Jump to content

Belysning och bälten...


Recommended Posts

Hej!

Jag skall precis till att börja på mitt elsystem och tänkte åka och köpa material till detta. En fråga som ofta kommer upp är E-märkning av strålkastare, blinkers mm.

1. Finns det någon som vet vilken siffra som skall stå på vilken sorts lampa, framlampa, blinkers, bakljus, skyltbelysning etc? Jag har letat på nätet men inte hittat något konkret.

2. Måste man ha varningsblinkers, backljus, dimljus bakåt?

3. Kan jag använda mina fyrpunktsbältes midjebälten som tvåpunktsbälten, är det godkänt genom SBP?

Skulle vara mycket tacksam för svar. :rolleyes:

Mvh Johan

Link to comment
Share on other sites

Varningsblinkers behöver man i alla fall inte ha, de vet jag.

Om du får använda fypunktsbältet som midjebältet skall tydligen bero på om det har rätt E-märkning, tror jag att jag läste i någon annan tråd.

Link to comment
Share on other sites

1: vet ej..

2: backljus å dimljus är inget krav.. varningsblinkers vet jag inte, men kan nog vara bra att ha...

3: du bör inte komma igenom med 4punkt, men de beror tydligen lite på humöret på besiktningsgubben... så det kan gå..

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har ju fått mail om detta också men inte hunnit svara.

Det är ju fråga 1 som inte är utredd och jag har inte haft tid att kolla upp det heller. Man måste börja i VVFS 2003:22 för att sedan gå in i respektive ECE-reglementen. De finns på nätet men är inte så lätta att hitta.

Om jag hinner ska jag ta tag i det, men det är lite tajt med tid...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...