Micael Posted November 11, 2005 Posted November 11, 2005 Eftersom jag har hamnat i nån sorts vakum och inte är ute i garaget så mycket som jag borde, har jag börjat tänka i stället (som omväxling) I england verkar dom vara tokiga på att turbomata sina Zetecs. Det verkar som att man kan skrämma ur bra effekt ur dom ganska enkelt (200-500 bhp). Eftersom jag är extremt dålig på turbo så undrar jag. 1. Finns det nån bra site som beskriver hur det funkar med turbo (jag vet ju principen) men lite mer ingående. Vad bör man tänka på etc. alt Finns det nån bra bok att köpa? 2. Vad ska man satsa på för delar, Är det värt att köpa en ny specialturbo eller kan man ta en från någon bil. IC? rör, slangar, etc 3. ECU Engelsmännen verkar gilla att köra med Sierra Cosworth ECU:n. Jag funderar på Vems eller MS. Mina funderingar går åt att försöka klämma ur typ 200-250 hk ur min Zetec. Quote
SJUAN Posted November 11, 2005 Posted November 11, 2005 Eftersom jag har hamnat i nån sorts vakum och inte är ute i garaget så mycket som jag borde, har jag börjat tänka i stället (som omväxling)I england verkar dom vara tokiga på att turbomata sina Zetecs. Det verkar som att man kan skrämma ur bra effekt ur dom ganska enkelt (200-500 bhp). Eftersom jag är extremt dålig på turbo så undrar jag. 1. Finns det nån bra site som beskriver hur det funkar med turbo (jag vet ju principen) men lite mer ingående. Vad bör man tänka på etc. alt Finns det nån bra bok att köpa? 2. Vad ska man satsa på för delar, Är det värt att köpa en ny specialturbo eller kan man ta en från någon bil. IC? rör, slangar, etc 3. ECU Engelsmännen verkar gilla att köra med Sierra Cosworth ECU:n. Jag funderar på Vems eller MS. Mina funderingar går åt att försöka klämma ur typ 200-250 hk ur min Zetec. <{POST_SNAPBACK}> Köpa denna kanske. http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?Vie...mMakeTrack=true Quote
therealpinto Posted November 11, 2005 Posted November 11, 2005 Hej 1. Det finns massor av info men en hyfsad början kan vara den turboguide som jag skrivit för Pinto. Grunderna är samma oavsett motor, du hittar den på www.fmcs.nu, klistrad tråd i Teknikforumet. Annars finns böckerna "Trubochargers and their applications" av Hugh McInnes och "Maximum Boost" av Corky Bell, till exempel. 2. En standardturbo duger väldigt långt, själv gillar jag Mitsubishi-aggregaten som sitter på de flesta Volvo och Saab 1990-1998 ungefär. IC tar du också från en lämplig bil (ta någon som får plats). 3. MS eller VEMS är överlägset bättre än Cossiesprutet, i mina ögon. Dels för att det rent tekniskt är mer avancerat, men dels (och mest) för att du kan mappa det själv. På en Zetec är det ju nästan plug'n play med EDIS-tändningen också... /Gustaf Quote
error Posted November 11, 2005 Posted November 11, 2005 "Turboladdning - Att turboladda en ottomotor" finns på denna adress: http://hem.bredband.net/b132378/index.htm Quote
Micael Posted November 11, 2005 Author Posted November 11, 2005 Tackar för dom snabba svaren. Jag ska kolla på dessa adresser. Quote
24-Seven Posted November 11, 2005 Posted November 11, 2005 350hk Zetec med 8 spridare i en Westfield http://boardroom.wscc.co.uk/cgi-bin/ikonbo...=ST;f=3;t=34048 Quote
24-Seven Posted November 14, 2005 Posted November 14, 2005 Ganska trevlig installation... :notworthy: http://www.westfield-turbo.co.uk/ Quote
Micael Posted November 14, 2005 Author Posted November 14, 2005 Den sista var råå!!! Jag har iallafall beställt denna bok. Boken Quote
