ju lite varv för att må bra... Att då ha en onödigt hög utväxling gör det väl mer svårkört än nödvändigt. Hörs.....Anders J-B
  7. Hejsan. Har med stort intresse läst detta forum,(och SÖKT i massor,lärt mig MYCKET av er!!) under en längre tid,var på Elmia i våras och blev såld... Håller alltså på med projekteringen av en Locost sjua,är bara på utvecklingstadiet än så länge,bestämmer helt enkelt vad/hur bilen ska vara beskaffad,därefter vet jag vad som ska fram. Det jag nu grunnar på är vad det normala utväxlingsförhållandet är på en sjua? alltså det totala,vxl-låda & slutväxel.Har räknat lite och med den önskade konfigurationen får jag 3,39:1 i totalutväxling på 5:an(4,27:1 i slutväxeln)..c:a 200 blås på fullvarv.Hypotetiskt dock,är inte ofta det blir dom farterna kanske... Finns möjlighet att ha mellan 3,46:1 och 4,77:1 i slutväxel beroende på vilket fabrikat av klump som blir aktuell.(Ford eller Bmw).Har fastnat för Bmw 3-seriens klump,finns många olika utväxlingar i samma klump. Men vet inte vikten på dessa än,den är intressant också,vill bygga lätt,lätt.. Så min enkla fråga är,vad är den "normala",(läs vanligaste som funkar bra) utväxlingen på era byggen?? Har sökt Jaja,kanske inte sååå otroligt viktigt,men vill ju försöka få "rätt" direkt! Ska ju bli en leksak som har ett skapligt acc och rapp genom växlarna,ingen släde som man ligger på motorvägen och kryssar med! Tackar på förhand och söker vidare....Anders J-B.
×
×
  • Create New...