blackbirdseven Posted October 6, 2005 Share Posted October 6, 2005 Jag är i full gång med att bygga mig en Seven, med chassie från Estfield. Motor från Honda Superblackbird som ska utrustas med torrsumps smörjning. Fälgarna är 3-delade Compomotive 13 tummare, 8"fram & 10" bak. Bakaxeln kommer från Fiat 124 sport coupé, med diffbroms. Rattstången består av delar från 3st Fiatmodeller ( Uno, Panda & Tipo). Jag bifogar några bilder ( om jag lyckas :) ) // Henrik Bergsten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted October 6, 2005 Author Share Posted October 6, 2005 Jag provar igen, om jag kan få med bilderna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted October 7, 2005 Share Posted October 7, 2005 Snyggt bygge :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted October 7, 2005 Share Posted October 7, 2005 Det här ser lovande ut. jag förmodar att det blit alukaross...eller, kan inte låta bli att bli lite avis på engelska hjulet i bakgrunden, för det är det väl vad det är :blink: . Det hänger lite detaljer på väggen redan ser jag. Detta ska bli intressant att följa. Eddy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted October 7, 2005 Share Posted October 7, 2005 Härligt !!! Om du av någon anledning kommer på att du ej behöver axeln med diffbroms så hör av dig :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted October 7, 2005 Share Posted October 7, 2005 Grymt bygge, grymt garage.. H Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted October 7, 2005 Share Posted October 7, 2005 ser mycket snyggt ut.. :) (jag slog ihoop de 2 olika topicarna så då har allt på samma ställe.. :) ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted October 7, 2005 Share Posted October 7, 2005 Har du gått på kurs i Varberg och lärt dig det Engelska hjulet, Eller det kanske är du som håller kurserna? Kunde inte låta bli att fråga när jag såg alla fina verktyg och "övningarna" på väggen! :) Att få lära mig hantera dessa verktyg står högt på min önskelista! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anton Posted October 7, 2005 Share Posted October 7, 2005 Hej helt rätt motor val då jag har lita dan i min bil vart har du fått tag i torr sumpen?Kommer du att andvända kedja eller monterar du kardan direkt på motorn?mvh Anton Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted October 7, 2005 Share Posted October 7, 2005 Det ser mycket trevligt ut Tycker Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted October 7, 2005 Author Share Posted October 7, 2005 Jag ska inte göra hela karossen i aluminium, gillar blandningen av Kolfiber & aluminium. Noskon, skärmar & en del av inredningen ska jag göra i kolfiber och resten alu. Men visst är det kul att forma aluminium i "hjulet" Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted October 7, 2005 Author Share Posted October 7, 2005 Jag gick steg 1 & 2 kurserna hos Lazze i Varberg sommaren 2001, det var skitkul. På steg 2kursen började jag och 3 andra entusiastiska grabbar att bygga en Willys Coupé 1940 i aluminium, det var mycket givande. // Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joachim Posted October 7, 2005 Share Posted October 7, 2005 Kul med en Estfiled till :) Själv är vi mycket nöjda med vårt Estfield bygge, det jag skulle vilja ändra på är pedal-lösnignen där jag ser att du har lyckat bättre :thumbup: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=16362&start=63 Här var vi på Gelleråsen och provade den hårt för första gången gick både bra och dåligt :) /Joachim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted October 7, 2005 Author Share Posted October 7, 2005 Hej helt rätt motor val då jag har lita dan i min bil vart har du fått tag i torr sumpen?Kommer du att andvända kedja eller monterar du kardan direkt på motorn?mvh Anton <{POST_SNAPBACK}> Hej Anton! Jag har inte köpt torrsumpen än, men jag ska beställa den i December från ett företag som heter Pace products i England. Jag har tillverkat en medbringare som sitter på utgående axel och sen sitter kardanstången på medbringaren med en hardyskiva emellan. Kul med någon mer som bygger med samma motor ! // Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted October 7, 2005 Author Share Posted October 7, 2005 Tack för hjälpen Acke! Jag missade visst att trycka på "Add This Attachment" // Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted October 7, 2005 Author Share Posted October 7, 2005 Åhh vad man längtar efter att få ta ut bilen och lufta den på Gelleråsen !!! Det är skoj att se att det finns fler som har byggt Estfield, de verkar inte vara så vanliga. Har du hängande pedaler?? Jag kom fram till att jag fick mest plats om jag valde att ha stående pedaler. Vad var det som fungerade mindre bra på Gelleråsen ?? // Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted October 7, 2005 Share Posted October 7, 2005 Jag har ju sett bygget "live", och det är ju riktigt snyggt!! Kul med mc-motorerna tycker jag.... Jag funderade på en annan sak Henrik angående ditt pedalställ... Vad är det för cylindrar du har använt?? Dom var riktigt små å fina... Finns det kanske en möjlighet att få ett likadant ställ som du har?? För en peng givetvis! