Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan

Vad har ni använt för lager för styrstången? Jag har sett att en del kör med sfäriska lager, var hittar man sånna smidigt för rimliga pengar. Eller det kanske funkar med vanliga spårkullager?

H Borken

Posted (edited)

Det beror på hur många leder man har, jag behöver någon form av lager.

H Borken

Edited by Borken
Posted
Vilka säljer kullager då? :(

Jula har lager som kan användas.. Dom ska vara til för axlar och dyligt så det borde väl funka!

Har man leder är det ju klart man måste ha någon som håller i stången.

Men det var då jag menade att man kan ha ett rör som staget går igenom som man sen fäster fast på lämligt ställe..

Eller är det några bestämelser på just lager?

Posted
Vilka säljer kullager då? :(

Här i Göteborgstrakten kommer jag att tänka på Momentum, Nomo och Teknikprodukter. Finns säkert fler. Hur det är i Falkenberg vet jag inte, men som en annan sa så ta och bege dig till en mekanisk verkstad annars.

/Daniel

Posted

eller i sann locostanda så använder man sig av en gamal rattstång.. :)

den vänstra sitter orginal vid utgången av rattstången.. fästet fick jag kapa å flytta några cm.. :)

den högra är oxå från rattstången men satt någonstanns i mitten... :)

( delarna tagna från en extra rattstång jag hade.. :) )

(å nej... det var inte färdigt när bilderna togs.. ;) )

post-101-1130713936.jpg

Posted

Jag har låtit axeln gå igenom ett rör med oljebronslager (hattprofil) i ändarna, utanför lagren har jag satt stoppringar som skyddar lite mot smuts iallafall. Jag var inne på sväriska lager men jag tyckte att det blev alltför stort och klumpigt.

Kontima har alldeles nyss börjat sälja nya typer av lagerhållare, som om de går att kombinera med sväriska lager verkar vara lite smidigare.

Allt Gott

Bengt

Posted

Funkar det med bronslager så kanske man ska satsa på det! Det blir inga brytningar eller har du styrväxeln helt stumt monterad?

H Borken

Posted

Jag tog mig en tur till den lokala skrotnissen och hittade ett par lämpliga kandidater för en femtilapp, sfäriska lagerbockar med spårkullager :D väger 450 gram dock.

Hoppas detta funkar!

H Janne

Posted

Köpte två lagerblock på "Claes i sjö" 15 innerdiameter! Fungerar inte så billigt som en 50-lapp :notworthy:

m :D h

Janne

Posted

Janne.

bara en liten undran... jag tänkte använda likadana broms cyl som du använder... men fick då höra att dom måste ha genomskinliga broms vätske behållare.. :( hur har du tänkt lösa det... eller har jag hört fel :D

Vad sa din SFRO besiktnings man??

mvh

Posted
Janne.

bara en liten undran... jag tänkte använda likadana broms cyl som du använder... men fick då höra att dom måste ha genomskinliga broms vätske behållare.. :(  hur har du tänkt lösa det... eller har jag hört fel :D 

Vad sa din SFRO besiktnings man??

mvh

Ja nu har jag inte gjort den första besiktningen ännu! Jag hade någon optimistisk förhoppning att göra den i höst men tid och ork verkar tryta i höstmörkret så risken finns att den glider över till i vår. Jag har i och med detta inget uttalande från någon besiktningsman. Jag har också läst, det du tar upp, här på forumet. Jag hade dock redan, sedan en tid, skaffat dessa bromscylindrar när jag uppmärksammade detta. I värsta fall så får man väl ta smällen och skaffa sig andra med genomskinlig behållare.

Kanske Gustav Ulander, Therealpinto, kan reda ut detta??

m :) h

Janne

Posted

en liten tanke slog mig... två hål borrade i sidan av ``behållaren. gänga in och limma 2 90 graders vinklade rör med ett``skvaller rör.. dvs en transparent bit slang.eller rör...funkar det på en hydrofor tank... så kanske det går på en h cyl.. :racesmile: vet inte om detta är..godkänt..men varför inte...

Posted

Ja varför inte, lite pilligt kanske! En god tanke som jag skall ha i beredskap om det inte blir godkänt :D

m :) h

Janne

Posted
en liten tanke slog mig... två hål borrade i sidan av ``behållaren.  gänga in och limma 2 90 graders vinklade rör med ett``skvaller rör.. dvs en transparent  bit slang.eller rör...funkar det på en hydrofor tank... så kanske det går på en h cyl.. :racesmile:  vet inte om detta är..godkänt..men varför inte...

Så gjorde jag i min båt när jag var tvungen att bygga om min ena vattentank till dieseltank i panik. Blev ju inte så stort tryck förstås, det funkade perfekt. Kan bara säga att bränsletanken brast p.g.a. dåliga svetsar. Inte så kul med en kubik olja i kölen. :mad:

Eddy

Posted

Känns inte som om det borde finnas någon som helst anledning att inte godkänna dom behållarna, det är ju för tusans bara att skruva av locket och kolla, det kontrollerar man ju ändå varje gång man skall bruka bilen :)

Jag kan dessutom inte komma ihåg en enda bil som man kunde se igenom plasten på bromsvätskebehållaren, en sak vore väl om dom var i glas.

