Hejsan.
Har med stort intresse läst detta forum,(och SÖKT i massor,lärt mig MYCKET av er!!) under en längre tid,var på Elmia i våras och blev såld...
Håller alltså på med projekteringen av en Locost sjua,är bara på utvecklingstadiet än så länge,bestämmer helt enkelt vad/hur bilen ska vara beskaffad,därefter vet jag vad som ska fram.
Det jag nu grunnar på är vad det normala utväxlingsförhållandet är på en sjua? alltså det totala,vxl-låda & slutväxel.Har räknat lite och med den önskade konfigurationen får jag 3,39:1 i totalutväxling på 5:an(4,27:1 i slutväxeln)..c:a 200 blås på fullvarv.Hypotetiskt dock,är inte ofta det blir dom farterna kanske...
Finns möjlighet att ha mellan 3,46:1 och 4,77:1 i slutväxel beroende på vilket fabrikat av klump som blir aktuell.(Ford eller Bmw).Har fastnat för Bmw 3-seriens klump,finns många olika utväxlingar i samma klump.
Men vet inte vikten på dessa än,den är intressant också,vill bygga lätt,lätt..
Så min enkla fråga är,vad är den "normala",(läs vanligaste som funkar bra) utväxlingen på era byggen??
Har sökt
Jaja,kanske inte sååå otroligt viktigt,men vill ju försöka få "rätt" direkt!
Ska ju bli en leksak som har ett skapligt acc och rapp genom växlarna,ingen släde som man ligger på motorvägen och kryssar med!
Tackar på förhand och söker vidare....Anders J-B.