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joachim Posted October 8, 2005 Share Posted October 8, 2005 (edited) Har du hängande pedaler?? Jag kom fram till att jag fick mest plats om jag valde att ha stående pedaler. Jo vi har hängade pedaler som gav dåligt med plats :( Synd att vi inte heller valde din lösning - har du gjort p-stället själv eller var har du köpt det ? Vad var det som fungerade mindre bra på Gelleråsen ?? Strulade med motorn som inte gick rent och sen blev motorn för varm efter pressad körning. Tror det hänger ihop med att motorn inte gick rent. Men kul var det :) Körde bland tävnlingsbilar och trots att bilen bara gick på 3 cyl mellan varven hängde man med bra :D /Joachim Edited October 8, 2005 by Joachim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted October 8, 2005 Author Share Posted October 8, 2005 (edited) Jo vi har hängade pedaler som gav dåligt med plats :(Synd att vi inte heller valde din lösning - har du gjort p-stället själv eller var har du köpt det ? /Joachim <{POST_SNAPBACK}> Jag har gjort pedalstället själv och köpt bromsvågen från Dalhems. Cylindrarna som jag använder är Girling. // Henrik Edited October 8, 2005 by blackbirdseven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted October 8, 2005 Author Share Posted October 8, 2005 Jag har ju sett bygget "live", och det är ju riktigt snyggt!! Kul med mc-motorerna tycker jag.... Jag funderade på en annan sak Henrik angående ditt pedalställ... Vad är det för cylindrar du har använt?? Dom var riktigt små å fina... Finns det kanske en möjlighet att få ett likadant ställ som du har?? För en peng givetvis! <{POST_SNAPBACK}> Coffe, jag har PM:at dig // Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted October 8, 2005 Share Posted October 8, 2005 Hej Henrik! Jag är lite intresserad av hur du fått till rattstången. Blackbirdmotorn ska vara ganska mycket större i omfång än fireblademotorn och det rör sig om millimetrar för att min styrstång går förbi motorn. Den går att skymta under grenröret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted October 8, 2005 Share Posted October 8, 2005 har du möjligen närbilder på ditt pedalställ...så vore det jätte bra... från motor rummet och i fot ut rymmet... mvh michael :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berne Posted October 8, 2005 Share Posted October 8, 2005 Kort fråga: vad har du för däck? tycker det är svårt att hitta breda 13-tummare berne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anton Posted October 8, 2005 Share Posted October 8, 2005 Hej Henrik!Jag är lite intresserad av hur du fått till rattstången. Blackbirdmotorn ska vara ganska mycket större i omfång än fireblademotorn och det rör sig om millimetrar för att min styrstång går förbi motorn. Den går att skymta under grenröret. <{POST_SNAPBACK}> Hej man kör högerstyrt.Min bil är redan klar men jag har problem med mark frigången jag ska kolla på pace men i bland funderar jag om det inte skulle vara lättare att ha större hjul då man kör på vanlig väg,billigare i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted October 9, 2005 Author Share Posted October 9, 2005 Hej Henrik!Jag är lite intresserad av hur du fått till rattstången. Blackbirdmotorn ska vara ganska mycket större i omfång än fireblademotorn och det rör sig om millimetrar för att min styrstång går förbi motorn. Den går att skymta under grenröret. <{POST_SNAPBACK}> Jag har dragit min rattstång högt upp och grenröret har jag dragit neråt och ut.... Syns på bilden // Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted October 9, 2005 Author Share Posted October 9, 2005 Kort fråga:vad har du för däck? tycker det är svårt att hitta breda 13-tummare berne <{POST_SNAPBACK}> Just nu sitter det några gamla racingdäck på bakfälgarna och några gamla torra gatdäck på framfälgarna, så de är inte aktuella att köra med. Dom bredaste gat-godkända R-däcken som jag har hittat är Khumo Ecsta V70, dom finns som 235:or men det är i smalaste laget för 10 tummarna. // Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Næss Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 I en bil med motorsykkelmotor må motoren stå på venstre side. Og da i tillegg sitte på venstre side er ingen god løsning med tanke på balansen i bilen. Og når du da har høyrestyrt bil, så er de allverden plass til rattakselen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted October 11, 2005 Author Share Posted October 11, 2005 Min motor sitter ganska centrerad ändå ( har kollat på Caterham Blackbird), så vevaxeln hamnar i centrum och växellådan till höger om centrum. Torrsumpstanken och batteriet ska också sitta på höger sida. Så det blir toppen som hänger ut åt vänster, så jag hoppas att det