Fast jag läste också det inlägget och skaffade mig pliktskyldigast separata behållare ;)

Posted

Enligt kraven ska behållaren antingen vara "genomsynlig" utan att behållaren behöver öppnas (alla plastbehållare OEM ser man ju nivån i) eller ha ett varningssystem (flottör) som varnar om nivån sjunker.

Ärligt talat kanske det finns viktigare saker än just detta, man kan ju som sagt skruva av locket men det kräver ju att det är en någorlunda medveten förare.

Det är inte helt ovanligt att man på en del jänkare får montera ett siktglas i behållaren.

/Gustaf

Posted

Lägger ut en bild på skapelsen, blev nog en "gör om gör rätt" manöver.

H Janne

post-171-1130934551.jpg

Posted (edited)

min första tanke är...flytta lagret så det hamna direkt brevid den knuten som sitter på samma axel som lagret...dvs ut till höger sas..

vet inte om det är ``rätt´´ men så hade nog..jag gjort..

hardy skivan känns lite kaka på kaka... men det är inte min bil....

Edited by Michael Th
Posted

Jag håller med till fullo, det lustiga är att det funkar helt kinkfritt.

H Janne

Posted

Tejna!

Borken så som du har rattstången hade jag också,men blev inte riktigt godkänd för den inte var kollaps bar.Så jag skar ut vid infästningsbultarna ett spår som var lite mindre äön bulten så den kan kollaplsa där. så du bara vet.

mvh leffe

Posted (edited)

Hej Leffe

Jag är nog inte med riktigt på vad du menar, menar du att du skar spår i plattjärnet som lagerbocken sitter på?

Jag har en kollapsbar stång precis framför lagerbocken, det är den klumpiga rektangulära stången.

H Janne

Edited by Borken
  • 2 weeks later...
Posted

Som ett tips för de som vill spara vikt och pengar så finns ett alternativ till

SY-lagerenheten som Borken använder som både SKF och INA har.

Den lagerhållaren heter på SKF språk modell "P" och är i pressad plåt.

Den håller mer än väl för belastningen i en rattstång och väger istort sett ingenting

i jämförelse med den gjutna versionen. Desutom är dom kompakta och lätta att bygga in där det är trångt.

Kostar mindre än en kebab med vilket också är positivt i sammanhanget.

komplett lista över Y- stålagerenheter från SKF hittar du här:

http://momentum.iweb.se/archive/katalog-la...eter%20hela.pdf

"P" husen jag menar är på sidan 6

Posted

Tänk på att inte fästa lagret till styrstången för bra det är mycket önskvärt att den skall kunna gå åt sidan i stället för in i förarens mage om olyckan skulle vara framme. Detta enligt min SFRO man.

Lev väl

Michael W

Posted

Så sant!

Hur ska man göra då för att få det "lagom starkt" ska man bara nesta dit fästet?

Eller ska man behöva svetsa dit öron på ramen som man ledar fästet i så att det kan vika av?

Tänkvärt; men jag tror det ska klara sig, jag har en kollapsbar del längre fram som tar upp en 10 cm rörelse, och vid det laget så har nog styrväxeln nått fram till motorn å andra lite hårdare detaljer.

H Borken

Posted

Jag tror inte att infästningen av lagret är av speciellt stor betydelse vid en kollision när man har deformationszoner i rattstången. Jag tycker det borde vara intressantare att sätta dit det ordentligt så att inte skiten lossnar när man är ute och åker. varför skulle man önska att infästningen av lagringen inte sitter stenhårt fast hos SFRO? jag upplevde en känsla av precis tvärt om när jag gjorde min besiktning. Min rattstång synades noga i det avseéndet vid första SFRO bes....

Posted

Om du inte har en helt rak stång så vid en kolision så kan lederna böja sig och på så sätt öka deformationslängden. I uk så skarvar men helt sonika stången med ett långt rör och då räcker inte den längden som rattstången kan ge med sig. Men som vanligt är SFRO inte överens vad som är bäst.

Lev väl

Michael W

Posted

Ett långt rör hela vägen hade inte kännts så bra, då hade man nog haft momo stämplat i ryggraden.

Vad tror du Michael om mitt arrangemang (som sagt en volvo deformations zon på 10 cm utanför bild), kommer SFRO påpeka?

H Borken

Posted

Det beror på vilken SFRO gubbe som ser på det. Men du har en bra vinkel på stången så det borde ha möjlighet att glida undan. Jag har klenare godstjoklek på fästet som det på bilden samt att mitt är i aluminium. Min SFRO gubbe lade ner sitt mesta engagemang vid besiktningen på styrningens kolapsbarhet.

Lev väl

Michael W

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...