Micael Posted January 4, 2006 Author Posted January 4, 2006 (edited) Jaha. då har man satt igång turbo projektet. En Sierra Cosse T3 turbo har införskaffats. Sen väntar jag på en IC från en gammal 900. Ev så använder jag inte den utan satsar på ett sånt här system i stället Tanken är att köra resten helt orginal dvs ECU, MAF, spjäll etc. Vi får se om det funkar. Om det inte gör det så får det bli Megasquirt eller VEMS* * Har inte VEMS blivit rackarns dyrt? Har för mig att det var mycket billigare förut. Det är ju så att man nästan kan köpa ett emerald eller liknadne för samma slantar. Edited January 4, 2006 by Micael Quote
therealpinto Posted January 6, 2006 Posted January 6, 2006 Jo, VEMS kostar en bra slant. Å andra sidan blir det väldigt "komplett" eftersom det klarar bredbandslambda direkt. Till MS får man ju köpa till en bredbandslambda-driver om man ska ha det. Man kan nog se det som att VEMS betalar man mer initalt för, med MS sprider man ut kostnaderna (när man inser att man vill ha bredbandslambda, avgastemp osv). /Gustaf Quote
Micael Posted January 6, 2006 Author Posted January 6, 2006 (edited) Jo, VEMS kostar en bra slant. Å andra sidan blir det väldigt "komplett" eftersom det klarar bredbandslambda direkt. Till MS får man ju köpa till en bredbandslambda-driver om man ska ha det.Man kan nog se det som att VEMS betalar man mer initalt för, med MS sprider man ut kostnaderna (när man inser att man vill ha bredbandslambda, avgastemp osv). /Gustaf <{POST_SNAPBACK}> Jo, nog är det så. Men det svider lite, tycker jag. I och med att jag är djup nere i Locost träsket så vill jag inte betala nåt för nånting ;) Jag kommer nog satsa på MS av tre anledningar 1. priset 2. möjliget att finna information. Vems hemsida är ett under av krånglighet 3. ska till staterna i vår och kan då ta med mig ett hem - slipper tull,moms och frakt (till sverige) Lite bilder på Turbon Edited January 6, 2006 by Micael Quote
therealpinto Posted January 7, 2006 Posted January 7, 2006 Det är ungefär samma anledningar som jag har att köra MS istället för VEMS ;-) Handlar man direkt i USA blir MS extremt prisvärt. Jag har goda erfarenheter av DIY Autotune. /Gustaf Quote
24-Seven Posted January 7, 2006 Posted January 7, 2006 Nu blev jag väldigt intresserad! Har funderingar runt turbobygge också... (efter spjällhusbygget då, hehe) Skall du svetsa eget grenrör? i så fall några tankar på hur detta skall se ut? Hur har du tänkt sänka kompet? Svarva cyllarna eller tjockare topp-packning? Ett byte av spridare är nog ett måste... Riktigt intressant projekt!!!!!! Quote
Micael Posted January 8, 2006 Author Posted January 8, 2006 Nu blev jag väldigt intresserad! Har funderingar runt turbobygge också... (efter spjällhusbygget då, hehe)Skall du svetsa eget grenrör? i så fall några tankar på hur detta skall se ut? Hur har du tänkt sänka kompet? Svarva cyllarna eller tjockare topp-packning? Ett byte av spridare är nog ett måste... Riktigt intressant projekt!!!!!! Mja.. Jag har inte allt klart för mig än. Men nånting så här får det bli. Steg1 Turbo med orginal MAF/ECU med orört komp. Ev IC eller vatteninsprut. Jag vill inte ha för mycke effekt innan regbes. Planen är att regga den med turbo. Motorn har ju 105 hk orginal och med bara en turbo med lite lite lite tryck så borde det inte bli så mycket ökning. Steg2 (bara för banträffar) Sänka kompet med en aluplatta. Byta till Nissan 200 SX spridare (375cc). intercooler samt Megasquirt. ev andra kammar. Borde gå att skrämma upp den till 250-300 hk. Grenröret skall jag svetsa själv. Men hur det ser ut är inte bestämt. Det beror lite på hur jag skall dra alla rör och så. Quote
24-Seven Posted January 8, 2006 Posted January 8, 2006 Har du också löjligt trångt på avgassidan? Du får GÄRNA följa upp här med bilder under byggets gång, så jag kan få lite inspiration till ett eget bygge... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.