blir skapligt bra balans i bilen trots att jag kör vänsterstyrt. // Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peter schmidt Posted December 9, 2005 Share Posted December 9, 2005 Har det hänt något? :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted December 9, 2005 Author Share Posted December 9, 2005 Jag håller på med avgassystemet, det börjar närma sig klart, ska jobba på lite under helgen så att det blir färdigt. bifogar några bilder tagna med telefon, därav den dåliga skärpan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted December 11, 2005 Share Posted December 11, 2005 Snyggt ! ..........som vanligt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted January 7, 2006 Author Share Posted January 7, 2006 Nu har jag fått klart grenrör-avgasrör-ljuddämpare och påbörjat fäste för backväxellådan, man börjar känna en viss stress över att våren snart är här, vill ut och köra i sommar :revs: /Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 7, 2006 Share Posted January 7, 2006 stolarna som sitter i din 7:a har du gjort dom själv eller var hittar man dom?? mvh :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted January 7, 2006 Author Share Posted January 7, 2006 Hej Michael! Stolarna kommer från Estfield (www.racetech.ee) Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 7, 2006 Share Posted January 7, 2006 jupp hittade dom nu..fel pris för min börs... men alltid kul att veta var grejer kommer från. mvh. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 8, 2006 Share Posted January 8, 2006 Är det quaife's backväxellåda du har? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted January 8, 2006 Author Share Posted January 8, 2006 Japp! det är quife´s låda. /Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted March 4, 2006 Author Share Posted March 4, 2006 Idag har jag avklarat SFRO besiktning nr:1 :toot: , så nu är det bara att riva isär bilen och blästra och lacka chassie m.m. så att jag hinner klart till Elmia :D /Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted March 4, 2006 Share Posted March 4, 2006 Grattis...det låter bra :toot: :thumbsup: Eddy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted March 5, 2006 Share Posted March 5, 2006 Gôtt mos... :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted March 5, 2006 Share Posted March 5, 2006 Grattis Grattis Det var säkert inga problem att få den godkänd. Nu börjar en period med blandade känslor, att montera isär allt igen som tagit sån tid att få ihop. Bit ihop Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted March 23, 2006 Author Share Posted March 23, 2006 Äntligen julafton !! :w00t2: Idag fick jag äntligen hem min torrsumpsanläggning som jag väntat på sedan december :turtle: Förövrigt, så får jag mitt chassie från pulverlacken imorgon så att jag kan börja montera tillbaka alla delar som man har passat in och gjort fästen för. När man river isär hela bilen i molekyler och sen tittar på chassiet så börjar man fundera på vad det är som har tagit sån tid ! :blink: Jaja nu går det förhoppningsvis ganska snabbt att skruva dit prylarna igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted April 1, 2006 Author Share Posted April 1, 2006 Nu har jag börjat få ihop bilen igen efter blästring/lackning. Idag har jag monterat bågen, motorn, torsumpspumpen+tråget och lindat grenröret. imorgon ska jag få dit backväxellådan, kylaren, torrsumpstanken och ev. bakaxeln. Det är så skoj att skruva tillbaka grejerna när man fått lite färg på dem :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted April 2, 2006 Share Posted April 2, 2006 Mycket snyggt bygge :thumbsup: Man blir lite avis :blush: Det ska bli kul att få titta på den på riktigt. :w00t2: Eddy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted April 2, 2006 Share Posted April 2, 2006 mycket snyggt :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted April 2, 2006 Author Share Posted April 2, 2006 Tack så mycket! Ja det ska bli riktigt kul att få kika på andras byggen under påskhelgen och fylla på inspirationen och få en massa nya idéer :) /Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted August 16, 2006 Author Share Posted August 16, 2006 ÄNTLIGEN !!!!!!! Gjorde 1:a starten av motorn idag, den hoppade igång fint på en gång :banana: :D :revs: /Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted August 16, 2006 Share Posted August 16, 2006 Wheeee... grattis........... :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted August 16, 2006 Share Posted August 16, 2006 Du ser vad nyttigt det var med lite motivationshöjande besök på Gelleråsen !! Plötsligt så hoppade din motor igång efter lite pill i garaget :D Grattis ! :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted August 16, 2006 Author Share Posted August 16, 2006 Ja, man blev ju inte mindre åksugen av att få åka med Jocke en sväng på banan, det var skitskoj :D /Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.