Jump to content

Varför bromsvätska?


error

Recommended Posts

Så länge vattnet är vätska är det inget stort problem (frånsett rost möjligen), det är när bromsarna går varma och vattnet förångas som bromsarna verkligen tackar för sig. Ånga är mycket kompressibelt till skillnad från vätskor.

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Bromsvätska (DOT) är ju också en vätska och lyder också under naturlagarna om kompression.

Skilljer det mycket volymändring vid kompression mellan olika vätskor? Eller gäller 1% per 100 bar för alla vätskor?

Problem med vatten i hydraloljan(LHM) som används i hydralcittror har jag aldrig hört talas om. Däremot den gammla syntetiska röda oljan från Lockheed(LHS) drog åt sig vatten.

Link to comment
Share on other sites

Problem med vatten i hydraloljan(LHM) som används i hydralcittror har jag aldrig hört talas om. Däremot den gammla syntetiska röda oljan från Lockheed(LHS) drog åt sig vatten.

Jag hade inget problem med vatten på min XM... ( men de berode nog mer på att den läckte hydralolja som ett såll... ca: 1L /månaden.. :P )

Link to comment
Share on other sites

Oljan är kompressibel och skulle ge en svampig känsla i pedalen. Även olja tar åt sig vatten.

Ingen vätska är kompressibel i sådan utsträkning såm skulle ge märkbar skilnad.

Mineraloljor absorberar inte vatten.

Jag kör själv med mineralolja (LHM) till bromsarna i en majoritet av mina bilar.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Så länge vattnet är vätska är det inget stort problem (frånsett rost möjligen), det är när bromsarna går varma och vattnet förångas som bromsarna verkligen tackar för sig. Ånga är mycket kompressibelt till skillnad från vätskor.

Bengt

Mycket riktigt, alla som renoverat en gammal LHS-bil vet att hydraulsystemet rostar sönder om den fått stå för länge, något som ej händer med LHM-bilar.

(LHS ungefär Liquide Hydraluique Syntetiq)

(LHM ungefär Liquide Hydraluique Mineral)

Fat på franska då, som jag inte begriper många ord på.......

Link to comment
Share on other sites

Så länge vattnet är vätska är det inget stort problem (frånsett rost möjligen), det är när bromsarna går varma och vattnet förångas som bromsarna verkligen tackar för sig. Ånga är mycket kompressibelt till skillnad från vätskor.

Bengt

Om vätskan ej blandar sig med vatten kan det bildas droppar i densamma inte kul när det blir riktigt varmt eller kalt.

Lev väl

Michael W

Nackdelen med glykolbaserade vätskor är att de absorberar vatten ur luften, och då vi har varierande nivå i vätskebehållaren så måste den ha luftning, och där kommer det in luft som ger vatten till glykolvätskan, vilket sänker kokpunten, och det gör att bromsvätskan börjar koka när man bromsar mycket hårt ett tag.

Teoretiskt så skulle det då i en LHM-behållare samlas vatten i botten, om det kom in såpass mycket fuktig luft att kundensen skulle göra av sig. så är nu inte fallet.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...